04.05.2012.
Jačanje edukacije za poduzetništvo
"Poduzetništvo još uvijek nije dobilo mjesto koje zaslužuje u našem društvu“, rekao je Ivo Josipović, predsjednik Republike Hrvatske na upoznavanju s dosadašnjim aktivnostima Nacionalne koordinacije Edukacija za poduzetništvo (NKE4E) i s planom za sljedeće razdoblje (2012. – 2014.) koja je danas održana u HGK.
Previše statičan način poslovanja i marginalizacija etičkih načela još uvijek ima duboko korijenje u našoj poslovnoj praksi. Budućnost Hrvatske u velikoj mjeri ovisi o učinkovitom obrazovanju mladih ljudi koje mora uključivati poduzetničku i etičku komponentu, kazao je Josipović te naglasio važnost daljeg razvoja koncepcije društveno odgovornog poslovanja koja sintetizira brojne društvene vrijednosti bez kojih nema kvalitetnih radnih odnosa.
Nadan Vidošević, predsjednik Hrvatske gospodarske komore, istaknuo je da je Nacionalna koordinacije Edukacija za poduzetništvo mjesto brojnih stručnih dijaloga na temelju kojih se formuliraju odgovarajuća rješenja, što je podloga za artikulaciju nacionalne platforme za cjeloživotno učenje.
Obrazovanje za poduzetništvo započinje od vrtićke dobi i kasnije se proteže do najviše razine školovanja, što je temeljna pretpostavka uspostave poduzetničkog društva odnosno poduzetničkog ozračja, ustvrdio je Vidošević.
"Poduzetništvo je sposobnost pretvaranja ideja u djela za što su potrebne određene kompetencije realizacije koje se mogu naučiti“, rekao je Vitomir Tafra, tajnik NKOOE4E-a. EU je obrazovanje za poduzetništvo odredilo kao nadnacionalni interes. Zadaće su Koordinacije uvođenje poduzetničkog učenja u sve razine i oblike obrazovanja i učenja, što se može provesti zahvaljujući Strategiji učenja za poduzetništvo 2010.-2014. i pripadajućem Akcijskom planu, koji su rezultat rada stručne skupine osnovane iz redova članica Koordinacije", poručio je Tafra.
Dodao je kako su ciljevi Strategije obrazovanja za poduzetništvo: senzibilizirati javnost o poduzetništvu te razviti pozitivan stav prema cjeloživotnom učenju za poduzetništvo te uvesti učenje i osposobljavanje za poduzetništvo kao ključne kompetencije u sve oblike, vrste i razine formalnog, neformalnog i informalnog obrazovanja i učenja.
Ostvarenje tih ciljeva u razdoblju od pet godina, prema njegovim riječima, pridonijet će povećanju zapošljivosti svih struktura radno sposobnog stanovništva, uključujući i posebno osjetljive skupine na tržištu rada; osnivanju većeg broja malih poduzeća iz prilike; povećanju raznolikosti ponude hrvatskih proizvoda i usluga kao rezultata inovacija, istraživanja i razvoja; povećanju broja mladih koji pokreću vlastiti posao; povećanju broja žena koje pokreću vlastiti posao te porastu konkurentnosti hrvatskoga gospodarstva.
|
"Hrvatska je lider u regiji u pogledu obrazovanja za poduzetništvo a obuhvaćeno je 667 dječjih vrtića, 996 osnovnih i 1242 područne škole, 713 srednjih škola, sedam sveučilišta, 126 visokih učilišta i 15 veleučilišta te 467 institucija za obrazovanje odraslih, a uključeno je i 285.040 stalno zaposlenih osoba", naglasio je Tafra.
Vesna Štefica, pomoćnica direktorice Centra za razvoj ljudskih potencijala HGK, rekla je da je HGK uz financijsku podršku Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva započela u 2009. godini kontinuirano istraživanje pod nazivom „Analiza potreba za obrazovanjem i osposobljavanjem u malom i srednjem gospodarstvu s posebnim naglaskom na poduzetničkim vještinama“ a u 2010. i 2011. godini bili su uključeni i obrtnici te u njemu analizirala i nekoliko segmenata obrazovanja: korištenje državnih poticaja za obrazovanje; suradnja gospodarstva s obrazovnim institucijama; poduzetničke značajke rukovoditelja poželjne za buduće poslovanje; najtraženija područja edukacije.
Štefica je rekla da se Analiza provodi on-line na slučajnom uzorku od 10 posto malih i srednjih poduzeća koja su predala financijsko izvješće za posljednje dvije godine i nemaju više od 250 zaposlenih.
Preporuke su analize: organiziranje informativne kampanje u kojoj bi se mala i srednja poduzeća potaknula da više koriste državne poticaje za obrazovanje; jačanje informatičke pismenosti; planiranje budućih državnih poticaja za obrazovanje na temelju analiza potreba; jačanje uloge potpornih institucija u razvoju malih i srednjih poduzeća te jačanje suradnje između obrazovanja i gospodarstva s ciljem podizanja konkurentnosti.
Europski okvir učenja za poduzetništvo bila je tema izlaganja Maje Ljubić, pomoćnice ravnateljice Regionalnog centra za razvoj poduzetničkih kompetencija za zemlje jugoistočne Europe (South East European Centre for Entrepreneurial Learning-SEECEL). Preporuke Europskog parlamenta i Vijeća Europe obuhvaćaju osam ključnih kompetencija od kojih je jedna poduzetništvo.
Smjernice za ostvarenje poduzetništva i poduzetničke kompetencije nalazimo u brojnim dokumentima Europske unije od kojih su neki Lisabonska strategija (2000.), Europska povelja o malom gospodarstvu (2003.), Zelena knjiga o poduzetništvu u Europskoj uniji (2003.) te Program za poduzetničko obrazovanje u Europi donesen u Oslu (2006.).
Potreba za cjeloživotnim učenjem i osposobljavanjem za poduzetništvo navedena je i u nacionalnim dokumentima – 55 preporuka za konkurentnost Hrvatske (2004.), Strategiji za izradu i razvoj nacionalnoga kurikuluma za predškolski odgoj, opće obvezno i srednje obrazovanje (2007.).
|
Europski kvalifikacijski okvir težište stavlja na praćenje radne snage i njihovih ključnih kompetencija. Pri tome model konkurentnosti malih i srednjih poduzeća obuhvaća ove ključne elemente: umrežavanje, ljudske potencijale, inovacije, administrativne rutine, fizičke resurse, konkurentnost, zahtjeve nabave i zahtjeve potražnje.
Maja Ljubić je zaključila kako je krajnji cilj ovih procesa stvaranje poduzetnog društva koje je konkurentno i inovativno.
Ines Elezović iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja govorila je o projektu „Zastupljenost poduzetničkih sadržaja u programima srednjih škola“. Projekt provode Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja i Visoka škola Nikola Šubić Zrinski za ekonomiju, poduzetništvo i upravljanje. Opći je cilj projekta utvrditi zastupljenost poduzetničkih sadržaja u programima srednjih škola u Republici Hrvatskoj s ciljem sustavnog uvođenja učenja poduzetništva kao jedne od ključnih obrazovnih kompetencija.
Sljedeća međunarodna konferencija učenja o poduzetništvu – ICEL održat će se 28. lipnja u Novom Sadu, izvijestila je Martina Ferk iz Visoke škole Nikola Šubić Zrinski. Prošle su godine sudjelovala 64 autora a za ovu je prijavljeno 148 autora, od čega su 83 iz Hrvatske.
Prepoznavši važnost znanja i učenja u svim segmentima života pojedinca, HGK poseban naglasak daje promociji i implementaciji cjeloživotnog učenja. U skladu s time, 2005. godine potpisani su Sporazumi o suradnji na promociji cjeloživotnog učenja s institucijama ključnim za podršku poduzetničkom obrazovanju i učenju.
Potpisnici sporazuma poduzetničke kompetencije definiraju kao znanja, vještine i stavove potrebne svakom pojedincu u svakodnevnom životu, kao i za profesionalni razvoj, a ne samo kao znanja nužna za pokretanje vlastita posla. Na osnovi je te suradnje 2006. godine u projektu koji je započela HGK pod nazivom Edukacija za poduzetništvo (E4E) započeo proces uvođenja poduzetništva kao ključne kompetencije u sustav obrazovanja. Osnovana je Nacionalna koordinacija koja je u širem smislu predstavljala socijalno partnerstvo i osigurava sinergiju svih uključenih sudionika.
Načela su Strategije učenja za poduzetništvo: održivost razvoja, socijalna osjetljivost, kompetentnost, natjecateljski dokument, odlučno djelovanje, znanstvena utemeljenost, jednakost uključivanja za sve te europska dimenzija.
U skladu s promjenama ustroja državne uprave i osnivanjem novih ministarstava, ovim se predstavljanjem nastojalo relevantne subjekte upoznati s aktivnostima koje su provedene i s planom za sljedeće razdoblje (2012. – 2014.), što je vrlo važno za što učinkovitije i usuglašenije djelovanje.
|
|
|
|