11.04.2012.
Tekstilci će biti traženiji, tko će to dočekati
Ulaskom Hrvatske pod europski 'krov' tekstilna industrija postat će konkurentnija, ali vlade moraju svoja obećanja konkretizirati, a ne politikantski servirati bajke
Kroz poslovnu suradnju s inozemnim partnerima varaždinski Varteks je izvozom u 2007. ostvario 208 milijuna kuna prihoda. Poslujući prema istim principima u 2011., prihod od izvoza gotovo se prepolovio, pao je na tek 129,9 milijuna kuna, piše Poslovni dnevnik.
Takav dramatičan obrat ilustracija je nevolja kroz koje je proteklih godina prošla hrvatska tekstilno-odjevna branša. Uz recesiju i pad kupovne moći na svim tržištima negativan trag na učinak te djelatnosti urezali su žestoki udari globalizacije donoseći jeftinu proizvodnju s Dalekog istoka.
K tomu su gašenju tvrtki i radnih mjesta kumovale dijelom i nespremne uprave pojedinih kompanija, ali i maćehinski odnos vladajućih struktura prema grupaciji koja je na popisu izvoznika svojedobno visoko kotirala. S udjelom od 16 posto držala je drugo mjesto ljestvice, posljednjih pak nekoliko godina pala je na samo 5,5 posto.
Tko je uspio preživjeti, othrvati se nagomilanim problemima, sada strpljivo odbrojava dane preostale do srpnja 2013. Naime, pristupanje Hrvatske Europskoj uniji toj branši briše sadašnji teret carina. Samim činom ulaska pod europski "krov" bit će konkurentnija nego danas, time vjerojatno i traženija.
Potpuno je razvidno, neće to biti potez dobre vile koja će svojim čarobnim štapićem ovdašnje tekstilno-odjevne tvrtke uvesti u blagostanje. I na tome mnogoljudnom prostoru, gdje godišnji uvoz prelazi 83 milijarde eura, vlada teška tržišna utakmica. Ukidanjem carina hrvatska odjevna industrija za potencijalnih 500 milijuna kupaca ipak postaje cjenovno prihvatljivija.
Dosadašnje vlade godinama su ovoj branši politikantski servirale bajke, najavljivale visoke potpore, logistiku u izvozu, sufinanciranje projekta Hrvatska kuća mode na izazovnim tržištima poput Rusije ili Irana... Ta silna obećanja u međuvremenu su spala na mrvice pa mnogih tvrtki odavno nema.
Međutim, Arena, Estare Culto, Galeb, Jadran, Kotka, T7VIS, Varteks te Zlatna igla Siscia neke su s popisa onih koje su uspjele same razviti kvalitetne brendove, izvoze u Uniju i očekuju bolje rezultate već nakon srpnja 2013.
Vjetar u izvozna jedra grupacije daje i inicijativa iza koje stoji skupina mladih dizajnera. Kroz koncept Fashion.hr nastoje povezati modnu s tekstilnom i odjevnom industrijom. Kreiraju novu "hrvatsku modnu industriju" za koju će uskoro biti više kupaca u EU. (Poslovni dnevnik)
|
|
|
|