07.12.2010.
I dalje će padati hrvatsko tržište potrošnje IT-a
U optimističnom scenariju za 2011. godinu IDC Adriatics predviđa daljnji pad tržišta, između jedan i pet posto
Prema istraživanjima analitičke kuće IDC Adriatics, ukupna potrošnja IT-a u regiji koja obuhvaća osam zemalja (Hrvatska, Slovenija, Srbija, BiH, Crna Gora, Albanija, Makedonija i Kosovo) u 2009. godini iznosila je oko tri miljarde i 292 milijuna dolara. Hrvatska predvodi u ukupnoj potrošnji s milijardu i 113 milijuna dolara, a slijede je Slovenija i Srbija.
Uspoređujući Hrvatsku s ostalim zemljama u regiji, u Hrvatskoj je najviše novca uloženo u usluge IT-a (394 milijuna dolara), a Hrvatska je također prva prema ukupnim isporukama pisača i multifunkcijskih uređaja u 2009. godini (oko 135.000 jedinica).
Boris Žitnik, direktor IDC Adriaticsa, kaže da će hrvatsko tržište IT-a pasti oko pet posto ove godine, nakon pada u 2009. godini od 17 posto izraženo u dolarima, odnosna pada od 11 posto izraženo u kunama. I za 2011. godinu IDC Adriatics predviđa daljnji pad tržišta, između jedan i pet posto, i to u jednom optimističnom scenariju.
"Naime, dan je raspon, a ne određeni postotak, jer je gotovo nemoguće predvidjeti potrošnju IT-a središnje države u izbornoj godini i u okvirima jednog nerealnog proračuna, kao i stupanj realizacije nekoliko većih projekata IT-a u sljedećoj godini", kaže Žitnik.
Što se tiče usporedbe domaćeg tržišta s onim u srednjoj i istočnoj Europi, hrvatsko tržište i industrija još od prije desetak godina postupno gube prednosti pred tranzicijskim ekonomijama srednje i istočne Europe. Gospodarska kriza u posljednje dvije godine, loše provedena privatizacija, izostanak industrijske politike te interna ograničenja relativno malog tržišta imali su naposljetku poguban učinak na hrvatski sektor IT-a.
Hrvatska industrija IT-a je usitnjena jer manje od 10 tvrtki u sektoru ima više od 200 zaposlenih, od kojih gotovo sve pripadaju u telekomunikacijski sektor, koji je profitirao od izravnih stranih ulaganja u iznosu od 2,5 milijardi dolara. No globalne tvrtke nisu bile voljne izravno ući u Hrvatsku i investirati u njeno malo i nesigurno tržište.
|
A kad su pojedine tvrtke to i odlučili uraditi, otvarale su prodaje i marketinške podružnice i urede, a ne 'greenfield' investicije u proizvodne linije, centre za razvoj softverskih rješenja ili regionalne distributivne centre. Takvo je stanje olakšalo poslovanje lokalnim tvrtkama, koje su u desetak godina od distributera postali regionalni igrači, a neki od njih i mete preuzimanja.
Do prije nekoliko godina, prema studiji IDC-a za potrebe HUP-a, na hrvatskom tržištu IT-a djelovalo je oko 1300 tvrtki, što predstavlja 90 posto udjela u sveukupnom broju poduzeća IT-a u Hrvatskoj, a koje u presjeku imaju manje od 30 zaposlenih. Većina se njih može klasificirati u kategoriju malih trgovaca te uslužnih i softverskih tvrtki.
Očekuje se daljnja konsolidacija domaćeg tržišta IT-a, koje je premalo za velike svjetske igrače koji radije 'pucaju' na regiju. Nadalje, taj je korak nužan i zbog mogućeg iskoraka, odnosno dobivanja posla u regiji, jer većina domaćih informatičkih tvrtki, posebno to vrijedi za sistem integratore, nemaju dovoljno posla kod kuće.
Najveći pad na Kosovu
IT-tržište na Kosovu u ovoj se godini smanjilo za 12,4 posto ili izraženo u američkim dolarima za 86,84 milijuna američkih dolara u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. "Smanjenje je većinom povezano sa snažnim rastom ostvarenim u pretkriznoj 2008. godini. S time da je financijski sektor trošio jednako kao u vremenu prije krize", kaže Boris Žitnik, direktor u IDC Adriaticsu. Inače, najveći pad je doživjela prodaja hardvera, koja čini 70 posto ukupnog IT-tržišta. (Bankamagazin / Vjesnik)
|
|
|
|