Seniko studio
Broj 4/2012
Izdvajamo iz broja:
Broj 4-2012 - Ante Gavranović
Nova paradigma financijske politike - Ante Gavranović
Oporezivanje imovine - dr.sc. Guste Santini
HOK pokrenuo kampanju protiv prodaje cigareta maloljetnicima
Zadrugarstvo kao odgovor na društvene izazove - Vedrana Stecca, dipl. iur.
Gorenje na svjetskoj sceni IFA 2012
Televizijska prodaja u multikanalnom maloprodajnom okruženju - doc.dr.sc. Katija Vojvodić
Održan 20. Zagorski gospodarski zbor
PIK Vrbovec predstavio investicije vrijedne 250 milijuna kuna
S a d r ž a j - 4 - 2012
Borba protiv utaje poreza
Efekti koji se žele postići uvođenjem fiskalizacije na području RH su: uspostava nadzora nad realnim prikazivanjem dnevnog prometa ostvarenog u gotovini u poslovanju poreznih obveznika, sprječavanje utaje poreza te brz i kvalitetan nadzor zakonitog obračuna i uplate poreza
Uredništvo Suvremene trgovine obratilo se Poreznom uredu Ministarstva financija kao najodgovornijoj ustanovi za pojašnjenja oko pristupa novom zakonskom okruženju. Zatražili smo da nam odgovore na neka okvirna pitanja, izričito vezana uz Zakon o fiskalnim kasama, kako bi korisnicima olakšali snalaženje u toj objektivno novoj materiji. Ovime zahvaljujemo Poreznoj upravi na promptnim odgovorima.
"Na samom početku bitno je naglasiti da se ne radi o Zakonu o fiskalnim kasama već o Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Zašto naglašavamo ovu razliku?

Analizirajući mogućnosti uspostave nadzora nad prometom u gotovini sagledali smo modele fiskalizacije koje su primijenile određene zemlje, fokusirajući se na postignute učinke od provedbe fiskalizacije. Iskustava su pokazala da se fiskalizacija vrlo često provodi upravo na način da se propisuje obveza korištenja i izdavanja računa putem certificiranog uređaja – fiskalne kase.

Obveznici fiskalizacije kojima je cilj izbjeći evidentiranje prometa kod ovog modela fiskalizacije pribjegavaju ili ne-izdavanju računa za ostvareni promet ili na prodajnim mjestima uz certificirani naplatni uređaj imaju i druge uređaje za izdavanje računa. Stoga prema iskustvima zemalja koje su uvele ovaj model fiskalizacije proizlazi da su osnovni nedostaci potreba stalne prisutnosti poreznih inspektora kod obveznika fiskalizacije.

Porezni nadzor svodi se na obilaske prodajnih mjesta kako bi se uvidjelo postoje li na prodajnim mjestima još neki uređaji za evidentiranje prometa te kako bi se utvrdilo izdaju li se računi ili ne. Dakle, u provedbenom smislu ovaj model fiskalizacije uvjetuje korištenje određenih fiskalnih uređaja, koji bez stalnog poreznog nadzora i prisutnosti poreznih inspektora ne mogu donijeti očekivane rezultate. Isto, s obzirom da se certificira uređaj koji zadovoljava potrebe fiskalizacije – fiskalna kasa, često se stvara monopol na tržištu određenog proizvođača naplatnog uređaja.

Stoga smo zaključili da bi zadovoljavajući model fiskalizacije trebao biti onaj koji omogućava ekonomičan i efikasan porezni nadzor evidentiranja prometa ostvarenog u gotovini, ne ograničavajući postupak izdavanja računa na samo jedno određeno softversko ili hardversko rješenje na naplatnim uređajima. Ovakav model fiskalizacije je i preporuka radnih tijela Europske unije. Upravo na tome tragu donijet je i Prijedlog Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom.
Odredbama Prijedloga Zakona uvodi se fiskalizacija u prometu gotovinom, kao skup mjera koje su obvezatni provoditi obveznici fiskalizacije, kako bi se osigurao nadzor ostvarenog prometa u gotovini. Radi provedbe postupka fiskalizacije obveznicima fiskalizacije uvodi se obveza izdavanja računa putem elektroničkih naplatnih uređaja, softverski prilagođenih za postupke fiskalizacije. Sam postupak fiskalizacije prema Prijedlogu Zakona provodi se u dva koraka:

- obveznici fiskalizacije obvezni su elektronički dostavljati elemente računa Poreznoj upravi prije samog ispisa, kako bi Porezna uprava izvršila ovjeru računa koja se ispisuje na samome računu,

- obveznici fiskalizacije obvezni su jednom dnevno, dostavljati izvješće o dnevno ostvarenom prometu.


Građani odnosno primatelji računa mogu na temelju ispisane ovjere računa sms-om, web-om ili u samoj Poreznoj upravi provjeriti je li ovjeru izvršila Porezna uprava što ujedno znači potvrdu da će iskazani i plaćeni porez završiti u pripadajućem proračunu. Na opisani način postižu se svi očekivani učinci fiskalizacije. Porezna uprava ovjerava izdane račune, građani „kao inspektori“ mogu provjeriti ovjeru računa, dok obveznici fiskalizacije provode fiskalizaciju izdavanjem računa na prilagođenim naplatnim uređajima, pri čemu se ne nameće niti jedno izričito hardversko ili softversko rješenje naplatnih uređaja.

Ključnu ulogu u ovom modelu fiskalizacije imaju građani, koji će kao inspektori dojavljivati račune na provjeru Poreznoj upravi. Samo jedan dojavljeni račun s jednog prodajnog mjesta dnevno, omogućava sustavnu kontrolu nad poreznim obveznikom i to s jednog mjesta u Poreznoj upravi, bez dolaska na prodajno mjesto obveznika fiskalizacije.
Kako očekujete da će uvođenje fiskalnih kasa / blagajni utjecati na poslovanje trgovaca?

Uvođenjem fiskalizacije u poslovanje trgovaca smanjit će se rizik od utaje prihoda i poreza, odnosno biti će sveden na najmanju moguću mjeru, čime se želi spriječiti kršenje zakonskih odredbi o evidentiranju prodaje na maloprodajnim mjestima (PU želi spriječiti izbjegavanje plaćanja poreza, plaćanje poreza u manjim iznosima, prodaju bez izdavanja računa; a kupcima želi dati poticaj za uzimanje računa, te postići vrlo visoku stopu naplate poreza…).

Obveza sudjelovanja u podmirenju javnih troškova propisana je čl. 51. st. 1. Ustava, gdje je navedeno da je svatko dužan sudjelovati u podmirenju javnih troškova u skladu sa svojim gospodarskim mogućnostima. Od uvođenja fiskalizacije upravo se očekuje direktan doprinos načelima jednakosti i pravednosti poreznog sustava.

Također, fiskalizacija omogućava evidentiranje svih novčanih tokova (prodaje robe i usluga), čime je PU omogućena stalna kontrola i nadzor. Uspješnom provedbom fiskalizacije može se povećati domaća proizvodnja te stvoriti preduvjeti za otvaranje novih radnih mjesta i poslovnih mogućnosti, povećat će se fiskalna disciplina, smanjiti nezaposlenost, a i propisanim kaznenim odredbama će se utjecati na poreznu disciplinu. Fiskalizacija ima direktan učinak na povećanje učinkovitosti cijelog poreznog/financijskog sustava RH.
Koliko sredstava će trgovci morati izdvojiti kako bi zadovoljili uvjete zakonodavca u tom pogledu?

Očekivane investicije od strane trgovaca odnositi će se na:

* nabavku uređaja (po potrebi- jer se može vršiti i dogradnja postojećih, nije uvijek nužna nabavka novih) koji podržava digitalni potpis te Internet vezu, prema našim saznanjima uređaj koji bi ispunjavao uvjete postiže cijenu do oko 2.900,00 kn (s pdv-om)

* nabavku digitalnog certifikata (FINA) - cijena od 300 kn za razdoblje od 5 godina (60 kn godišnje)

* nabavku Internet mreže,

* održavanje softvera i podrška (putem informatičkih tvrtki - sukladno ponudi/cjeniku).

S aspekta troškova, PU se zalaže za rješenja cjenovno prihvatljiva krajnjim korisnicima.
Kako će uvođenje fiskalnih kasa pomoći punjenju državnog proračuna? Što mislite hoće li i kako zakonodavac postići željene efekte?

Uvođenjem fiskalizacije prihodi proračuna će se sukladno očekivanjima povećati za oko jednu milijardu kuna godišnje više ubranog poreza, s izuzetkom prve godine kada se, s obzirom na fazno uvođenje obveze fiskalizacije, očekuje povećanje prihoda proračuna od oko 500 milijuna kuna.

Efekti koji se žele postići uvođenjem fiskalizacije na području RH su: uspostava nadzora nad realnim prikazivanjem dnevnog prometa ostvarenog u gotovini u poslovanju poreznih obveznika, sprječavanje utaje poreza te brz i kvalitetan nadzor zakonitog obračuna i uplate poreza. U postizanju željenih efekata očekuje se aktivna uloga javnosti (građana, kupaca), putem koje porezni inspektori zajedno s građanima postaju partneri u borbi protiv utaje poreza.

Važno je i napomenuti da prikupljeni podaci kroz ovjeru računa i dostavu dnevnih izvješća omogućuju Poreznoj upravi usporedbu tih podataka s ostalim poznatim podacima o poreznom obvezniku:

- Primjerice, radno vrijeme i radni dani zaposlenih

- vidljiva odstupanja u prometima sličnih obveznika – što će značajno pospješiti postupke nadzora na svrhovite i ciljane nadzor, a što je najvažnije

- dobiva se stvaran slika opticaja gotovine što je ključ uspješne i pravovremene ovrhe.“

NAPOMENA UREDNIŠTVA
I dalje ćemo pratiti ovaj proces fiskalizacije, pa molimo sve zainteresirane da nam upute i konkretna pitanja vezana za uvođenje toga postupka u praksu kako bi im mogli pomoći u toj implementaciji. Vjerujemo da će Porezna uprava biti i dalje spremna promptno odgovarati na različite upite.

Izdvajamo iz broja:
Broj 4-2012
Nova paradigma financijske politike
Oporezivanje imovine
HOK pokrenuo kampanju protiv prodaje cigareta maloljetnicima
Zadrugarstvo kao odgovor na društvene izazove
Gorenje na svjetskoj sceni IFA 2012
Televizijska prodaja u multikanalnom maloprodajnom okruženju
Održan 20. Zagorski gospodarski zbor
PIK Vrbovec predstavio investicije vrijedne 250 milijuna kuna
S a d r ž a j - 4 - 2012
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa