Trgovina
Seniko studio
Trgovina motornim vozilima
02.02.2010. The Japan Times: Zašto zapinje Toyotina papučica
Stručnjaci tumače da iznenadni problem koji je zakočio prodaju i proizvodnju Toyotinih vozila nije jednostavan, nego je posljedica nekoliko kompliciranih okolnosti koje su se međusobno preklopile

Desetljećima osnovna ideja ubrzavanja automobila pritiskom na papučicu gasa nije dolazila u pitanje. Što je krenulo po zlu kod nekih Toyotinih modela nije sasvim jednostavno objasniti.

Stručnjaci tumače da iznenadni problem koji je zakočio prodaju i proizvodnju Toyotinih vozila nije jednostavan, nego je posljedica nekoliko kompliciranih okolnosti koje su se međusobno preklopile.

To najbolje pokazuju kontradiktorne izjave iz dviju kompanija koje su povezane sa slučajem. Toyota Motor Corp. u svojoj izjavi navodi da se zbog problema s trenjem u mehanizmu može dogoditi da je papučicu gasa „teže pritisnuti te da se ona teže vraća u prvotni položaj ili, u najgorem slučaju, mehanički zaglavi u djelomično pritisnutom položaju“.

Korporacija CTS, proizvođač dijelova za Toyotina vozila iz Indiane, u svojoj izjavi navodi da problemi s trenjem u vrlo malom broju slučajeva izazivaju zaglavljenje akceleratora te da „akcelerator ni u kom slučaju nije uzrok djelomičnog zaglavljenja mehanizma“.

Kada bi odgovor bio jednostvan i kada bi se uzrok problema mogao jednostavno odstraniti odnosno popraviti, Toyota vjerojatno ne bi bila u nevolji u kakvoj je sada.

Kada je Toyota posljednji put povukla s tržišta 4,2 milijuna vozila, što je mnogo više od prošle srijede povučenih 1,09 milijuna vozila, objasnili su da je problem u tepihu koji zapinje za papučicu gasa.

To je mogao djelomično biti uzrok problema, ali sada je kompanije povukla 2,3 milijuna vozila zbog problema s papučicom gasa koji povećavaju trenje i ponekad uzrokuju zaglavljivanje akceleratora.

Nezavisni stručnjaci tumače kako bi uzrok problema mogli biti i elektronički senzori koji koordiniraju rad papučice gasa i motora. I pojedini mediji pothranjuju tezu da su dizajn i smještaj senzorskog sustava te manjak sigurnosne kontrole mehanizma uzrok problema.

Akademski stručnajci upozoravaju kako mala učestalost iznenadnih problema s mehanizmom za ubrzavanje ukazuje koliko je teško odrediti pravi uzrok problema.

"Vrlo je neobično i dešava se vrlo rijetko. A da bi se desilo mora se istovremeno poklopiti niz okolnosti“, kaže Raj Rajkumar, voditelj laboratorija za vozila na Sveučilištu Carnegie Mellon. Takvo istovremeno preklapanje vjerojatno je kao i pojedina kombinacija na lotu, ali s milijunima Toyota upravo se to događa.

Sean Kane, predsjednik Safety Research and Strategies, odvjetničkog ureda iz Massachusettsa koji se bavi istraživanjem sigurnosti vozila, također smatra da nije riječ o jednom uzroku. Njegov ured zaprimio je tisuće pritužbi zbog zaglavljenih papučica gasa.
"Uvjereni smo da je riječ o mnogo uzroka koji izbijaju na površinu, a rezultat je jedan: nenamjerno ubrzavanje“, tvrdi Kane.

Princip rada papučice akceleratora ne čini se kompliciranim. Pritiskom na papučicu počinje niz procesa kojima se u motor ubacuje više goriva i zraka. Auto ubrzava. Prestankom pritiska na papučicu smanjuje se dotok goriva, brzina obrtaja morora se smanjuje i automobil usporava.

Isprva je papučica bila izravno povezana s gasom ili je mehanizam bio hidraulički. Prije nešto više od desetak godine u sustav je uvedena elektronika, skaldu s općim trendom da računala preuzimaju upravljenje sustavima u transportnoj industriji.

Većina sustava za ubrzavanje u modernim vozilima je elektronička. Vozač pritišće papučicu gasa, a opruga mu pri pritisku pruža otpor. Moment sile koji pri tome nastaje pokreće sklop koji šalje elektronički signal računalu koje upravlja s motorom. Nakon primanja signala s računala ubrizgava se više goriva u motor.

U dokumentima predočenim vladi Toyota navodi da papučica ostaje zaglavljena u slučaju kada se voda kondenzira u sustavu u trenutku kada je uključeno grijanje. Toyota također smatrala da je problem u materijalu od kojeg je napravljena papučica. Materijal je promijenjen, ali problem je ostao.

Toyotin glasnogovornik Mike Michels u srijedu je rekao da kompanija ne namejrava raspravljati o papučici i mogućim uzrocima kvara jer „inženjeri istražuju problem“.

Craig Hoff, profesor mehanike sa Sveučilišta Kettering iz Michigana, pojašnjava kako sklop papučice sustava za ubrzavanje obično sadrži teflonski ležaj na koji ne utječe promjena temperature, tako da je malo vjerojatno da su kvarovi povezani s vremenskim uvjetima. Hoff nije razmatrao konkretan slučaj, ali kaže da bi problem mogao biti u mehaničkoj opruzi koja se opire pritisku na papučicu gasa.

"Kada bih razmišljao o tome, počeo bih od sljedećeg: ili je trenje preveliko ili opruga ne pruža dovoljno jak otpor pri pritisku da bi vratila papučicu u prvobitni položaj“, tumači Hoff koji izučava sustave za ubrzavanje.

Problem bi mogao biti povezan i s elektroničkim senzorskim sustavom. Toyota je u video prezentacijama prije desetak godina mamila kupce istučuči „inteligentnu elektroničku kontrolu sustava za ubrzavanje" u svojim vozilima.
Prije nekoliko godina Toyota je objavila tehnički bilten u kojem navodi da neki njeni modeli nekontrolirano ubrzavaju između 60 i 67 kilometara na sat, te da su zbog toga reprogramirali softver koji kontrolira ubrzavanje, kaže Sean Kane.

John Heywood, upravitelj laboratorija za promet na MIT-u (Michigan Institute of Technology), kaže da je Toyota jedini proizvođač automobila koji se suočava s ovim problemom, tako da bi problem mogao biti u specifičnom dizajnu, kao što je smještaj i integracija elektroničkog senzorskog sustava.

"To je vrlo kompleksan sustav. Može se očekivati da će biti ovakvih propusta“, smatra Raj Rajkumar sa Sveučilišta Carnegie Mellon.

CTS, koji prodajom dijelova Toyoti prihoduje oko 3 posto svoje ukupne godišnje prodaje, proizvodi slične djelove za Hondu, Nissan i Mitsubishi.

No,uobičajeno je da proizvođači dijelova svoje proizvode prilagođavaju specifikacijama pojedinog proizvođača automobila i njhova monataža i operabilnost jako ovisi o vozilu. Honda, Nissan i Mitsubishi kažu da nisu zaprimili nikave pritužbe na papučice gasa u svojim vozilima.

Čini se da je ključni problem nedostatk mehanizma koji nadjačava akcelerator ako se istovremeno pritisnu papučice gasa i kočnice, smatra Kane. Prilikom povlačenja vozila zbog tepiha, Toyota je najavila da će u neke svoje modele uvesti takav sustav.

Riječ je važnom sigurnosnom sustavu koji se naziva 'brake-to-idle algorithm'", objašnjava Kane te dodaje da su ga neki drugi proizvođači automobila već uveli u svoja vozila, a Rajkumar kaže da će ubuduće sve više proizvođača ugrađivati takav sustav u vozila.

Krajem 80-tih godina 20. stoljeća američka vlada je istraživala pritužbe da vozila iz serije Audi 5000 iznenada ubrzavaju prilikom parkiranja ili vožnje unatrag. Američka nacionalna agencija za sigurnost cestovnog prometa (National Highway Traffic Safety Administration) utvrdila je da je većina incidenata uzrokovana pritiskanjem pogrešne papučice – gasa umjesto kočnice.

Ali Agencija je utvrdila da se vozila Audi 5000 zbog sigurnosti ipak moraju povući s tržišta. Nakon velikog opoziva1986. prodaja tog modela se, naravno, srozala. Kako bi riješio problem, Audi je modificirao obje papučice, instalirao sustav za prevenciju prilikom parkiranja koji spriječava istovremeno djelovanje pritisnutih papučica te usavršio sustav za kontrolu.

John Heywood, upravitelj laboratorija za promet na MIT-u, nije upoznat s detaljima Toyotina slučaja, ali je izučavao problem s iznenadnim ubrzanjem kod drugih vozila i sudjelovao je u rješavanju Audijevih problema. (Bankamagazin)

Povezani članci
29.07.15 Trgovina motornim vozilima
VW pretekao Toyotu kao najveći svjetski proizvođač vozila
29.06.12 Trgovina motornim vozilima
BMW i Toyota šire suradnju
07.02.12 Trgovina motornim vozilima
Rast operativne, pad neto dobiti Toyote
22.12.11 Trgovina motornim vozilima
Toyota planira rast prodaje od 20% u 2012.
24.10.11 Trgovina motornim vozilima
Volkswagen do kraja godine postaje najveći proizvođač automobila
13.08.11 Trgovina motornim vozilima
Tsunami maknuo Toyotu s vrha
02.08.11 Trgovina motornim vozilima
Kvartalna dobit Toyote pala na 10,6 mil. eura
30.06.11 Trgovina motornim vozilima
Toyota povlači 110.000 hibridnih automobila
10.06.11 Trgovina motornim vozilima
Toyota nakon potresa očekuje 31 posto nižu dobit
11.05.11 Vijesti iz svijeta
Toyoti nakon potresa dobit pala 75 posto
18.04.11 Vijesti iz svijeta
Toyota pokrenula proizvodnju u svim tvornicama u Japanu
13.04.11 Trgovina motornim vozilima
Toyota obustavlja proizvodnju u pet tvornica
08.02.11 Trgovina motornim vozilima
Toyotina dobit prepolovljena
24.01.11 Trgovina motornim vozilima
Toyota ostala najveći svjetski proizvođač automobila
24.12.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota zabilježila pad proizvodnje u studenome
06.11.10 Trgovina motornim vozilima
Toyotina dobit više nego učetverostručena
04.08.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota ostvarila neto dobit od 2,23 milijarde dolara
29.06.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota započela proizvodnju prvog europskog hibridnog vozila
11.05.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota zaključila poslovnu godinu s dobiti
26.04.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota povećala prodaju u ožujku usprkos opozivima
14.04.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota zaustavila prodaju svog luksuznog terenca
06.04.10 Trgovina motornim vozilima
Toyoti kazna od 16,4 milijuna dolara
01.04.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota: Rast prodaje u SAD-u i Japanu
30.03.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota zaoštrava provjeru kvalitete vozila
29.03.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota povećala prodaju u veljači za 13 posto
27.03.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota zaustavlja pogone u Britaniji i Francuskoj
23.02.10 Trgovina motornim vozilima
Snažan rast prodaje Toyote u siječnju
11.02.10 Trgovina motornim vozilima
Toyoti prijeti 40 novih tužbi
08.02.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota Croatia pokrenula preventivnu servisnu akciju papučice gasa
08.02.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota povlači 270 tisuća Priusa u Japanu i SAD-u
04.02.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota Croatia: U Hrvatskoj nema kvara
04.02.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota: Usprkos krizi godišnji profit 880 mil. dolara
03.02.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota: Snažan pad prodaje u SAD-u u siječnju
02.02.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota povlači osam modela vozila s europskog tržišta
29.01.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota Croatia istražuje kvarove na vozilima u Hrvatskoj
28.01.10 Trgovina motornim vozilima
GM krenuo u agresivnu kampanju preotimanja Toyotinih klijenata
27.01.10 Trgovina motornim vozilima
SAD: Toyota obustavila prodaju osam modela vozila
25.01.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota razmatra mogućnost povlačenja dva milijuna vozila iz Europe
21.01.10 Trgovina motornim vozilima
Toyota odustaje od Lexusa SC, Audi zaustavlja A3
04.08.09 Trgovina motornim vozilima
Gubitak Toyote 819 mil. dolara
08.05.09 Trgovina motornim vozilima
Toyota zabilježila prvi godišnji gubitak u povijesti
23.04.09 Trgovina motornim vozilima
Prodaja Toyote u prvom kvartalu pala 27 posto
03.03.09 Trgovina motornim vozilima
Toyota najavila prvi neto gubitak od 3,5 mlrd dolara
28.01.09 Trgovina motornim vozilima
Toyota zbog kvarova povlači 1,35 milijuna vozila
22.01.09 Trgovina motornim vozilima
Toyota najveći proizvođač automobila u 2008.
19.01.09 Vijesti iz svijeta
Toyota prepolovila proizvodnju
07.01.09 Vijesti iz svijeta
Toyota najavila obustavu domaće proizvodnje na 11 dana
05.01.09 Vijesti iz svijeta
Japan: Prodaja automobila na najnižoj razini u 34 godine
24.12.08 Vijesti iz svijeta
Toyota: Pad prodaje 21,8 posto
22.12.08 Vijesti iz svijeta
Toyota najavila prvi operativni gubitak u povijesti
19.12.08 Vijesti iz svijeta
Toyota ide prema prvom godišnjem operativnom gubitku
11.12.08 Vijesti iz svijeta
Toyota srezala ciljanu razinu prodaje za 2009.
06.11.08 Trgovina motornim vozilima
Pad dobiti Toyote za 69 posto
24.10.08 Trgovina motornim vozilima
Toyota: Pad prodaje 4,3 posto
25.08.08 Trgovina motornim vozilima
Toyota najavila poskupljenje vozila
27.03.08 Trgovina motornim vozilima
Toyota Peugeot Citroen Automobile smanjio temeljni kapital
29.01.08 Trgovina motornim vozilima
Toyota dostigla GM po proizvodnji vozila
18.01.08 Trgovina motornim vozilima
Rast europskog tržišta automobila u prošloj godini 0,8 posto
28.11.07 Trgovina motornim vozilima
Toyota povlači 264.020 vozila marke Lexus
22.08.07 Trgovina motornim vozilima
Toyota planira u 2009. prodati 10,4 milijuna vozila
04.08.07 Trgovina motornim vozilima
Toyota povećala dobit za 32 posto
12.06.07 Trgovina motornim vozilima
Toyota premašila GM po globalnoj prodaji u 2006.
22.05.07 Trgovina motornim vozilima
Toyota uvodi automobile na pogon etanolom i benzinom za Brazil
24.04.07 Trgovina motornim vozilima
Toyota nadmašila GM po globalnoj prodaji automobila u prvom tromjesečju
05.03.07 Trgovina motornim vozilima
Toyoda: nije bitno biti prvi nego kvalitetan
06.02.07 Trgovina motornim vozilima
Rekordna kvartalna dobit Toyote
25.01.07 Brandovi
Zagrebačka tvrtka iza preimenovanja Toyotine Corolle u Auris
23.01.07 Trgovina motornim vozilima
Toyota: 13 postotni rast prodaje u Europi
23.01.07 Trgovina motornim vozilima
Toyota planira projektirati ultrajeftin automobil
20.01.07 Trgovina motornim vozilima
Toyota povlači 533.000 terenaca
17.01.07 Trgovina motornim vozilima
Volkswagen, Fiat i Toyota povećali prodaju u Europi
07.01.07 Trgovina motornim vozilima
GM najavio oštru borbu za obranu svoje čelne pozicije
19.12.06 Trgovina motornim vozilima
Toyota u 2007. najveći svjetski proizvođač automobila
24.11.06 Trgovina motornim vozilima
Toyota Camry proglašena autom godine 2007. u SAD-u
22.09.06 Trgovina motornim vozilima
Ambiciozni Toyotini planovi za Europu
03.08.06 Trgovina motornim vozilima
Toyota investira 145 milijuna eura u poljsku tvornicu
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa