Seniko studio
Broj 6/2010
Izdvajamo iz broja:
Broj 6-2010 - Ante Gavranović
2011. - godina daljnjeg iščekivanja - Zdeslav Šantić
Rad trgovina nedjeljom regulirat će se na razini EU - Uredništvo
Kako motivirati osoblje u prodaji - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Obrazovanje odraslih u trgovačkim školama – stanje i perspektive - prof. Ivanka Spajić Jug i prof. Stjepan Brzak
Mali trgovci mogu opstati samo povećanjem kvalitete usluge
Znanstveno-stručni skup na temu 'Izazovi trgovine u recesiji' održan je danas na Danima otvorenih vrata Ekonomskog fakulteta u organizaciji Katedre za trgovinu.

Skup je donio niz predavanja o stanju i perspektivi trgovinskog sektora u Hrvatskoj i Europi te važnosti tehnologije i edukacije za uspješno poslovanje u njemu. Trgovinski sektor u Hrvatskoj kreira 11 posto BDP-a te zapošljava više od 240 tisuća ljudi, što je 17 posto ukupnog broja zaposlenih.

Blaženka Knežević, profesorica Ekonomskog fakulteta, istaknula je da je trgovinski sektor u Europskoj uniji sve značajniji po broju zaposlenih. U EU se može primijetiti porast zapošljavanja u trgovini, kao i blagi pad doprinosa trgovine u BDP-u.

U nekim članicama EU trgovina je razvijenija nego gospodarstvo u cjelini te ona smatra da imamo takav slučaj i u Hrvatskoj. – Ukazuju li ovi trendovi na deindustrijalizaciju Europske unije?, postavlja pitanje Knežević.

U Europskoj uniji bilježe se trendovi rasta zaposlenih po poduzeću, okrupnjivanje i koncentracija, posebno u maloprodaji. Hrvatska također ima izrazito velik broj zaposlenih po poduzeću te se u tom pogledu može usporediti samo s Velikom Britanijom.

– To upućuje na činjenicu da je sektor trgovine u Hrvatskoj razvijeniji od gospodarstva u cjelini te se nalazi u fazi zrelosti. Moramo razmisliti da li je ovakav razvoj primjeren za Hrvatsku što će utjecati na našu daljnju strategiju, zaključuje Knežević.

Zdenko Segetlija, profesor Ekonomskog fakulteta u Osijeku, ne slaže se da je u Hrvatskoj sasvim razvijen sektor maloprodaje. On smatra da je kod nas zbog uvoza i poticanja potrošnje nakon 1998. godine došlo do nadproporcionalnog porasta maloprodajnog prometa i broja zaposlenih u tom sektoru, što je zakočilo domaću proizvodnju i prouzročilo dodatne troškove.

– Ukoliko se razvoj maloprodaje temelji na uvozu može predstavljati kočnicu gospodarskom razvoju. Upravo to se dogodilo u Hrvatskoj, smatra Segetlija.

Također ističe da kod nas postoji nesrazmjer BDP-a i maloprodajnog prometa, gdje potonji čini 30 posto udjela u BDP-u, što je jedinstven slučaj među članicama Europske unije. Postoji i nesrazmjer kvadrature prodajnih mjesta po stanovniku koji je relativno velik u odnosu na BDP.

Jure Radoš, direktor prodaje Konzuma, ukazuje da nesrazmjer BDP-a s maloprodajnim prometom i kvadraturom prodajnih prostora po stanovniku nije problem razvoja maloprodaje, već je problem BDP-a koji ne raste dovoljno brzo.

– Trgovinski sektor je razvijeniji dijelom zbog Konzuma, a dijelom zbog toga što je otvoren i konkurentan. Konkurencija je natjerala Konzum da bude ono što je danas, izjavio je Radoš.
Analizirajući stanje na tržištu Radoš je ustvrdio da hrvatski potrošači trebaju više optimizma. Prema indeksu potrošačkog optimizma Hrvatska je druga najgora zemlja u Europskoj uniji. Za kraj je ukazao na važnost edukacije djelatnika zbog čega je stvorena Konzum akademija u zagrebačkom naselju Sopot, u kojoj je već educirano više od dvije tisuće ljudi. Radoš ističe da je to centar za selekciju i edukaciju, te da ako netko želi postati zaposlenik Konzuma može doći u bilo koje doba u akademiju i proći testiranje i selekciju.

Profesor Ekonomskog fakulteta Nikola Knego ustvrdio je u svome izlaganju da je hrvatska prodajna struktura izuzetno usitnjena te da su mali trgovci i obrtnici vrlo značajni u njoj.

– Značajno niža produktivnost rada, niži koeficijenti obrtaja trgovinske robe, nepovoljniji uvjeti nabavljanja, viša razina cijena te niska bruto marža sve su veliki problemi za male trgovce, ustanovio je Knego.

Identificirao je i glavne trendove u trgovinskom sektoru koji su svi protiv malih trgovaca te istaknuo da je perspektiva njihove modernizacije i poslovanja krajnje upitna. Jure Radoš pak vjeruje da mali dućani mogu opstati povećanjem kvalitete usluge čak i uz više cijene koje ne mogu izbjeći, te da će u budućnosti oni još uvijek imati svoje mjesto na tržištu. (Lider)

Izdvajamo iz broja:
Broj 6-2010
2011. - godina daljnjeg iščekivanja
Rad trgovina nedjeljom regulirat će se na razini EU
Kako motivirati osoblje u prodaji
Obrazovanje odraslih u trgovačkim školama – stanje i perspektive
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa