Seniko studio
Broj 6/2010
Izdvajamo iz broja:
Broj 6-2010 - Ante Gavranović
2011. - godina daljnjeg iščekivanja - Zdeslav Šantić
Rad trgovina nedjeljom regulirat će se na razini EU - Uredništvo
Kako motivirati osoblje u prodaji - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Mali trgovci mogu opstati samo povećanjem kvalitete usluge
Obrazovanje odraslih u trgovačkim školama – stanje i perspektive
prof. Ivanka Spajić Jug i prof. Stjepan Brzak
Obrazovanje odraslih zasniva se na načelima cjeloživotnog učenja, kao imperativu vremena u kojem živimo. Obrazovanje odraslih se sukladno Zakonu obavlja kao javna služba.

Trgovačke škole u RH važan su čimbenik u cjelokupnom procesu obrazovanja odraslih. Većina tih škola djelatnost obrazovanja odraslih obavlja s dugogodišnjim iskustvom i tradicijom. Obrazovna ponuda trgovačkih škola najčešće obuhvaća sljedeće programe:
- program za stjecanje srednje stručne spreme za zanimanje prodavač,
- program prekvalifikacije za zanimanje prodavač,
- program doškolovanja i prekvalifikacije za zanimanje komercijalist,
- program usavršavanja –trgovinski poslovođa.

Programi za stjecanje srednje stručne spreme i prekvalifikacije su propisani od strane MZOŠ, dok škole imaju zakonsku mogućnost samostalne izrade programa za osposobljavanje i usavršavanje koje potom odobrava nadležno ministarstvo. Postojeći programi usavršavanja ne odgovaraju potpuno obrazovnim potrebama tržišta rada i ne prate dovoljno suvremene tendencije u obrazovanju odraslih.

Škole nisu adekvatno reagirale i kroz suradnju s jedinicama lokalne uprave, zavodima za zapošljavanje i trgovačkim tvrtkama definirale potrebne profile usavršavanja, te pristupile izradi novih programa. Ti programi moraju biti inventivni, dinamični i nadasve efikasni. Kroz formalne i neformalne oblike učenja nužno je ispuniti zahtjeve polaznika, sukladno potrebama njihovog radnog mjesta. U uvjetima nedostatka obrazovne ponude koja se odnosi na usavršavanje u trgovini jedan broj trgovačkih tvrtki organizirao je interna usavršavanja.

Programi osposobljavanja također su neopravdano zanemareni. Izradi ovih programa treba svaka škola pristupiti individualno ovisno o specifičnim zahtjevima tržišta na području na kom djeluje. Dakle, programima usavršavanja i osposobljavanja potrebno je posvetiti daleko veću pozornost od one koju su formalno imali u dosadašnjoj praksi, jer na ovom području postoje velike potencijalne mogućnosti važne za trgovačke škole.

U tom pogledu, nužan je i odgovarajući marketinški iskorak škola prema potencijalnim korisnicima programa kroz medije, manifestacije otvorenih dana škole i druge komunikacijske kanale.
U segmentu formalnog obrazovanja odraslih u trgovačkim školama najveći broj polaznika pohađa program doškolovanja i prekvalifikacije za zanimanje komercijalist, dok broj polaznika za zanimanje prodavač pokazuje tendenciju pada. Struktura polaznika po dobi ukazuje da su najzastupljeniji polaznici dobne skupine od 18 do 25 godina dok udio starijih opada.

U spolnoj strukturi prevladavaju žene. Polaznici u najvećem postotku samostalno financiraju svoje školovanje. Ukupan broj polaznika po svim programima pokazuje tendenciju pada i u manjim školama dovodi u pitanje ekonomsku opravdanost izvođenja pojedinih programa.

Realizacija navedenih programa zahtijeva odgovarajuću kadrovsku, materijalnu i tehničku podršku, kao i u redovnom obrazovanju. U tom smislu škole su u povoljnijoj situaciji od većine sudionika u procesu obrazovanja odraslih. Nastavni proces izvode uglavnom nastavnici s iskustvom koji imaju pravo i obvezu stručnog i andragoškog usavršavanja.

Nastava kroz ex katedra predavanja su kontraproduktivna, jer ne odgovaraju potrebama suvremene trgovine. U posljednje je vrijeme državna Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih učinila veliki pomak glede usavršavanja andragoških djelatnika. Organizirani su brojni seminari i radionice koji su utjecali na podizanje kvalitete nastave u obrazovanju odraslih.

Najzastupljeniji oblik nastave u obrazovanju odraslih u trgovačkim školama je konzultativno-instruktivna nastava, a u novije vrijeme pojedine škole rade na uvođenju dopisno konzultativne nastave. Postojeći oblici nastave će se morati osuvremeniti i prilagođavati zahtjevima tržišta, a na što ukazuje i činjenica da se sve veći broj ljudi u RH koristi internetom i drugim tehnološkim dostignućima. U postojećem okruženju za škole predstoji još dosta rada na programima i promjenama oblika i metoda nastave.

Prema dosadašnjem iskustvu, bilo bi korisno aktualizirati programe usavršavanja iz slijedećih struka (roba): tekstilna roba, metalna i elektrotehnička roba, parfumerijsko-kozmetička roba, namještaj, kožarski proizvodi i obuća, te motorna vozila i dijelovi. Za kvalitetnu realizaciju programa naročito su potrebni opremljeni školski praktikumi, odnosno specijalizirane učionice. Vjerujemo da se potrebna financijska sredstva mogu osigurati u sustavu.

U prilog promjenama u obrazovanju odraslih govore i informacije dobivene na nedavno održanom međunarodnom stručnom skupu u Zagrebu povodom 35. obljetnice izlaženja časopisa Suvremena trgovina. Tamo su se čula vrlo zanimljiva izlaganja o stanju i perspektivi trgovine.
Osobito su bila interesantna i poučna iskustva iz Europske unije. Između ostalog, rečeno je da trgovački subjekti u gradskim centrima mogu opstati specijalizacijom trgovine i inventivnošću svoje ponude. Specijalizacija struke je dijelom potrebna i u velikim šoping centrima, koji se obično nalaze u rubnim zonama gradova.Aktualna kretanja i trendovi na maloprodajnom tržištu EU, sve su prisutnija i u hrvatskoj trgovini.

Logičnim slijedom, postavlja se pitanje kadrova koji će odgovarati recentnim potrebama struke. Činjenica je da se u redovnom programu školuju prodavači univerzalnog tipa. Upravo zato, obrazovanje odraslih u trgovačkim školama treba ponuditi dinamične programe specijalizacije prodavača. U protivnom, taj prostor na tržištu znanja preuzet će potpuno i neselektivno drugi subjekti. Javne škole time sigurno slabe svoj društveni status i smanjuju svoje mogućnosti rada. Bilo bi šteta da ne iskoriste svoje komparativne prednosti.

Mišljenja smo kako obrazovanje odraslih ima dobru perspektivu,ako svi subjekti shvate njegovu važnost, te odgovorno i na vrijeme obave svoj dio posla. U svezi toga, vrijedi istaći kako je Hrvatska uključena u Program za cjeloživotno učenje EU-a koji potiče obrazovanje građana tijekom cijelog životnog vijeka. Radi toga postoji i državna Agencija za mobilnost i programe EU, koja brine o provedbi programa za cjeloživotno učenje.

Program za cjeloživotno učenje (LLP) je najveći program EU u području obrazovanja. Njegov potprogram Grundtvig obuhvaća obrazovanje odraslih, kojim se omogućuje suradnja između institucija povezanih sa obrazovanjem odraslih u Europi. Svake godine Agencija raspisuje natječaj za predlaganje projekata, a zainteresirani podnose prijavu na propisanom prijavnom obrascu.

To je dobra prilika svim osobama u obrazovnom procesu da prošire svoja znanja i steknu nova iskustva, važna za što uspješnije uključivanje na europsko tržište rada. Nadamo se iskoraku na tom planu i želimo zainteresiranima puno uspjeha.

Izdvajamo iz broja:
Broj 6-2010
2011. - godina daljnjeg iščekivanja
Rad trgovina nedjeljom regulirat će se na razini EU
Kako motivirati osoblje u prodaji
Mali trgovci mogu opstati samo povećanjem kvalitete usluge
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa