Seniko studio
Broj 1/2010
Izdvajamo iz broja:
Hrvatska u potrazi za izlazima iz krize - Ante Gavranović
Dodijeljene "Zlatne kune" za 2009. godinu
Atlantic distributer brendova one2playa
HG Spot predstavio novu poslovnu strategiju
Biovegina robna marka obogatila Konzumovu ponudu ekoproizvoda
NL: Kupci se odriču svega osim kruha
Od loših navika do infarkta - Zvezdan Horvat
Poslovna logistika u suvremenom menadžmentu - Marina Obšivač
Broj 1-2010
Ante Gavranović
35 godina Suvremene trgovine
Tihomir Sertić – lik i djelo

Čovjek akcije i vizije

Govoriti o 35. obljetnici postojanja i djelovanja časopisa „Suvremena trgovina“ znači, prije svega, govoriti o Tihomiru Sertiću, osnivaču, direktoru i glavnom uredniku.

Zašto? On nije samo idejni pokretač specijaliziranog lista za trgovinu (pokrenutog u uvjetima kad se na trgovinu gledalo kao na nužno zlo, leglo sitno vlasničkog pogleda na život, opasnost oživljavanja kapitalizma kroz poticanje konzumerizma i svojevrsnu ugrozu socijalizma).

Od samog početka Sertić se zdušno zalagao za goli opstanak časopisa, boreći se počesto s vjetrenjačama, prije svega u uspostavljanju novih odnosa prema trgovini, a onda s onim što je trajna konstanta – financijskim sredstvima, potrebnim za takav projekt.

Zahvaljujući svojoj upornosti, ali i dokazanim kvalitetama časopisa, uspio je razbijati stereotipe o trgovini u društvu. Uspio je okupljati vrsne stručnjake, priznate u struci, koji su unosili nove tonove i utjecali na prihvaćanje novih trendova, u skladu s kretanjima na svjetskoj gospodarskoj pozornici.

Shvatio je od samog početka da uz časopis mora uspostaviti i neku vrstu javne tribine, kako bi problematika trgovine izašla iz uskih okvira ceha i nametnula se kao važan čimbenik u stvaranju BDP-a, u jačanju domaće proizvodnje, u stvaranju ekonomske samosvijesti. Brojni simpoziji, projekt MAGROS, uspostavljanje stručne biblioteke za problematiku trgovine samo su dio bogatog opusa djelovanja kroz proteklih 35 godina postojanja časopisa.

Stoga, umjesto klasičnog uvodnika, ovaj put započinjemo razgovorom s Tihomirom Sertićem, a povod je upravo 35 godišnjica, što bi se na neki način trebalo obilježavati tijekom cijele ove godine.

Kako ste i zašto uopće krenuli u ovu avanturu, koja je prerasla okvire časopisa i kroz godine postala svojevrsni simbol?
Skupina ekonomista i propagandista, koju su, pored mene, činili još pokojni Marijan Serdarušić i Krešo Džeba te Ante Batarelo, proučavajući tadašnje tržišne prilike i potrebe, ocijenila je da bi specijalizirani časopis, koji bi se bavio ulogom trgovine u ukupnom gospodarskom životu, bio dragocjen doprinos obogaćivanju teorije i prakse.

Krenuli smo, uz podršku i na inicijativu predstavnika trgovinskih poduzeća te ustanova za izobrazbu djelatnika u trgovini nakon što smo im predočili koncepciju časopisa i ciljeve koje nastojimo postizavati. Smatrali smo – a vrijeme je pokazalo da smo u pravu - kako je ovakav profil stručnog časopisa odgovor na aktualnu društvenu problematiku i potrebu da se stručnom izobrazbom i informiranjem pridonese potpunijem osposobljavanju djelatnika u trgovini.

Vi se sjećate kakvi su odnosi tada vladali. Naša su nastojanja od samog početka bila da mijenjamo te zaostale odnose i time usmjerimo trgovinske djelatnike na osuvremenjivanje poslovanja u cjelokupnoj oblasti robnog prometa. Nazvali smo ga SUPERMARKET, jer je u to vrijeme upravo prijelaz na taj moderniji oblik usluživanja potrošača počeo dobivati dominantnu poziciju. Prvi broj časopisa izašao je u svibnju 1976. Kao mjesečnik.

Bilo je to dosta hrabro, ne samo zbog financija. Društveni pogled na trgovinu patio je od stereotipa koji trgovinu i djelatnike u trgovini nije prikazivao u lijepom svjetlu?

U uvodniku za prvi broj časopisa tadašnji podsekretar Republičkog sekretarijata za tržište i cijene Josip Garvan (vjerojatno najkompetentniji političar toga doba kad je riječ o trgovini) napisao je: Na trgovinu se u nas često gleda kao na nužno zlo, a manje kao na nužnu djelatnost našega društveno-ekonomskog sistema i naše tržišne privrede…

Zato izlaženje časopisa kojemu je cilj pružanje najkonkretnije pomoći trgovini na malo, bit će kako za trgovinu tako i za proizvodnju i potrošnju od posebnog značenja i vrlo velike koristi… Mjesečnik SUPERMARKET, koji počinje izlaziti ovim brojem, ima posebnu zadaću da pomogne našoj trgovini, posebno trgovini na malo, u svakome pogledu, ali prvenstveno pružanjem svakovrsne pomoći radnicima u trgovini kroz podizanje njihove stručne razine i moralnih vrijednosti, zatim praktičnim savjetima i upoznavanjem s raznim iskustvima i dostignućima u toj grani…

Iz svih tih razloga potrebno je da trgovina, bolje reći radnici u toj grani, prihvate ovaj specifični mjesečnik kao svoj časopis… Pokušavali smo sve ove godine obavljati svoju misiju upravo na taj način.
Okupljali ste sve ove godine vrsne stručnjake, što je časopisu davalo dignitet i vjerodostojnost. Poneki suradnici vjerni su vam od samog početka izlaženja časopisa. Kako ste ih uspijevali održati?

Časopis od samog početka ima, uz Uredništvo, svoj Savjet. Nastojali smo svo ovo vrijeme da Uredništvo i Savjet budu sastavljeni tako da po profilu, struci i zvanju članova uvijek zadovoljavaju visoko postavljene kriterije koji osiguravaju stručnu i kvalitetnu prezentaciju aktualne problematike.

Ako prolistate časopis i osvrnete se na njegov impresum, zapazit ćete da su tu imena zaista respektabilnih stručnjaka i praktičara, koji su svojim znanjem, potporom i inicijativama obogaćivali časopis. U toj simbiozi stalnog dopunjavanja teorije i prakse i leži pravi ključ našeg uspjeha i dugogodišnjeg opstanka.

U pogledu obrade aktualnih tema časopis je pokušavao uključivati i širi krug stručnjaka. Uvijek je bio otvoren za otvaranje dijaloga, iznošenje novih iskustava i saznanja. Tražili ste i nove profile suradnika?


Uređivačka politika časopisa je postavljena tako da budemo otvoreni prema novim suradnicima i pokušamo okupljati sve kreativne snage da pomognemo u stvaranju novih pogleda na trgovinu i njenu ulogu u ukupnom našem gospodarskom životu.

Kroz ovih 35 godina objavljivali smo stotine i stotine autora raznih profila – od sveučilišnih profesora, znanstvenika, preko eminentnih gospodarstvenika. Davali smo prostor ljudima koji su imali i znali što reći.

Uspostavom slobodne i nezavisne Hrvatske promijenili ste naziv časopisa, a ujedno i dinamiku izlaženja. Zašto?

Ocijenili smo da je naziv časopisa SUVREMENA TRGOVINA primjereniji vremenu i postavljenim ciljevima. Izmijenili smo mu izgled, ali i sadržaj koji je sada više usmjeren na edukaciju u neposrednoj trgovačkoj operativi. Istodobno on pruža vrijedna saznanja o domaćim i inozemnim iskustvima.

Ono što posebno nastojimo njegovati jest vezivanje za konkretnu praksu. O visokoj stručnoj razini napisa svjedoči i činjenica da se u znanstvenim radovima koriste kao pouzdan i referentan izvor. Posebno smo ponosni što se časopis koristi u pojedinim školskim centrima kao važan izvor suvremenih stručnih iskustava i spoznaja s područja trgovine.

Logično je da je stručni časopis ubrzo prerastao i u organizatora stručnih skupova zaposlenika u trgovini. Kako je primljena ta inicijativa?
Prvi stručni skupovi održani su pod imenom MERKURION, a prvi je održan već 1976., dakle u prvoj godini izlaženja časopisa. Time smo odmah naglasili da nam nije interes samo u izlaženju časopisa, već u stvaranju šire društvene klime oko trgovine i njenih djelatnika. Pokušavali smo kroz ove skupove jednostavno nametnuti aktualne teme gospodarstva, s posebnim osvrtom na ulogu trgovine.

MAGROS '88 bio je prekretnica i od tada smo organizirali desetak skupova pod tim imenom. Veseli nas da smo te skupove, napose posljednje, organizirali pod pokroviteljstvom Ministarstva gospodarstva i Hrvatske gospodarske komore. Na tim se skupovima okupljalo i po nekoliko stotina trgovačkih djelatnika i zaista su služili svrsi: uvijek obrazovnog i problemskog karaktera, davali su dragocjeni doprinos razvoju trgovine i pogledu na ovu gospodarsku djelatnost.

Posljednjih nekoliko godina tražili smo pogodnu formu kako da premostimo vrijeme do ponovnog uspostavljanja skupa MAGROS, koji je postao zaštitno i respektabilno ime u trgovačkim i stručnim krugovima. Tako smo svake godine, uz pomoć Ceha trgovaca Hrvatske obrtničke komore i velikih trgovačkih lanaca, održavali tematska savjetovanja, koja su naišla na zanimanje šireg kruga.

Kako se osjećate nakon 35 godina mukotrpnog rada na održavanju časopisa. Jeste li se umorili?

Pokušavam otvarati prostor za mlađe snage. Umorio sam se od stalne borbe za opstanak. Cijelo vrijeme našeg postojanja živimo na samofinanciranju kao jedini i specifičan časopis za trgovinu kod nas. Godinama sam se sam borio za svaki dinar i kunu.

Bilo je vremena ozbiljnih kriza, ali smo ustrajali. Moram ovom prigodom zahvaliti našim pretplatnicima i oglašivačima, bez čije podrške časopisa jednostavno ne bi ni bilo. Nepotrebno je isticati kako financijska i gospodarska kriza ne pogoduju ovakvim projektima, ali vjerujemo u bolje sutra.
Povodom 35. godine izlaženja časopisa postavili smo nekoliko pitanja našim dugogodišnjim članovima Savjeta časopisa. Evo odgovora nekih od njih.
Čitate li redovito časopis / pratite li portal?
Časopis “Suvremena trgovina” čitam redovito. Na jednostavan i prihvatljiv način opisuje aktualne procese u trgovini kao i druge teme koje se odražavaju na područje trgovine. Otvaranjem portala sam časopis je dobio na vrijednosti, jer kroz portal prezentira gotovo dnevna događanja na području trgovine, kako iz zemlje tako iz inozemstva.

Što on za Vas znači u poslovnom smislu?
U poslovnom smislu časopis obrađuje stručne teme temeljem kojih educiramo zaposlene u trgovinama posebno iz područja odnosa sa potrošačima, zaštite potrošača, primjene standarda, kvalitete itd. Naši trgovci ga rado čitaju.

Časopis “Suvremena trgovina” smatram rijetkim stručnim časopisom koji je kroz svoj životni vijek doprinio razvoju trgovinske djelatnosti. Preporučio bih Uredničkom odboru da u narednom periodu daju više tema iz područja prilagođavanja trgovine zbog ulaska u EU.

Kada netko u području izdavaštva traje 35 godina onda moramo reći da vrijedi pa u to ime moje čestitke za jubilej.

Mijo Šimić,
direktor društva Tekstilpromet


_________________

Čitate li redovito časopis / pratite li portal?
Redovito pratim sva izdanja časopisa Suvremena trgovina kao i Vaš portal www.suvremena.hr.

Što on za Vas znači u poslovnom smislu?
Vaš časopis kao i portal nude najnovije informacije na području trgovine te uvijek pokrivaju sve relevantne teme i pitanja vezana uz različite segmente trgovine u Hrvatskoj, regiji i svijetu.

Ujedno ste i kvalitetan izvor informacija o raznim otvorenim pitanjima u trgovini, pratite sve trendove i aktualnosti u maloprodaji i veleprodaji te se uvijek trudite za sve svoje čitatelje osigurati dodatnu vrijednost kroz kombinaciju informativnih i edukativnih sadržaja.

Čestitam cijelom timu Suvremene trgovine na jubilarnoj 35. godišnjici izlaženja Vašeg lista te Vam želim još mnogo uspjeha u daljnjem radu.”

Darko Knez,
predsjednik Uprave Konzuma

Izdvajamo iz broja:
Hrvatska u potrazi za izlazima iz krize
Dodijeljene "Zlatne kune" za 2009. godinu
Atlantic distributer brendova one2playa
HG Spot predstavio novu poslovnu strategiju
Biovegina robna marka obogatila Konzumovu ponudu ekoproizvoda
NL: Kupci se odriču svega osim kruha
Od loših navika do infarkta
Poslovna logistika u suvremenom menadžmentu
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa