Seniko studio
Broj 4/2013
Izdvajamo iz broja:
Broj 4-2013 - Ante Gavranović
Postizanje konkurentnosti uz pomoć logistike - A.G.
Inovativnošću do konkurentnosti
Iz prakse za praksu
Hrvatski izvoznici susreli se s glavnom direktoricom CLECAT-a
Rekordan obujam prijevoza željezničkog tereta za hrvatsko, bosansko i srbijansko tržište u organizaciji zagrebačke tvrtke AGIT
Promjene u vanjskoj trgovini i međunarodnom transportu kroz pogled hrvatskih uvoznika i izvoznika - Petar Šimić
Najava i poziv
Kako uspješno voditi ljude u doba krize (2) - prof. dr. sc. Zvonimir Pavlek
Restrukturiranje - dr. sc. Guste Santini
Ploviti se mora (2) - mr. sc. Branko Pavlović
EuroCommerce – vodeća lobistička organizacija za trgovinu ove godine slavi 20 godina od svog osnutka
21. Zagorski gospodarski zbor - Zajedništvom do boljih rezultata - Ante Gavranović
Ante Gavranović novi Predsjednik nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe
Hrvatski obrtnici na 46. celjskom sajmu MOS
Potrošači odabiru najinovativnije proizvode
S a d r ž a j
Jastrebarsko: Logističko središte Hrvatske
Grad Jastrebarsko već godinama slovi kao logističko središte Hrvatske koji bi, dobrom i promišljenom politikom lokalnih vlasti, mogao u velikoj mjeri iskoristiti sve prednosti povoljnog geostrateškog položaja.

Gradonačelnik Jastrebarskog Zvonimir Novosel u razgovoru za Suvremenu trgovinu ističe kako i u ovim godinama krize grad uvijek iznova uspijeva privući nove investitore a dolazak Kauflanda, koji će u gospodarskoj zoni Jalševac izgraditi svoje centralno mjesto distribucije za Hrvatsku i regiju, samo je jedan od primjera dobre politike i otvorenosti prema investitorima.

Uz to, Jastrebarsko u narednih pet godina očekuje i najveće infrastrukturne projekte u svojoj povijesti, što bi trebalo dodatno uvjeriti ulagače kako u ovom gradu imaju cjelovit servis za početak i razvoj poslovanja.
Zvonimir Novosel
Zvonimir Novosel
Grad Jastrebarsko nalazi se na međi jadranske i kontinentalne Hrvatske, te na međi zapada i istoka i idealna mu pozicija omogućava dobru cestovnu, željezničku, riječnu i pomorsku povezanost sa svijetom. Neki vole reći: to je kontinentalni dio luke Rijeka, te glavna točka prometa zapad - istok i sjever – jug. Imajući sve ovo u vidu, kako gledate na mogućnost razvoja logističko-distributivnih centara u Jastrebarskom?
Što se tiče logistike neke razvojne parametre morate imati prostorom zadane. Jastrebarsko se nalazi zaista na idealnom području. Međutim, ako imate određene uvjete ili prednosti koje drugi nemaju a nemate infrastrukturu onda svakako možete biti zanimljivi, no teško da će se nešto samo od sebe uistinu i realizirati.

Mi smo prepoznali prednosti grada na tom prometnom koridoru i već godinama ulažemo u infrastrukturu gospodarske zone koja je spremna primiti takve investicije. Riječ je o velikim investicijama jer logistika podrazumijeva velike površine, velike hale i prostore za manipulaciju robe. U zadnje četiri godine intenzivno smo radili na izgradnji prometnica koje omogućavaju gradnju logističkih centara te osiguravanje ostalih infrastrukturnih zahtjeva kao što su priključci za električnu energiju, vodovod, sustavi odvodnje i stvaranju drugih potrebitih preduvjeta kako bi te investicije bile moguće.

Tako da nam sve ove geostrateške prednosti ne bi značile mnogo da svih ovih godina nismo radili na stvaranju uvjeta da se takve investicije na našem području uistinu i ostvare.

Prije nešto više od godinu dana prisustvovali smo tiskovnoj konferenciji u Erste banci u Zagrebu na kojoj su grad Jastrebarsko, Erste banka, austrijski investitori i gospodin Nikica Valentić vrlo optimistično govorili o izgradnji velikog logističkog centra Immopark. Što nam možete reći o tom projektu sa stanovišta grada Jastrebarskog, poglavito u svjetlu novo nastalih odnosa – ovdje mislimo na činjenicu da je RH postala ravnopravni član EU. Što očekujete od realizacije tog projekta?
Sama lokacija gospodarske zone Jalševac u Jastrebarskom bila je prepoznata kao mjesto investicije tvrtke Immorent iz grupacije Erste banke tako da iza ovog ulaganja stoji kapital austrijskih investitora. Prva faza zamišljenog centra je izgrađena prije dvije godine i odnosi se na jednu halu koja je nikla u gospodarskoj zoni.

Međutim, Immorent se više ne pojavljuje kao investitor u budućnosti nego je podržao dolazak jednog investitora, konkretno tvrtke Kaufland, koja će završiti cijelu investiciju. Gradnja predviđenih objekata počinje tijekom rujna ove godine. Za grad je to značajno jer će se povećati prihodi po osnovi komunalnog doprinosa pri čemu će se otvoriti između 100 i 200 novih radnih mjesta u sljedećoj godini kada distributivni centar bude završen.
Dolazak ovako velikog logističko-distributivnog centra na vaše područje stvara i zahtjeve za ljudskim kadrom odgovarajućih kvalifikacija. Može li grad Jastrebarsko osigurati dovoljan broj adekvatne radne snage? Čini se da će oživljavanjem ovog centra doći do značajnih promjena u strukturi zaposlenih u gradu Jastrebarskom?
Obavio sam razgovore s investitorima, tvrtkom Kaufland, i njihovim direktorom razvoja za Hrvatsku. Nama je kao gradu prvenstveni interes da se među zaposlenima nađu radnici s našeg područja, dok je jedini uvjet za investitora pronalazak ljudi s iskustvom, strukom i odgovarajućom spremom i tu se neće gledati tko gdje stanuje nego će se tražiti kvalitetan kadar.

Međutim, za najveći broj radnih mjesta ipak je najkonkurentnije lokalno stanovništvo i toga su u Kauflandu svjesni jer će na taj način smanjiti određene troškove, prvenstveno u dijelu troškova prijevoza. Stoga će najveći broj radnih mjesta biti na raspolaganju za domaće stanovništvo te vjerujem da će dvjestotinjak ljudi s našeg područja naći radno mjesto po završetku ovog projekta.

Uvjereni smo da će za rad u ovakvom centru biti nužno osigurati trajnu edukaciju kadrova i vjerujemo da će to tvrtke same napraviti, no postoji li i koja je uloga grada i njegovih obrazovnih institucija u tome?
Jedna od velikih komparativnih prednosti Jastrebarskog svakako je blizina Zagreba. Također, Jaska ima izuzetno kvalitetnu srednju školu koja ima i tehničke i gimnazijske programe te sam uvjeren kako već u ovom trenutku imamo dovoljan broj kadrova za ovaj projekt. Dakako, sveukupan profil radnih mjesta u ovom trenutku ne mogu znati, no pretpostavljam kako će većina radnih mjesta biti u segmentu skladištenja, vođenja sustava itd.

Riječ je o logističkim sustavima visoke kategorije koji podrazumijevaju visoku razinu automatiziranosti uz primjenu novih tehnologija pa pretpostavljam da će razina znanja biti nešto viša nego što je to uobičajeno u nekim klasičnim skladištima. Naravno da na temelju jedne investicije ne možemo planirati obrazovni sustav grada, no smatram kako adekvatnih kadrova definitivno ima, poglavito ako se u obzir uzme blizina Zagreba gdje je veliki broj naših građana završio svoje obrazovanje. Oni koji traže posao a pritom su kvalificirani ovdje će zasigurno imati svoju šansu.

S obzirom da se odstupilo od prvobitnog plana investicije i da se radi o logističko-distributivnom centru Kauflanda, ima li mogućnosti da će u okviru tog centra djelovati i druge tvrtke ili će to biti isključivo distributivno središte ovog trgovačkog lanca?
To je pitanje koje bi primjerenije bilo postaviti investitoru. Meni osobno takve mogućnosti nisu spominjali jer su njihovi kapaciteti i potreba tako golemi da zbog toga i idu u cijeli projekt koji im je nužno potreban. Kaufland na ovo ulaganje ne gleda kao na neki sporedni distributivni centar već objekt u Jastrebarskom treba postati središnje mjesto za distribuciju Kauflanda za cijelu ovu regiju te iz njega planiraju opskrbu svojih prodajnih centara u Hrvatskoj a i nekim drugim zemljama. Stoga zaključujem kako će im svi planirani kapaciteti uistinu biti potrebni.

Za kraj, gospodine gradonačelniče, slobodni smo zamoliti da nam date informaciju općenito o razvoju Jastrebarskog.
Premda je Jaska idealno mjesto za logistiku, u gradu ne stremimo tome da imamo samo takve sadržaje na svom području. Gospodarska zona u Jastrebarskom najveća je u Zagrebačkoj županiji po površini, ali i zona u kojoj radi najviše poslovnih subjekata uz najveći broj zaposlenih te nam je želja da tamo svoje mjesto pronađu i proizvodnja i neke druge djelatnosti.

U gospodarskoj zoni prošle je godine otvoren podatkovni centar, kao prvi takve vrste u Hrvatskoj, koji također ima regionalni značaj jer je svojim kapacitetima i sigurnosnim standardima na svjetskoj razini. Vodimo i pregovore s proizvođačima dijelova za autoindustriju, što je svakako jedan od pogona koji bi se u sljedećim godinama mogao otvoriti u Jastrebarskom.

U fazi ishođenja potrebitih dozvola je i tvrtka koja se bavi proizvodnjom hrane, točnije uzgojem ribe u zatvorenim bazenima uz upotrebu moderne tehnologije, pa sam uvjerenja kako je i to jedna od investicija koje bi se trebale realizirati u Jastrebarskom u idućim godinama. Imamo i još nekoliko investitora koji su u najavi, no njih ne bih posebno isticao barem dok ne dostignu određenu razinu dokumentacije.

Važno je naglasiti kako je i u ovim vremenima recesije Jaska bila jedna od rijetkih gradova u kojima se svake godine realizirala barem jedna gospodarska investicija u poduzetničkoj zoni. Također, na našem području jaka je i drvna industrija koja ima značajne potencijale širenja prvenstveno u finalizaciji proizvoda, a iz prehrambene industrije imamo jednu tvrtku koja se bavi proizvodnjom jaja, koja je jedna od većih u Hrvatskoj, a trenutno je u fazi ishođenja dozvola za pogon kojim će udvostručiti kapacitet proizvodnje te će graditi i mini energanu kojom će dodatno smanjiti troškove primarne proizvodnje a eventualne viškove energije prodavati na tržištu.
Neovisno o tome, grad u narednih pet godina čekaju veliki infrastrukturni projekti. To se prvenstveno odnosi na obilaznu prometnicu čiji je prvi dio završen prošle godine, a sada je u fazi realizacije gradnja nadvožnjaka koji je najveći prometno-infrastrukturni projekt u povijesti grada.

Zasad imamo ishođene sve potrebne dozvole za više od 90 posto trase te oko 50 kilometara kanalizacijskog sustava koji će se financirati iz strukturnih fondova Europske unije, a u tijeku je i izgradnja pročistača u gospodarskoj zoni. Uz to, ishodili smo lokacijsku dozvolu za novu osnovnu školu.

Svi ovi projekti našem gradu u idućih nekoliko godina daju veliki vjetar u leđa i smatram kako će se u tom vremenu napraviti jako puno na unapređenju infrastrukture i općenito društveno-gospodarskog života grada.

Izdvajamo iz broja:
Broj 4-2013
Postizanje konkurentnosti uz pomoć logistike
Inovativnošću do konkurentnosti
Iz prakse za praksu
Hrvatski izvoznici susreli se s glavnom direktoricom CLECAT-a
Rekordan obujam prijevoza željezničkog tereta za hrvatsko, bosansko i srbijansko tržište u organizaciji zagrebačke tvrtke AGIT
Promjene u vanjskoj trgovini i međunarodnom transportu kroz pogled hrvatskih uvoznika i izvoznika
Najava i poziv
Kako uspješno voditi ljude u doba krize (2)
Restrukturiranje
Ploviti se mora (2)
EuroCommerce – vodeća lobistička organizacija za trgovinu ove godine slavi 20 godina od svog osnutka
21. Zagorski gospodarski zbor - Zajedništvom do boljih rezultata
Ante Gavranović novi Predsjednik nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe
Hrvatski obrtnici na 46. celjskom sajmu MOS
Potrošači odabiru najinovativnije proizvode
S a d r ž a j
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa