05.05.2010.
Škegro: Ne rušite Vladine mjere ako nemate bolje rješenje
U Vladinom programu nema apsolutno ničega novoga, niti smo potrošili ijednu minutu pokušavajući izmisliti 'toplu vodu'; to su poznate mjere primjenjive na našu realnost i sada ostaje zadatak sve to primijeniti u što većoj mjeri i što prije, rekao je Borislav Škegro javnom predavanju Banke
U Vladinom Programu gospodarskog oporavka nema ništa novog i još neviđenog, to su poznate ekonomske mjere napisane tako da budu primjenjive na našu realnost i s ciljem da poboljšaju život u Hrvatskoj, a dok god netko ne izađe s alternativnim programom neka ne ruši ovaj postojeći, istaknuo je Borislav Škegro, jedan od autora Programa na javnom predavanju magazina Banka održanom u utorak u zagrebačkom Profil Megastoreu.
Škegro je rekao da mu idu na živce lažni proroci, ljudi koji ne mogu dati rješenje, a govore 'uvedite porez na kapitalnu dobit' ili 'uvedite porez na imovinu'.
Sve dok nema kvalitetetnog i konkretnog prijedloga, počevši od definiranja same imovine, ne može se niti razgovarati o tome, dok su ad hoc rješenja samo bacanje prašine u oči, smatra Škegro.
Što se tiče nezaposlenosti, Hrvatska ima specifične probleme, a to je niska stopa participacije aktivnog stanovništva u ukupnoj populaciji i unutar toga, njihova niska stopa zaposlenosti.
Osnovno pitanje budućeg razvitka Hrvatske je kako neaktivno stanovništvo, bilo da se radi o prijevremenim umirovljenicima ili onima koji primaju neke druge beneficije, vratiti u radnu snagu, a to je suprotno od onog što je bila dominantna politička mantra od kraja rata, kazao je Škegro.
Škegro je želio naglasiti da je Program gospodarskog oporavka cjelina, tako da je i najkraći odgovor za povećanje zaposlenosti upravo provesti cjelinu Programa.
"Niti jedna Vlada na svijetu nema gumba kojim se regulira zaposlenost i nezaposlenost, pa ni hrvatska. Nema gumba na tastaturi kojim se regulira nezaposlenost, inflacija, proračunski deficit, socijalni standard ili neravnoteža u platnoj bilanci.“
Naglasio je da bi svaki vladajući političar trebao biti u stanju reći "ima novca, ali ga ne mogu dati jer imamo neke druge prioritete". Ipak, još od kraja devedesetih pa sve do nedavno bila je suprotna situacija, odnosno trka u obećavanju prava.
Zbog toga sada i nema ničega logičnijeg od ovakve strukture vanjskog i javnog duga kao i svih drugih problema poput nezaposlenosti koja je rezultat ukupnih politika i ukupnog sustava vrijednosti koji je prevladavao u društvu.
|
Uspješnost Programa određuje sudbinu Vlade
Trenutno je 84 posto proračuna fiksirano, a 16 posto manevarski prostor. Program ide upravo za time da na neki način učini varijabilnim i tih 84 posto.
Škegro smatra da je jedna od važnijih mjera, koja bi trebala zaživjeti u roku 2 godine, zakon o fiskalnoj stabilnosti – njime bi se na učinkovit način spriječilo napuhavanje javne potrošnje koja se odvija kroz utakmicu interesnih skupina u parlamentu i traženje sve veće i veće potrošnje.
Prema Škegri u Programu gospodarskog oporavka najvažnija je četvrta stranica u kojoj se navode slabosti hrvatskog gospodarstva.
Podsjetimo, riječ je o ograničenjima ekonomske politike zbog visoke inozemne zaduženosti i strukturnog karaktera fiskalnog deficita, zatim ovisnost dijela gospodarstva o vertikalnim državnim potporama (brodogradilišta, HŽ, poljoprivreda itd.), oslanjanju na državne nabavke i projekte, slaba konkurentnost hrvatskih proizvoda, loše upravljanje državnom imovinom, niska stopa zaposlenosti radne snage i nepovoljna investicijska klima. Prema Škegri, na četvrtoj stranici je sve, a ono ostalo je logična razrada.
Ono po čemu će se Program ocjenjivati na kraju bit će njegovi rezultati koji će ovisiti o primjeni. "Ta primjena naravno u velikoj mjeri ovisi, neću reći o političkoj volji, ona definitivno postoji kod predsjednice Vlade i tu nema povratka. Vlada je dala dovoljno izjava kojima je svoju političku sudbinu barem na kratki rok, povezala s uspješnošću provođenja programa".
U tom provođenju aktivnu će ulogu imati Sabor (gdje će se morati mijenjati cijeli niz zakona), a osim malih tehničkih dijelova, bit će i težih izmjena, tamo gdje će se morati zadirati u postojeća prava, gdje će se morati smanjivati ta prava ili ukidati, tu će biti otpora, napominje premijerkin savjetnik.
Program je napisan na neobičan način i to ne slučajno - alternativa je bila napisati 200 stranica visokoumnoga teksta, ponavljati već sto puta napisane i prepisane stvari i na kraju izlistati nekakav popis mjera, objašnjava Škegro intencije Vladinih savjetnika.
"Mi smo se odlučili ići obrnuto, znajući da u današnje vrijeme nitko nema strpljenja, ili ga imaju samo rijetki, pročitati bilo koji tekst dulji od desetak ili dvadeset stranica. Znači, prvi razlog je bio sastaviti to u najkompaktnijoj mogućoj formi, a drugi razlog je na neki način sugerirati na ono što piše u prvih deset stranica i da ljude to počne zanimati", rekao je Škegro. Njemu je početak najvažniji dio Programa, gdje su na jezgrovit način izlistani osnovni problemi hrvatskog gospodarstva.
|
"Ti problemi nisu od Sanaderove, Račanove, Matešine ili Valentićeve Vlade, to su problemi koji imaju jako dugu povijest, neki od njih sežu duboko u doba socijalizma pa i ranije. Što će reći da bilo koji ozbiljan program koji ima ambiciju stvarno promijeniti dio stvari, mora prvo pošteno reći kakvo mi to gospodarstvo imamo, u kakvom društvenom okruženju, i s kojim prevladavajućim sustavom vrijednosti živimo", naglasio je Škegro na javnom predavanju Banke. (Bankamagazin)
|
|
|
|