25.05.2011.
Bez primjerenog osiguranja čak 90% malih poduzetnika
Osiguravatelji zajedno s posrednicima, te država, banke i mediji trebaju pridonijeti jačanju svijesti o potrebi osiguranja i zaštiti imovine poduzetnika, poruka je s drugog okruglog stola Banke u sklopu projekta «Tržište osiguranja»
Magazin Banka organizirao je drugi okrugli stol u okviru projekta Tržište osiguranja. Tema je osiguranje malih i srednjih poduzetnika, o čemu su govorili predstavnici osiguravajućih društava, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske banke za obnovu i razvitak
Osiguravajuća društva procjenjuju da čak 90% malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj nije osigurano ili imaju osiguranje s nedovoljnim pokrićima. Ovu poražavajuću procjenu u ime osiguravatelja iznio je Slaven Dobrić, član Uprave Allianza Zagreb, na okruglom stolu Banke na kojemu se govorilo o značaju malih i srednjih poduzeća za gospodarstvo, o tome kako poduzetnici upravljaju rizicima te u kojoj se mjeri osiguravaju od različitih rizika s ciljem sigurnijeg poslovanja i zaštite imovine.
|
«Među malim i srednjim poduzetnicima nedostaje svijesti o potrebi osiguranja», napomenuo je Dobrić naglasivši kako se osiguranja ne koriste kao sredstvo upravljanja rizikom već se na njih isključivo gleda kao na trošak.
Kao pozitivan primjer naveo je osiguranje jedne poslovne zgrade čija je premija od 26.000 kuna pokrila štetu uzrokovanu olujom u iznosu od 500.000 kuna te poduzetnicima poručio kako nijedna premija s adekvatnom zaštitom nije neadekvatna.
Društva upozoravaju da dvije trećine malih i srednjih poduzeća, koji imaju ugovorenu neku policu, osiguravaju u pravilu samo motorna vozila. Takva su osiguranja u najvećoj mjeri uvjetovana (obvezna automobilska odgovornost; kasko osiguranje vezano uz kredit ili leasing). Riječ je o osiguranjima koja ne štite nekretnine i opremu tvrtke, niti pružaju bilo kakvo osiguranje zaposlenicima.
Iz toga proizlazi kako osiguranje malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj, kao način za učinkovito upravljanje rizicima, ima značajan potencijal, posebice u segmentu osiguranja imovine, osiguranja od odgovornosti, od prekida poslovanja i sl.
Za sve osiguravajuće kuće segment malog i srednjeg poduzetništva iznimno je značajan, pa tu raste i konkurencija. Na sve snažnije natjecanje podsjetio je Drago Klobučar, direktor imovinskih osiguranja Croatia osiguranja naglasivši kako se konkurencija s tržišta auto-osiguranja preselila na različita imovinska osiguranja.
|
CO je bio prvi osiguravatelj s ponudom osiguranja od odgovornosti menadžera, a Klobučar je spomenuo da je nedavno prijavljena i prva šteta u jeku antikorupcijske kampanje.
«Smatramo da rješenje problema preniske zastupljenosti imovinskih osiguranja nije u odredbi koja bi ih učinila obveznim, jer kad postoji obveza zadovoljava se samo minimum propisanog», kazala je Snježana Žokvić, voditeljica Odjela za obradu osiguranja imovine i odgovornosti Grawe Hrvatska. Prema njenom je mišljenju na državi odgovornost da potiče svijest o potrebi osiguranja svih segmenata poduzetnika, a posebno malih i srednjih koji «žive od jednog stroja».
Na okruglom stolu, koji je organiziran pod pokroviteljstvom Allianza Zagreb, iznesena su i iskustva zemalja-članica EU, koja govore kako mali i srednji poduzetnici predstavljaju više od 99% svih pravnih osoba i zapošljavaju dvije trećine ukupno zaposlenih. Upravo u tom segmentu u posljednje vrijeme raste svijest o rizicima koji mogu utjecati na njihovo poslovanje, što je posebno uvjetovano velikim prirodnim katastrofama, kao što su poplave i oluje u Europi te nedavni potresi u Japanu.
Martina Biruški, voditeljica Odjela osiguranja imovine i vozila Uniqa osiguranja, naglašava kako je za naše prilike karakteristično da neki štetni događaj ili prirodna nepogoda potaknu poduzetnike na sklapanje polica. Npr. jedan pokradeni zlatar, događaj je koji potakne i druge na ugovaranje osiguranja.
U hrvatskom su gospodarstvu pak mali i srednji poduzetnici velika snaga. Prema podacima HGK prošle je godine bilo registrirano više od 89 tisuća malih i srednjih poduzetnika s 575 tisuća zaposlenih. Tome treba dodati i više od 93 tisuće obrtnika, što je ukupno oko 57 % svih zaposlenih u Hrvatskoj.
|
Hrvatska banka za obnovu i razvitak u svojih dvadesetak godina postojanja tom je segmentu odobrila ukupno 15.000 kredita vrijednih 25 milijardi kuna, uglavnom za investicijska ulaganja. «HBOR je poduzetnicima prije krize u najvećoj mjeri odobravao kredite za investicijska ulaganja, dok se manji dio odnosio na kredite za obrtna sredstva. Tijekom krize odnos se posve promijenio pa su sada s 80 posto zastupljeni krediti za obrtna sredstva koji poduzetnicima pomažu u prevladavanju problema likvidnosti», kazala je Jadranka Mršić Hebrang, rukovoditeljica Direkcije malog i srednjeg poduzetništva HBOR-a.
“I poduzetnici i osiguravatelji i država i zaposlenici, kao i njihove obitelji, imaju zajednički interes - stvoriti sigurno okruženje u kojemu će poduzetnici imati primjerenu razinu zaštite s kojom mogu prebroditi različite rizike u poslovanju i tako pridonijeti gospodarskom napretku”, zaključio je Dobrić.
Na skupu se također čulo kako je kriza donijela i nešto dobro – promijenio se i odnos osiguravatelja prema malim i srednjim poduzetnicima u smislu ponude i posebnih paketa prilagođenih konkretnom poduzetniku.
Osiguravatelji su ukazali i na značajnu ulogu brokera u prodaji. Oko 5 posto premije pokrivaju posrednici, dok je na razvijenim tržištima taj udio 60-70 posto kazao je Svanimir Steiner, predsjednik Udruženja posrednika u osiguranju.
|
|
|
|