Pristupanjem EU, 1.07., tog D-day-a našeg gospodarstva, Hrvatska će dobiti mogućnost da iskoristi 1,1 mlrd eura iz strukturnih fondova Unije. Oko 200 miljuna eura tog novca moglo bi se usmjeriti na inovacije koje su nužne kako bi se pokrenula cjelokupna privreda, a posebno mala i srednja poduzeća u cijeloj zemlji.
No, za to je potrebno poticati inovatore i stvoriti sustav koji će poduzetnicima-poslodavcima pomoći da se usmjeravaju na istraživanje i razvoj.Prema recentnim izračunima Svjetske banke, kada bi Hrvatska ulagala tri posto BDP-a u istraživanje i razvoj do 2020. godine BDP bi se povećao za 5,8%. Samo 0,1% ulaganja nakon sedam godina povećalo bi BDP za 1,2%.
No, ipak, sustav u kojem živimo nije prepoznao važnost inovacija, pa je prema podacima European Inovation scoreboard za 2009. godinu, Hrvatska u području inovacija slaba u razvoju određenih područja, posebice u smislu transformacije znanja i tehnologija u komercijalne rezultate.
Kako je to područje u nas u praksi značajno podcjenjeno, nužno je fokusirati se na rješavanje tog problema i to istražujući i osmišljavajući alate za promicanje i prijenos ideja na tržište uz prethodnu identifikaciju konkretne ideje, perspektivnih područja i motivaciju ključnih izvora. No, to nije moguće bez snažnog usvajanja i provođenja filozofije marketinga na principima društveno odgovornog poslovanja.
Inovacijske aktivnosti se u suvremenim uvjetima poslovanja smatraju ključnim pokretačem poslovnog uspjeha kao i cjelokupne privrede. Mala i srednja poduzeća vrlo su značajan pokretač zaposlenosti i privrednog rasta, što postižu upravo svojim inovacijskim aktivnostima. Prema tome to je u interesu samog malog i srednjeg, kao i velikog poduzeća, ali i cjelokupne privrede.
Među najvažnijim aspektima uspjeha malih i srednjih poduzeća nepobitno je inovativnost, a kao primjer rapidnog rasta navode se poduzeća koja su poslovanje započela kao mala i srednja.
Navedena poduzeća u mogućnosti su kapitalizirati bliskost koju održavaju s kupcima-potrošačima te fleksibilnost pomoću koje su spremna zadovoljiti brzo promjenjive zahtjeve kupaca – dakle promjene tržišta. U istom trenutku navedena poduzeća stječu vrijednu konkurentsku prednost. Karakteristike malih poduzeća sugeriraju potrebu za povećanom sposobnosti reagiranja na potrebe okruženja (tržišta).
Bliskost između vlasnika MSP-a i kupaca može i mora pridonjeti poticaju za inovacije zbog lakog načina putem kojeg vlasnici mogu prepoznati nezadovoljene kupčeve potrebe. Manje birokracije, više planske strukture, što je svim malim poduzećima zajedničko, može poboljšati promjene unutar organizacije, komunikaciju i kooperativnu kompetenciju, a ta činjenica uvelike doprinosi inovativnosti unutar malih poduzeća.
Također vlasnici i menadžeri u MSP, posjeduju više operativnog znanja što u kombinaciji s odličnim poznavanjem vlastitih potrošača može i mora biti pretvoreno u inovativna rješenja.
Cijeli članak pročitajte u časopisu broj 2-2013
|