Potrošači
Seniko studio
Vijesti
12.11.2013. Više od polovine Europljana doživljava kupovinu sitnih užitaka kao temeljno pravo
MasterCard predstavio Indeks sitnih užitaka (The Treat Index), prvi barometar potrošačkih navika diljem Europe u 2013.
WATERLOO, Belgija – MasterCard je danas objavio rezultate prvog istraživanja MasterCard Indeks sitnih užitaka koji pokazuju da više od polovine Europljana (59 %) doživljava kupovinu sitnih užitaka kao svoje temeljno pravo.

Istraživanje provedeno diljem Europe na preko 12 000 potrošača iz osam zemalja pokazalo je da unatoč ekonomskoj nesigurnosti potrošači i dalje ulažu u osobnu kupovinu te troše u prosjeku 51 euro barem jednom mjesečno na neku sitnicu samo za sebe.

Usprkos ekonomskim problemima koji su zahvatili cijelu regiju, Europljani nisu spremni odreći se svojih sitnih užitaka. Od pet ispitanih barem jedan tvrdi da još uvijek troši novac na sebe iako je svjestan da bi trebao paziti na svaki novčić.

Istraživanje je također pokazalo kako nam je želja da počastimo sami sebe jača od one da počastimo druge. Dok dvoje od pet ispitanih (40 %) tvrdi da će prije kupiti neki sitni užitak drugima nego sebi, Europljani troše u prosjeku 5 eura manje kad kupuju sitne užitke prijateljima ili obitelji.

Jedan od deset ispitanih (10 %) također je naveo da kupuje sitne užitke za druge jer zna da će ih podijeliti s njima i da će na taj način i sam uživati, na primjer u bombonijeri ili boci vina koju kupi.

Nijemci su na vrhu ovog europskog istraživanja kad je u pitanju trošenje na sitne užitke. Spremni su potrošiti u prosjeku 72 eura na neki sitni užitak, što je vjerojatno pokazatelj bolje ekonomske situacije u toj zemlji. Ispitani u Ujedinjenom Kraljevstvu troše najmanje, oprezno izdvajajući oko 32 eura po sitnom užitku.

Kupci iz Ujedinjenog Kraljevstva također tvrde da se najgore osjećaju kad troše novac na sebe, četvrtina (25%) ih je izjavila da osjećaju krivnju kad kupuju sitne užitke za sebe, čime su na vrhu ljestvice kupaca u Europi s najvećim osjećajem grižnje savjesti.

„Istraživanje MasterCard Indeks sitnih užitaka pokazalo je da se ljudi časte sitnim užicima kako bi si popravili raspoloženje, bilo zbog ekonomske situacije ili samo zbog promjene godišnjeg doba, ali Europljani su svjesni da je bitno počastiti se“, kaže Jennifer Palmer, direktorica europskog odjela za kreditne i kartice s odgodom plaćanja, MasterCard „Istraživanje je potvrdilo da su sitni užitci ključni za našu dobrobit jer je više od trećine ispitanika (36 %) izjavilo da je glavni razlog za kupovinu sitnih užitaka želja da se oraspolože.

Vikend (26 %) i proslave (24 %) slijede na ljestvici najčešćih razloga. Želja da oraspolože obitelj i prijatelje također je najvažniji razlog za kupovinu sitnih užitaka za druge (58 %).“
U zemljama obuhvaćenim istraživanjem, manji užitci, kao na primjer obroci u restoranima, naručivanje hrane, čokolada, slatkiši i kolači, kupuju se češće indicirajući kako male kupovine čine razliku u našem raspoloženju. Zanimljivo je da se namirnice kao kava i sir navode kao nužne, a ne kao užitak, posebno u Italiji i Francuskoj, dok su veće kupovine na primjer kupovina nakita i putovanja jasno klasificirane kao luksuzi. Istraživanje je pokazalo da su žene spremnije trošiti na odjeću, torbe i cipele (58%), dok će se muškarci prije počastiti DVD-ima, CD-ima ili video igricama (21%).

Psihologinja Linda Papadopoulos komentirala je rezultate: „Rezultati pokazuju razlike u navikama trošenja na sitne užitke među zemljama. Uzrok tome su inherentni kulturološki i ekonomski razlozi. Primjerice, neke zemlje su poznate po stavu „stisni zube i izdrži“ ili su više rezervirane, kao na primjer Ujedinjeno Kraljevstvo, gdje građani troše mnogo manje od građana zemalja poput Njemačke koje nisu toliko pogođene recesijom.

