Info
Seniko studio
Financije i gospodarstvo
14.06.2010. Teo Matković: Zbog niskog nataliteta za 10 godina svi će moći studirati
Danas je broj upisnih mjesta na visokim učilištima gotovo jednak ukupnom broju djece rođene oko 2000. godine, dakle ostanu li kvote iste kroz desetak godina gotovo će čitava generacija imati mogućnosti upisa visokog obrazovanja, kazao je u intervjuu za www.banka.hr, sociolog Teo Matković

Sociolog mr. sc. Teo Matković radi na katedri za socijalnu politiku Pravnog fakulteta u Zagrebu i upravo završava doktorat o tranziciji iz obrazovanja u svijet rada u Hrvatskoj. Za www.banka.hr govori o smanjivanju važnosti diplome, feminizaciji fakulteta, zastarjelosti kontinentalnog modela 'strukovnog obrazovanja' te što se dogodilo dosadašnjim obrazovnim strategijama.

* Kako kriza utječe na visoko školstvo i hoće li uvođenje Bolonje skratiti dužinu studiranja u Hrvatskoj?

Novca je manje, plaće su prošle godine smanjene, priljev asistenata je obustavljen, ali ništa od toga nije izravno utjecalo na upisne kvote. Nekima je kriza poticaj za studiranje jer izvan obrazovanja ionako ne bi mogli naći posao. S druge strane, kriza može smanjiti raspoloživ dohodak za obrazovanje i tako onemogućiti mnogima da studiraju.

Prijave na studije ukazuju da je namjera studiranja prisutna kao i do sada – gotovo kod svih koji završe četverogodišnje srednje obrazovanje.

Bolonja je dodala jednu godinu i jedan međustupanj (prvostupnika) za koji ne postoje naznake da ga tržište rada prihvaća. Neka učilišta potiču kraće studiranje, u drugima je sistem ostao gotovo isti uz dodatak jedne godine programa i potencijalne 'rupe' između prvog i drugog stupnja, što bi moglo i produljiti ukupno trajanje studija.

* Konstantno se ističe potreba povećanja visokoobrazovanih u Hrvatskoj, koji su naši realni dosezi u sljedećem razdoblju, obzirom na demografske trendove tj. pad nataliteta?

Skoro smo na točci kada će 40 posto generacije završavati neki oblik visokog obrazovanja no ove se promjene vrlo sporo očituju u strukturi zaposlenih gdje će još dugo dominirati generacije koje su školovanje završile prije kraja devedesetih.

Ako broj broj upisanih i onih koji završavaju fakultete ostane kakvav je bio u zadnjim godinama prije Bolonje, godišnje će se udio visokoobrazovanih povećavati za 0,5 posto kroz narednih 40-tak godina.

Danas je broj upisanih mjesta na visokim učilištima gotovo jednak ukupnom broju djece rođene oko 2000. godine, dakle ostanu li kvote iste kroz desetak godina gotovo će čitava generacija imati mogućnosti upisa visokog obrazovanja.
No, pitanje je hoće li biti dovoljno adekvatnih poslova za sve njih, jer i u društvima koja su otišla najdalje u smjeru društva znanja, većina radnih mjesta ne traži visoko obrazovanje, a prekvalificiranost u odnosu na potrebe radnih mjesta sve je češća pojava. Već i danas više od trećine visokoobrazovanih počinje karijeru na poslovima koji ne traže visoko obrazovanje, a većina tamo i ostaje.

* Evidentno je da postoji nesklad u obrazovanju i tržištu rada, traže se IT stručnjaci, doktori, arhitekti, farmaceuti, a prema svibanjskim prijavama na fakultete, mladi se najviše bore za studij psihologije, politologije, prava. Kako objašnjavate tu želju za diplomom društvenih znanosti i koje su još karakteristike novijih generacija visokoobrazovanih?

Smatram da je ovdje veći problem strukture ponude visokog obrazovanja nego potražnje za obrazovanjem. Povećala se ponuda upisnih mjesta za društvene i humanističke znanosti, ponajviše iz ekonomije i poslovanja. U drugim područjima obrazovne institucije nisu vidjele uspješan poslovni model u povećavanju kvota, te je broj upisnih mjesta ostao relativno skroman.

Iz pozicije pojedinca, odluka za upis bilo kojeg ponuđenog studija racionalna je – lakše je naći posao s bilo kakvom diplomom nego samo sa srednjim obrazovanjem.

Ali uz prisutnu ekspanziju visokog obrazovanja, ono više ne može biti jamstvo pripadanja društvenoj eliti, već samo zaštita od proklizavanja u sferu najlošijih poslova i dugotrajne nezaposlenosti.

Mnogi poslovi koji su do pred generaciju tražili srednje obrazovanje danas traže više ili visoko – dolazi do inflacije obrazovanja.

Ne znamo vrijedi li struka što poslodavcima u Hrvatskoj. Dugo trajanje potrage za prvim poslom ukazuje da poslodavci specifičnim kvalifikacijama na svjedodžbama baš ne vjeruju.

Izuzetno velik dio mladih svoje poslove nalazi izvan struke za koju su se školovali – čak kada i za tom strukom postoji solidna potražnja. U pitanju je polovica osoba sa srednjim i trećina onih s visokim obrazovanjem koji rade u zanimanjima nevezanim uz smjer stečene svjedodžbe.

Druga karakteristika je feminizacija. U ovom desetljeću, tri od pet diploma stječu djevojke. Ovaj trend je prisutan proteklih desetljeća u svim razvijenim zemljama i temeljito transformira rodne odnose i položaje.

* Hrvatska nema strategiju obrazovanja, niti istraživanja o budućim potrebama za radnom snagom, no u Programu gospodarskog oporavka naznačene su mjere za obrazovanje i dinamiziranje tržište rada. Ima li konkretnih prijedloga iz struke i na što bi se trebalo usmjeriti u povezivanju obrazovanja i tržišta rada?
0brazovne strategije kod nas se pojavljuju svakih par godina, a u njima su ciljevi i principi u pravilu postavljeni voluntaristički, kao lista dobrih želja oko koje ne postoji konsenzus, a niti pragmatični plan realizacije.

Zajedničko im je bilo da ih je donosila država, dok su ih obrazovni sustav i tržište rada u pravilu ignorirali ili pružali pasivni otpor.

Međunarodno iskustvo pokazuje da jedino koordinacija, komunikacija i suradnja obrazovnog sektora i poslodavaca (i onih u javnom i onih u privatnom sektoru) može voditi relevantijem i u većoj mjeri prepoznatom stručnom kurikulumu.

No, naši poslodavci nemaju izravnog poticaja za takav angažman koji traži značajne investicije od svih uključenih, čiji su rezultati vidljivi tek nakon više godina, a koristi nemaju nužno oni već sektor djelatnosti u cjelini.

Jedini siguran put je osigurati širok skup općih vještina koji omogućuju usvajanje novih znanja i cjeloživotno učenje kroz daljnju karijeru. Dakle, odmak od tradicionalno kontinentalnog modela "strukovnog obrazovanja" (posebno na razini srednjeg obrazovanja), prema pružanju skupa alata mladim osobama kojim će se moći snaći i učiti kasnije u životu. (Bankamagazin)

