22.10.2006. (Tomislav Kukec)
Modibit izvozi 70 posto proizvodnje
U moderno i potpuno automatizirano postrojenje uloženo je šest milijuna eura
OZALJ - Do 2010. Hrvatska će se naći u situaciji da će, kao članica EU, morati potrošiti barem 135 tisuća tona biodizela, biorazgradivog goriva, godišnje i to u sektoru transporta.
Prvo, i još uvijek jedino, hrvatsko postrojenje za preradu uljarica u ekološko gorivo i obnovljiv izvor energije, biodizel, počelo je s radom u svibnju ove godine u Ozlju, a proizvodni kapacitet mu je 20 tisuća tona godišnje.
Pa iako i sada RH ima direktivu EU o potrošnji minimalno 60 tisuća tona godišnje u transportu, što je uputa za sve zemlje u tranziciji, Modibit iz Ozlja na domaće tržište plasira tek 30 posto svoje proizvodnje, a 70 posto izvozi u Italiju i Austriju. Iz Austrije uvoze sirovinu, uljanu repicu, suncokret, soju, ricinus...
U moderno i u potpunosti automatizirano postrojenje uloženo je šest milijuna eura, a izgrađeno je u roku od jedne godine. Sposobno je preraditi sve uljane sirovine, pa čak i otpadna jestiva ulja pretvoriti u obnovljivo gorivo.
Denis Ivanov, direktor proizvodnje biodizela u Modibitu, kaže da tvrtka zasad nema planova za širenje proizvodnje, jer će trebati nekoliko godina da postrojenje postane financijski isplativo, no potiču otvaranje novih sličnih, malih postrojenja za proizvodnju biodizela koja bi regionalno pokrivala dijelove Hrvatske i opskrbljivala ju biodizelom.
Time bi se, kaže Ivanov, potaknula i poljoprivredna proizvodnja i zadržavanje stanovništva na poljoprivrednim imanjima, jer Hrvatska ima potencijala za proizvodnju sirovine za biodizel, za svoje potrebe.
- Iako u svijetu postoje megapostrojenja s godišnjim kapacitetom i više od 500 tisuća tona, Hrvatskoj takvo što ne treba. Regionalnim rasprostiranjem postrojenja došlo bi do suradnji između tvrtki i razvoja proizvodnje. Modibit nema financijskih mogućnosti razviti vlastiti sustav poljoprivredne proizvodnje, zbog čega sirovinu uvozimo.
No, s više manjih postrojenja došlo bi do poticajne atmosfere za proizvodnju sirovina - zaključuje Ivanov. Dodaje da Hrvatska godišnje troši, u sektoru transporta, 2,5 milijuna naftnih derivata godišnje.
- Direktiva je EU da bi države u tranziciji morale potrošiti barem 60 tisuća tona biodizela godišnje, a kada Hrvatska uđe u EU, ta će se brojka promijeniti na 135 tisuća tona godišnje. No, u Modibitu 70 posto izvozimo, a cijenom smo 30 lipa jeftiniji od litre Eurodizela - kaže Ivanov.
Naime, litra biodizela u Modibitu, s dostavom na adresu pravne osobe, stoji 5,50 kuna bez dodanog PDV-a. Apsurd je tim veći što bi količinu od dvadeset tisuća tona, četiri benzinske stanice s prosječnom posjećenošću u Zagrebu prodale u roku jedne godine.
|
No, Hrvatska s druge strane biodizel uvozi, i to kao gorivo sumnjive kvalitete, koje, kaže Ivanov, ne zadovoljava EU norme. - Radi se o manje kvalitetnijem biodizelu, ustvari metilnim smjesama dobivenim od otpadnog jestivog ulja, a ne izravnih sirovina, koje košta oko 76 eurocenta po litri, a čisti biodizel i do 85 eurocenta.
Naš biodizel potpuno je čist i udovoljava svim europskim kriterijima, a da bi ga se trošilo, potrebno je imati samo dizelski motor, bez bilo kakvih modifikacija. Troškovi proizvodnje vrlo su niski i iznose svega 26 eura po toni proizvedenog goriva, dok cijelim pogonom u jednoj smjeni mogu upravljati dvije osobe.
Zasad su kupci ozaljskog biodizela tek neka poduzeća koja ga uzimaju kao gorivo za svoje vozne parkove. Ivanov smatra da se u Hrvatskoj bez problema može prodati 500 tisuća tona godišnje, ali je potpora države za razvoj te grane energetike u potpunosti izostala.
Što je biodizel?
Biodizel je komercijalni naziv pod kojim se Metil-ester, bez dodanog mineralnoga dizelskog goriva, nalazi na tržištu tekućih goriva. To je tekuće, neotrovno nemineralno gorivo koje je u potpunosti biorazgradivo i predstavlja odličan obnovljiv izvor energije.
Može se proizvoditi iz biljnih ulja (uljane repice, soje, suncokreta, ricinusa...), recikliranog otpadnog jestivog ulja ili životinjske masti procesom transesterifikacije, odnosno reakcije ulja s metanolom u prisutnosti katalizatora.
Izvor: Jutarnji.hr
|
|
|
|