19.05.2010.
Zašto propadaju hrvatski prijevoznici
Uz pad prometa robom od 30 posto, hrvatske prijevoznike dodatno bi moglo pogoditi smanjivanje kvote CEMT dozvola koje se očekuje na predstojećoj Europskoj konferenciji ministara prometa
Do kraja godine s tržišta će nestati najmanje oko 20 posto registriranih prijevoznika, procjena je Ljubice Herceg, direktorice sektora za promet i veze Hrvatske gospodarske komore. Herceg svoje procjene temelji na podacima o padu prometa i prihoda prijevoznika.
|
Marjan Banelli, predsjednik Uprave Hrvatskih cestovnih prijevoznika – gospodarsko interesne udruge (HCP-GIU), još je pesimističniji. On kaže da bi mogao nestati svaki drugi prijevoznik ako se 27. svibnja na Europskoj konferenciji ministara prometa (CEMT) postigne sporazum o smanjivanju kvota CEMT dozvola.
Banelli je pojasnio da članice EU27, pogotovo Grčka i Italija, snažno zagovaraju smanjivanje kvota budući da su i njihovi prijevoznici jako pogođeni krizom.
"Ostalih 17 zemalja članica CEMT-a protive se smanjivanju kvota, ali se bojim da će jednostavno biti nadglasane", izjavio je za www.banka.hr Banelli. Dodao je da je zbog krize već smanjen broj prijevoznika, a da bi smanjivanje kvota samo moglo ubrzati raščišćavanje tržišta.
Prema procjenama Banellija u zadnje tri i pol godine broj prijevoznika je u domaćem prometu smanjen sa 13 tisuća na 7.000, dok ih u međunarodnom prometu aktivno radi manje od 2.500.
"Zabrinjava podatak da čak dvije trećine hrvatskog uvoza i izvoza trenutno prevoze strani prijevoznici te da se procjenjuje da otprilike 30 posto teretnih vozila hrvatskih prijevoznika nije registrirano i stoji zbog nedostatka posla", kaže Ljubica Herceg.
Herceg kaže da je zbog gospodarske krize u 2009. u odnosu na 2008. potražnja za uslugama prijevoza pala između 20 i 30 posto, dok se obujam posla smanjio 30-40 posto.
U Analizi "Utjecaj gospodarske krize na profitabilnost cestovnog prijevoza", Darko Vukadinović iz La Log-a, jednog od najvećih prijevoznika, izračunao je da je pad prihoda u djelatnosti cestovnog teretnog prijevoza 20 posto.
Silazni trend nastavio se i u ovoj godini: Pad prometa robom u cestovnom prometu mjereno u tonama u prva tri mjeseca ove godine iznosi 29,4 posto u odnosu na isto razdoblje lani, najnoviji je podatak Državnog zavoda za statistiku.
"Kao posljedica toga došlo je do pada broja aktivnih prijevoznika, pada broja vozila licenciranih za međunarodni prijevoz, a veći dio tvrtki u međunarodnom prijevozu nalazi se na rubu egzistencije", ocijenila je Herceg.
|
Već duže vrijeme u Komori i u nadležnom ministarstvu ističu kako samo oko 150 prijevoznika ima deset i više vozila, a najveći ih imaju tek stotinjak, što ih u EU razmjerima čini izuzetno malima.
Te institucije, kao i neke prijevozničke udruge, opetovano apeliraju na klasterizaciju i stvaranje brenda - Hrvatski prijevoznik kako bi domaći prijevoznici i špediteri u što većoj mjeri bili angažirani pri ugovaranju izvoznih i uvoznih poslova.
Izglednije je, međutim, da će najveći i najuspiješniji prijevoznici pričekati da se okonča raščišćavanje na tržištu, pa onda pokušati dogovarati kako se nositi s inozemnom konkurencijom. (Bankamagazin)
|
|
|
|