Povezani članci
08.07.16 Vijesti
Za cjeloživotno obrazovanje obrtnika 2 milijuna kuna
17.02.16 Vijesti
Otvoreno prvo Poduzetničko gnijezdo u osnovnim školama
18.05.15 Edukacija
Tatjana Dalić: 'Hrvatskoj treba radikalni zaokret u obrazovnom sustavu'
25.02.14 Edukacija
Cjeloživotno obrazovanje ključno za razvoj poduzetništva
13.01.14 Karijere
Nedostatak odgovarajućeg znanja i vještina šteti mladim nezaposlenima i europskoj industriji - istraživanje
08.11.12 Seminari, konferencije
Završena 10. jubilarna Educa Plus
24.11.11 Vijesti
Predstavljeni rezultati Analize potreba za edukacijom malih i srednjih poduzeća
09.11.11 Vijesti
Konferencija o cjeloživotnom učenju i razvoju ljudskih potencijala EDUCA PLUS
05.10.11 Alternativne (privatne)
IJF: Nužan razvoj privatnog obrazovanja
20.09.11 Više i visoke škole (državne)
Godišnji trošak studiranja u Hrvatskoj viši od 30 tisuća kuna
16.09.11 Zaposlenost / plaće
HZZ: Projekt cjeloživotnog profesionalnog usmjeravanja
08.09.11 Zaposlenost / plaće
Istraživanje: Obrazovni sustav nema veze s tržištem rada
08.08.11 Zaposlenost / plaće
Sanja Crnković-Pozaić angažirana na projektima EU
29.06.11 Više i visoke škole (državne)
Profesori kreću u štrajk 6. srpnja
27.06.11 Više i visoke škole (državne)
Akademska solidarnost: Fakulteti ne podržavaju Fuchsove zakone, slijedi štrajk
23.06.11 Više i visoke škole (državne)
Fakulteti idu u štrajk zbog Vladina prijedloga zakona
21.06.11 Financije i gospodarstvo
Vlada prihvatila paket 'sveučilišnih zakona'
13.06.11 Više i visoke škole (državne)
Istraživanje: U Hrvatskoj ne postoje 'tipični uvjeti studiranja'
20.04.11 Više i visoke škole (državne)
Ministarstvo predlaže ukidanje školarina
22.03.11 Seminari, konferencije
Znanje je ključni nositelj gospodarskog oporavka
31.01.11 Vijesti
HUP osnovao Udrugu poslodavaca u obrazovanju
06.10.10 Seminari, konferencije
Siromašnima teško do diplome
01.07.10 Financije i gospodarstvo
Kako obrazovanje utječe na sreću
17.06.10 Vijesti
Vidošević: Nemamo dovoljno šefova proizvodnje i brand menadžera
29.10.08 Vijesti
HOK o strukovnom obrazovanju
09.10.08 Turizam
Ministarstvo turizma: 3,65milijuna kuna za stručne i obrazovne programe
02.10.08 O srednjim školama - vijesti
Ministarstvo turizma s 4 milijuna kuna sufinancira strukovne škole
09.05.08 Prikazi knjiga
Promocija knjige: Potpuno upravljanje kvalitetom u obrazovanju
25.04.08 Vijesti
Savjetovanje o upravljanju kvalitetom u strukovnom obrazovanju
13.02.08 Više i visoke škole (državne)
Broj studenata koji sami plaćaju studij porastao osam puta od 1991.
15.01.08 Seminari, konferencije
Hrvatska iduće godine u Programu za cjeloživotno učenje EU-a
11.11.07 O srednjim školama - vijesti
SMS Informativka – tehnologija za uspješno obrazovanje
29.10.07 Vijesti
HGK i HOK suradnici u provedbi cjeloživotnog učenja za poduzetništvo
20.09.07 Korisne informacije
Istraživanje: Visokoobrazovani na Zapadu zarađuju i do 77 posto više
18.09.07 Korisne informacije
OECD: Zemlje koje više ulažu u visoko obrazovanje čeka svijetla budućnost
29.06.07 O srednjim školama - vijesti
Prijave za prvi ljetni upisni krug u srednje škole 2. i 3. srpnja
28.05.07 O srednjim školama - vijesti
Zadarski Forum okuplja brojne obrazovne stručnjake
16.05.07 O srednjim školama - vijesti
GfK: obvezne srednje škole podupire 78 posto ispitanika
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa