Seniko studio
Broj 3/2012
Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2012 - prof. dr. sc. Nikola Knego
Godina strepnje i pritajene nade - Ante Gavranović
Zakonski okvir za poslovanje trgovine - Srećko Sertić
Održano 16. Nacionalno savjetovanje o gospodarstvu i poduzetništvu
Poremećaji na tržištu ugrožavaju proizvodnju i trgovinu - Ante Gavranović i Srećko Sertić
Kongres menadžera i poduzetnika: Nastavak loših trendova
Otvorena automatizirana krojnica u KOTKI - Ante Gavranović
Održana Akademija povodom Dana HOK-a i 160. obljetnice organiziranog obrtništva
S a d r ž a j - 3 - 2012
Lean (vitki) menadžment – rješenje za krizna vremena
doc. dr. sc. Ivona Vrdoljak-Raguž
1. Lean menadžment i mogući učinci
Suvremeni uvjeti poslovanja stavljaju zahtjeve pred tvrtke da ukoliko žele opstati na tržištu moraju biti fokusirane na kupce i težiti postizanju poslovne izvrsnosti posebice u kriznim uvjetima. Jedan od načina postizanja i unaprjeđivanja poslovne izvrsnosti je primjena sustava kvalitete Lean menadžmenta (Vitkog menadžmenta).

Lean menadžment znači stvaranje veće vrijednosti za kupca sa što manje resursa. Lean organizacija zna koje vrijednosti njihovi kupci zahtijevaju te fokusira svoje ključne procese na način da kontinuirano dodaju vrijednost za kupca. Eliminacija gubitaka u cijelom procesu, umjesto samo u određenim dijelovima sustava, stvara procese u kojima je potreban manji ljudski napor, manje prostora, manje kapitala i manje vremena kako bi se izradio proizvod ili usluga s mnogo manje utrošenih sredstava.

Lean menadžment značajno smanjuje mogućnost grešaka i zastoja u proizvodnji ili poslovanju u odnosu na tradicionalne poslovne sustave. Pojam „lean“ znači „vitak“ i slikovito opisuje temeljnu postavku koncepta: proizvoditi ili pružati usluge sa što manje zaliha, pogona, kapitala, ljudskog rada, neispravnih proizvoda, zastoja, čekanja i svega što ne dodaje vrijednost proizvodu ili usluzi uz istodobnu proizvodnju onakvog proizvoda kakvog kupac želi. Lean proizvodnja smanjuje nepotrebne aktivnosti te se usmjerava prema narudžbi kupca.

Operacije unutar procesa te iskorištenost radne snage poboljšavaju se, što dovodi do smanjenja troškova. Najvažniji su elementi Lean menadžmenta koncentracija na sržne aktivnosti (core business), delegiranje aktivnosti van organizacije (outsourcing), proizvodnja preko visoko autonomnih „centara“ i postizanje zero-deffect načela. Upravo primjenom Lean koncepta poduzeće postaje fleksibilno i spremno odgovoriti na sve moguće izazove tržišta.

Mnogi najuspješniji praktičari i začetnici Lean menadžmenta primijenili su ovaj model baš usred krize, poput svjetskih lidera u automobilskoj industriji Forda, Toyote i Harley-Davidsona, koji su takvim pristupom izbjegli bankrot. Kriza olakšava primjenu novih menadžerskih paradigmi s potpuno novim konceptima u poslovanju tvrtki. Lean koncept uključuje i stratešku i operativnu razinu poslovanja. Na strateškoj se razini gleda što donosi vrijednost proizvodu i kako se ona povećava, gleda se na proizvodnju kao na proces i teži se savršenstvu.

Kad se Lean koncept promatra s operativne razine onda se misli na korištenje raznolikih alata i tehnika za primjenu ovog koncepta u svakodnevnom poslovanju. Lean menadžment najlakše je opisati kroz njegovih pet osnovnih principa: utvrditi vrijednost za kupca, mapirati tijek vrijednosti, izraditi tijek vrijednosti, uspostaviti povlačenje i težiti savršenstvu.
Lean menadžment također definira osam gubitaka: prekomjerna proizvodnja, škart, nepotrebni pokreti, nepotrebne zalihe, prekomjerna obrada, čekanje, transport i nedovoljno korištenje potencijala zaposlenika.

Kako bi se eliminirali gubici, Lean menadžment koristi svoje alate kao što su: Kaizen, 5S, Kaikaku, Mapiranje tijeka vrijednosti, JIT, TPM i druge.

Koji su učinci primjene Lean menadžmenta?
1. Ukupno vrijeme proizvodnje se skraćuje;
2. Povećava se radni učinak;
3. Smanjivanje zaliha;
4. Poboljšanje kvalitete;
5. Skraćeno vrijeme plasiranja proizvoda na tržište;
6. Manji prostorni zahtjevi;
7. Manja ulaganja u skladišne kapacitete;
8. Brži odgovor na tržišne promjene;
9. Pojednostavljuje se funkcija planiranja i smanjuje dokumentacija poslovanja.

Upravo zbog sveobuhvatnosti svojih osnovnih principa, alata te učinaka primjene, Lean menadžment idealan je za primjenu u svim vrstama tvrtki bez obzira na temeljnu djelatnost i veličinu.

2. Lean menadžment – od koncepta do poslovne izvrsnosti
U suvremenim uvjetima poslovanja na globaliziranim tržištima, karakterističnim po naglim i brzim promjenama u volatilnom, neizvjesnom i turbulentnom okruženju, nužan je prijelaz od tradicionalne menadžerske škole utemeljene na predviđanju tržišnih potreba ka suvremenoj menadžerskoj školi utemeljenoj na stvarnim potrebama kupca – zahtjevu kupca.

U ovim uvjetima poslovanja nije više moguće održati konkurentnost bez primjene suvremene škole Lean menadžmenta. Vlade mnogih država su to prepoznale, a posebice razvijenih zemalja, poput SAD-a, Japana i Njemačke. One su uložile i još uvijek ulažu velike napore za primjenu Lean menadžmenta u svim segmentima društva, javnom i privatnom sektoru.

Zaustavljaju prelijevanje neučinkovitosti između sektora i unutar sektora. Podržavaju primjenu Lean menadžmenta u organizacijama svih veličina od malih i srednjih pa do velikih organizacija. Naglašavaju njegovu primjenu u klasterima te promoviraju širenje primjene ovog tipamenadžmenta na javna tijela lokalne i regionalne samouprave, obrazovne i istraživačke institucije, gospodarska i trgovačka udruženja, financijske institucije pa i medije, s obzirom da počiva na procesnom pristupu. Danas je upravo upravljanje procesima osnovni preduvjet postizanja konkurentnosti tvrtki na tržištu.
3. Lean menadžment – imperativ u kriznim vremenima
U konkurentnom vanjskom okruženju tvrtke se nadmeću inovacijama, povećanjem produktivnosti, brigom za okoliš i smanjenjem troškova proizvodnje. Iako se čini kako je ovakva ravnoteža istovremeno teško provediva, Lean menadžment metoda poslovnog upravljanja pokazuje suprotno.

U vremenu recesije primjena Lean menadžementa od vitalne je važnosti za bilo koju organizaciju. Uvijek se postavlja pitanje je li baš dobro u vrijeme recesije započeti s primjenom Lean menadžmenta, iako je više nego vidljivo da se baš u recesiji događa Lean transformacija i to sama po sebi.

U recesiji ljudi udovoljavaju svojim potrebama samo s onim što zaista žele, a to značajno mijenja ponašanje na tržištu. Stvaranje potražnje intenzivnom promocijom ne daje i ne može dati rezultat i isporučitelji su prisiljeni smanjiti zalihe i obrtni kapital. Tako se događa da tvrtke provode Lean transformaciju, neovisno o tome koriste li u procesu transformacije tu riječ ili ne.

Vlastitu održivost mogu graditi samo na povećanju učinkovitosti. Nemaju vremena za eksperimentiranje s novim procesima, tehnologijama i strojevima. kako bi tvrtka opstala na tržištu preostaje joj samo maksimizirati korištenje postojećih resursa. To je trenutak kada se mogu uključiti svi zaposleni u kontinuirano unaprjeđenje u koracima, bez velikih investicija i visokih tehnologija. Upravo kontinuirano unaprjeđenje koriste svakodnevno u svom poslovanju sve uspješne Lean organizacije diljem svijeta.

U recesiji se organizacije moraju mijenjati, jer ne postoji druga opcija. Organizacije sklone promjenama i s dovoljno znanja za provedbu Lean transformacije iz krize izlaze ranije i osnažene. U suprotnom, organizacije u pravilu potpuno nestaju.
Zašto je ovaj koncept zaživio s vremenom? Lean menadžment zaživio je zbog potrebe organizacija za nužnim promjenama jer je jedino tako bilo moguće preživjeti, napredovati i biti konkurentan u globalnom okruženju. Primjena Lean menadžmenta, osim što smanjuje troškove, potiče i inovativnost, jača suradnju među zaposlenima i pozitivno utječe na poslovne procese, što konkurencija može dostići jedino povećanjem troškova.

Reagirajući na krizu i zahtjeve tržišta, vrhovni menadžment tvrtki najčešće pribjegava smanjenju i racionalizaciji troškova pod svaku cijenu, umjesto da se odluči za nove programe poboljšanja poslovanja i proizvodnog procesa u cijelosti. Međutim, vrijeme krize često je najbolji trenutak za novi početak. Zapravo, to je idealno vrijeme za uvođenje Lean koncepta proizvodnje.

To su pokazali primjeri globalnih kompanija koje su upravo uvođenjem Leana izbjegle bankrot. Inače pojam „lean“ dolazi iz SAD-a, a rezultat je analize provedene na institutu MIT u Bostonu za američku automobilsku industriju. Cilj je bio otkriti tajnu uspjeha japanske automobilske industrije. S primjenom tog koncepta prva je počela upravo Toyota, a kasnije se proširila i na ostale kompanije.

Zašto je kriza najbolji trenutak za početak primjene Lean menadžmenta? Kriza olakšava primjenu novih menadžerskih paradigmi s posve novim konceptima u poslovanju tvrtki. Zatim, Lean programi mogu se samofinancirati i vrlo brzo poboljšavaju novčani tijek, što je posebno važno u krizi kad su krediti znatno teže dostupni. Upravo postizanje dugoročnih financijskih koristi ključ je uspjeha primjene Lean koncepta.

Lean u kriznim vremenima podrazumijeva napuštanje stila vodstva koji u fokusu ima rješavanje hitnih slučajeva, a zamjenjuje se stilom vodstva koji u fokusu ima rješavanje uzroka koji su doveli do nedjelotvornosti poslovanja.
Lean menadžment i hrvatska poslovna praksa
Većina hrvatskih tvrtki, kao i gospodarstvo u cjelini, mogli bi biti znatno konkurentniji samo kada bi uspjeli pomiriti interese stakeholdera i unaprijediti suradnju, što i jest osnova Lean menadžmenta. Većina hrvatskih tvrtki ima nisku razinu produktivnosti, slabiju učinkovitost i nedovoljno su konkurentne, što im ograničava konkurentnost na regionalnom i globalnom tržištu.

Globalizirano tržište stavlja pred hrvatske tvrtke zahtjev da ukoliko žele opstati na tržištu moraju težiti poslovnoj izvrsnosti i biti fokusirane na premašivanje zadovoljavanja potreba kupaca. Moguće rješenje tih problema nalazi se upravo u primjeni Lean menadžmenta čiji su osnovni preduvjeti za uspješnu primjenu potpora vrhovnog menadžmenta i kvalitetna komunikacija unutar organizacije.

Neke od tvrtki u Hrvatskoj koje razmišljaju o uvođenju Lean-sustava ili ga već prakticiraju su Coca-Cola HBC Hrvatska, Auto Zubak, Končar-energetski transformatori, HT i Teh-cut.

Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2012
Godina strepnje i pritajene nade
Zakonski okvir za poslovanje trgovine
Održano 16. Nacionalno savjetovanje o gospodarstvu i poduzetništvu
Poremećaji na tržištu ugrožavaju proizvodnju i trgovinu
Kongres menadžera i poduzetnika: Nastavak loših trendova
Otvorena automatizirana krojnica u KOTKI
Održana Akademija povodom Dana HOK-a i 160. obljetnice organiziranog obrtništva
S a d r ž a j - 3 - 2012
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa