14.03.2013.
Unatoč svim negativnim očekivanjima, rast je glavna tema svjetskih i lokalnih trgovaca i prehrambene industrije
2nd Supply Chain Management Arena 2013
|
Vidis, Pericic, Galovic, Cecere, Buzinkay
Nakon tri dana susreta stručnjaka iz područja upravljanja lancem opskrbe u organizaciji Infoarena Grupe, tema koja dosad nije bila dovoljno zastupljena niti među kompanijama regije niti u medijima, otkrila se kao ozbiljna opcija koja može odigrati važnu, ponekad i odlučujuću ulogu za opstanak i rast kompanija u ekonomskoj klimi koja vlada posljednjih godina na gotovo svim tržištima.
Uzimajući u obzir da se prednosti uspješne primjene SCM-a (Supply Chain Management) očituju kroz smanjenje troškova, zaliha, ukupnog troška logistike i ne manje važno, smanjenje utjecaja cijelog sustava na okoliš, opravdan je interes i ulaganje domaćih tvrtki u upravljanje lancem opskrbe.
Glavnu temu konferencije, početke, razvoj i posljednje trendove u SCM-u predstavila je Lora Cecere (osnivačica i izvršna direktorica, Supply Chain Insights, SAD) s bogatim iskustvom primjene i razvoja SCM filozofije u multinacionalnim kompanijama koje su upravljanje lancem opskrbe kao filozofiju implementirale i razvijale posljednjih trideset godina.
Činjenica da globalne kompanije s kojima će se uskoro naše tvrtke suočiti na tržištu EU primjenjuju SCM godinama, predstavlja najveći izazov konkurentnosti naših kompanija.
Očekivani ulazak u Europsku uniju će sigurno utjecati na brojne, ako ne i na sve lance opskrbe, pri čemu će se globalne tvrtke i lokalni trgovci prilagoditi novim mogućnostima korištenja proizvodnje u EU, skladišta u Italiji, Mađarskoj i Sloveniji ili koristiti svoje distributere iz zemalja EU.
U robi široke potrošnje očekuju se bitne promjene, jer se očekuje daljnji porast korištenja centralnog skladišta u cijelom lancu opskrbe, uključujući izdvajanje logistike iz matičnog poslovanja pojedinih prehrambenih kompanija.
Time će se potpuno promijeniti uloga i kontrola lanca opskrbe u prehrambenom lancu opskrbe. Pravila igre se mijenjaju pri čemu će se neki dobro pozicionirati, dok za neke više neće biti mjesta u cijelom lancu.
|
Nova IT rješenja za SCM omogućuju tzv. daily data - daily available (dnevni podaci - dnevno dostupni). Međutim, ti podaci se danas ne dijele u lancu opskrbe te je pitanje kako će se tako velika masa podataka koristiti u budućnosti.
Postoje relativno jasne smjernice i iskustva koja mogu znatno utjecati na uspješnost upravljanja lancem opskrbe, od kojih ističemo neke koje su sudionici konferencije mogli čuti tijekom posljednja tri konferencijska dana.
- Za put prema uspješnijem lancu opskrbe, važna je suradnja unutar kompanije između prodaje, nabave i proizvodnje, ali i izvan kompanije s dobavljačima i trgovcima.
- Upravljanje lancem opskrbe mora imati jasnu strategiju. Ove godine rast je top tema u svjetskim korporacijama, ali i u našim lokalnim vodećim kompanijama u sektoru trgovine i prehrambene industrije unatoč svim negativnim očekivanjima, pesimizmu kupaca, kriznim kretanjima BDP-a i padu potrošnje.
- Trend povećanja kompleksnosti izražen je već sada u broju proizvoda, broju sudionika u lancu opskrbe te porastu broja sudionika lanca opskrbe koji zastupaju vlastite interese s naznakama da će se kompleksnost i dalje povećavati.
- Sinkronizacija kompleksnosti svih sudionika (tržišta, proizvodnje, nabave) zadatak je S&OP (Sales and operations planning) procesa, pri čemu je lanac opskrbe postavljen kao referentna polazišna točka.
- Lanac opskrbe ne smije biti push, već mora biti listen, test, serve – market driven SCM.
- Uspješno upravljanje lancem opskrbe obično donosi rast prihoda, poboljšanje kvalitete planiranja, smanjenje zaliha te rast korištenja imovine.
Sve navedene prednosti SCM-a s razlogom privlače pažnju regionalnih i domaćih kompanija te zasigurno možemo očekivati intenzivan daljnji razvoj te implementaciju sustava upravljanja lancem opskrbe
|
|
|
|