Međutim, ovo istraživanje jasno je pokazalo da bez obzira na kulturu, ekonomiju ili način na koji određena zemlja definira sitne užitke, ne smije se podcijeniti važnost osjećaja da smo si priuštili neki sitni užitak, bilo kroz određene aktivnosti, slobodne dane ili kupnju nečeg novog, pogotovo s obzirom na trenutnu ekonomsku situaciju.“

Premda imaju najveću grižnju savjesti kad troše novac na sebe, mlađe generacije također su pokazale da su najspremnije potrošiti novac na sitne užitke. Uz to što je jedan od pet (20 %) ispitanika priznao da zapravo kupuje više sitnih užitaka od početka financijske krize, mlađi kupci su također veći potrošači i kad je u pitanju kupovina luksuza, gotovo jedna trećina (29,7 %) od početka recesije troši na putovanja, obroke u restoranima, odjeću i dodatke. Usporedbe radi, ispitanici stariji od 55 godina isto kupuju sitne užitke za sebe, no 38 % kaže da su to sitni užici koji su zapravo nužni kao na primjer kava i sir.

Nezavisni financijski stručnjak Alvin Hall kaže: „Premda ima mnogo razlika, zajednički stavovi o sitnim užicima u svim zemljama u kojima se vršilo istraživanje fascinantni su. „Svi ih tu i tamo zaslužujemo“ jedan je od dva najčešća stava u gotovo svim zemljama. Znači, pokazalo se da je stara poslovica koja kaže da „Muškarci (i žene) ne mogu živjeti samo na kruhu“ temeljno uvjerenje bez obzira na kulturu i da je nužno za sreću. Ovo je istina bez obzira na razlog za sitni užitak, no sreća ponekad dolazi i s malo osjećaja krivnje, što je pogotovo izraženo kod mlađih ispitanika.

Osjećaj krivnje najčešće se javlja kad osoba promisli kako je mogla iskoristiti taj isti novac za ispunjenje cilja koji joj predstavlja veći prioritet u životu - na primjer za 4- ili 6-mjesečni fond za hitne slučajeve ili kao ušteđevinu za polog za kuću. Ne iznenađuje da je osjećaj krivnje vezan uz stjecanje imovine najizraženiji u Ujedinjenom Kraljevstvu gdje se vlasništvo nad kućom smatra kulturološkim imperativom.
Jennifer Palmer, MasterCard, dodaje „Ekonomski pritisci kojima smo u zadnje vrijeme izloženi imali su snažan utjecaj na naše stavove prema čašćenju sebe i svojih najbližih.

Istraživanje MasterCard Indeks sitnih užitaka donijelo je fascinantni uvid u naš odnos prema sitnim užicima i faktore koji utječu na naše navike potrošnje, od kulturoloških razlika do osobne emocionalne dobrobiti.

Ipak kad se sve zbroji i oduzme jedna stvar je jasna: bili veće ili manje vrijednosti, sitni užici temeljni su dio života ljudi i donose im mali osjećaj sreće i postojanosti, posebno u trenutnoj ekonomskoj situaciji.“

Povezani članci
27.09.16 Vijesti
Hrvati „navučeni“ na digitalizaciju: žele mobilno plaćanje i autentikaciju otiskom prsta
25.07.16 Financije i gospodarstvo
U Hrvatskoj 79 posto građana ima barem jednu karticu za plaćanje
17.02.16 Europska unija
U Europi je provedeno više od milijardu beskontaktnih transakcija
11.01.16 Financije i gospodarstvo
HAMAG BICRO: natječaj za bespovratne potpore poduzetničkim razvojnim projektima
23.11.15 DOP
MasterCard® pokrenuo je kampanju Priceless Causes
10.09.15 Vijesti iz regije
MasterPass transakcije u Europi mjesečno se povećavaju za 40%
30.07.15 Trgovina na malo
Samsung Pay preko MasterCarda u Europu
02.07.15 Trgovina na malo
U Hrvatskoj porasti internetske kupovine i mobilnog plaćanja
02.03.15 Vijesti
Kompanija MasterCard surađuje s kompanijom Samsung u kreiranju usluge Samsung Pay
23.01.15 Financije i gospodarstvo
MasterCard najavljuje nove prilike za europske startupove
14.11.14 Financije i gospodarstvo
MasterCard: 22 posto korisnika plaća beskontaktno
03.11.14 Vijesti
AZTN: Naknade za plaćanje karticama u RH bi mogle pasti i do 80 posto
17.09.14 Vijesti
Potreba za kontrolom nad financijama otvara mogućnost da prepaid kartice zamjene čuvanje novca „ispod madraca“
16.09.14 Istraživanja
Hrvatske tvrtke namjeravaju povećati ulaganja u istraživanje i razvoj
10.09.14 Vijesti
MasterCard ubrzava prihvat mobilnih plaćanja širom Europe kako bi Europljani mogli svugdje plaćati beskontaktno do 2020. godine
08.04.14 Europska unija
Europljani vole obavljati svakodnevne kupnje beskontaktno
25.11.13 Vijesti
Internet kupovina sve popularnija otkada je Hrvatska u EU
11.09.13 Istraživanja
Čak 2/3 ispitanika u kratkom roku ne planira povećati ulaganja u istraživanja i razvoj
21.06.13 Trgovina na malo
Europljani kažu ne gotovini ovoga ljeta
19.06.13 Istraživanja
Plaćanje računa: navike i ponašanje
10.06.13 Istraživanja
94% građana posjeduje barem jednu debitnu ili kreditnu karticu
28.02.13 Istraživanja
Qudal: City Center one je i po drugi put ocijenjen najkvalitetnijim shopping centrom u Hrvatskoj
25.02.13 Vijesti iz svijeta
Kompanija MasterCard predstavlja MasterPass - Budućnost digitalnog plaćanja
21.12.12 Trgovina na malo
Konzum - Br. 1 najpovoljniji trgovački lanac u Hrvatskoj
19.12.12 Šira regija
MasterCard se širi u beskontaktnom plaćanju u Europi uz PayPass
20.11.12 Istraživanja
Rješavanje financijske nesigurnosti i dalje je prioritet financijskim direktorima u Hrvatskoj
20.11.12 Istraživanja
MasterCard MasterIndex 2012.
24.10.12 Trgovina na malo
MasterCard proširio partnersku mrežu u Poljskoj
24.09.12 Financije i gospodarstvo
GfK: Gotovo svaki odrasli građanin Hrvatske klijent banke
19.09.12 Trgovina na malo
Novi pametni potrošači određuju tempo promjena u maloprodaji
02.07.12 Vijesti iz svijeta
Suradnja Deutsche Telekoma i MasterCarda na usluzi mobilnog plaćanja
19.06.12 Karijere
Podravka imenovala direktoricu za Istraživanje i razvoj
12.06.12 Financije i gospodarstvo
Broj debitnih kartica smanjen šest posto
08.05.12 Vijesti iz svijeta
MasterCard lansirao PayPass Wallet uslugu
07.05.12 Financije i gospodarstvo
Sve više kartica, ali sve se manje peglaju
19.03.12 Tvrtke i tržišta
Podravka formira odjel za istraživanje i razvoj
01.03.12 Promocije
MasterCard otkriva budućnost mobilnog plaćanja
27.02.12 Trgovina na malo
I uz (pre)visoke naknade, mali trgovci ne mogu bez kartica
02.11.11 Vijesti iz svijeta
Skok dobiti MasterCarda u trećem tromjesečju
27.09.11 Seminari, konferencije
U Hrvatskoj više od devet milijuna debitnih i kreditnih kartica
23.08.11 Trgovina na malo
Regionalna suradnja RBA i Mercatora
04.08.11 Vijesti iz svijeta
Dobit MasterCarda porasla 32,8 posto
24.05.11 Trgovina na malo
MasterIndex: Karticama i dalje najviše po odjeću, hranu i benzin
03.05.11 Vijesti iz svijeta
Skok dobiti MasterCarda u prvom tromjesečju
02.11.10 Vijesti iz svijeta
MasterCard: Pojačano korištenje kartica, dobit 15% viša
05.02.10 Financije i gospodarstvo
MasterCard: Dobit ispod očekivanja porasla 23 posto
04.09.09 Vijesti iz svijeta
Pregled gospodarskih vijesti iz svijeta
06.02.09 Financije i gospodarstvo
MasterCard: Pad dobiti 21 posto
12.06.07 Vijesti iz svijeta
London najveće svjetsko trgovačko središte
04.04.07 Seminari, konferencije
Market Research Arena: prva konferencija o istraživanju tržišta u Hrvatskoj
01.03.07 Financije i gospodarstvo
Uspješna integracija kartičnog poslovanja PBZ Grupe
15.02.07 Financije i gospodarstvo
Promet MasterCarda u Europi 520 mlrd dolara u 2006.
18.01.07 Prikazi knjiga
Istraživanje tržišta
14.01.07 Financije i gospodarstvo
PBZ Card zabilježio gotovo 3,5 milijuna EMV transakcija
27.12.06 Trgovina na malo
Blagdanska prodaja u SAD porasla 3%
02.11.06 Financije i gospodarstvo
MasterCard: dobit porasla 82 posto
28.06.06 Korisne informacije
MasterCard International, mijenja ime u MasterCard Worldwide
21.06.06 Vijesti
Brazilci,Talijani i Meksikanci najveći potrošači tijekom SP-a
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa