02.02.2010.
The Japan Times: Zašto zapinje Toyotina papučica
Stručnjaci tumače da iznenadni problem koji je zakočio prodaju i proizvodnju Toyotinih vozila nije jednostavan, nego je posljedica nekoliko kompliciranih okolnosti koje su se međusobno preklopile
Desetljećima osnovna ideja ubrzavanja automobila pritiskom na papučicu gasa nije dolazila u pitanje. Što je krenulo po zlu kod nekih Toyotinih modela nije sasvim jednostavno objasniti.
Stručnjaci tumače da iznenadni problem koji je zakočio prodaju i proizvodnju Toyotinih vozila nije jednostavan, nego je posljedica nekoliko kompliciranih okolnosti koje su se međusobno preklopile.
To najbolje pokazuju kontradiktorne izjave iz dviju kompanija koje su povezane sa slučajem. Toyota Motor Corp. u svojoj izjavi navodi da se zbog problema s trenjem u mehanizmu može dogoditi da je papučicu gasa „teže pritisnuti te da se ona teže vraća u prvotni položaj ili, u najgorem slučaju, mehanički zaglavi u djelomično pritisnutom položaju“.
Korporacija CTS, proizvođač dijelova za Toyotina vozila iz Indiane, u svojoj izjavi navodi da problemi s trenjem u vrlo malom broju slučajeva izazivaju zaglavljenje akceleratora te da „akcelerator ni u kom slučaju nije uzrok djelomičnog zaglavljenja mehanizma“.
Kada bi odgovor bio jednostvan i kada bi se uzrok problema mogao jednostavno odstraniti odnosno popraviti, Toyota vjerojatno ne bi bila u nevolji u kakvoj je sada.
Kada je Toyota posljednji put povukla s tržišta 4,2 milijuna vozila, što je mnogo više od prošle srijede povučenih 1,09 milijuna vozila, objasnili su da je problem u tepihu koji zapinje za papučicu gasa.
To je mogao djelomično biti uzrok problema, ali sada je kompanije povukla 2,3 milijuna vozila zbog problema s papučicom gasa koji povećavaju trenje i ponekad uzrokuju zaglavljivanje akceleratora.
Nezavisni stručnjaci tumače kako bi uzrok problema mogli biti i elektronički senzori koji koordiniraju rad papučice gasa i motora. I pojedini mediji pothranjuju tezu da su dizajn i smještaj senzorskog sustava te manjak sigurnosne kontrole mehanizma uzrok problema.
Akademski stručnajci upozoravaju kako mala učestalost iznenadnih problema s mehanizmom za ubrzavanje ukazuje koliko je teško odrediti pravi uzrok problema.
"Vrlo je neobično i dešava se vrlo rijetko. A da bi se desilo mora se istovremeno poklopiti niz okolnosti“, kaže Raj Rajkumar, voditelj laboratorija za vozila na Sveučilištu Carnegie Mellon. Takvo istovremeno preklapanje vjerojatno je kao i pojedina kombinacija na lotu, ali s milijunima Toyota upravo se to događa.
Sean Kane, predsjednik Safety Research and Strategies, odvjetničkog ureda iz Massachusettsa koji se bavi istraživanjem sigurnosti vozila, također smatra da nije riječ o jednom uzroku. Njegov ured zaprimio je tisuće pritužbi zbog zaglavljenih papučica gasa.
|
"Uvjereni smo da je riječ o mnogo uzroka koji izbijaju na površinu, a rezultat je jedan: nenamjerno ubrzavanje“, tvrdi Kane.
Princip rada papučice akceleratora ne čini se kompliciranim. Pritiskom na papučicu počinje niz procesa kojima se u motor ubacuje više goriva i zraka. Auto ubrzava. Prestankom pritiska na papučicu smanjuje se dotok goriva, brzina obrtaja morora se smanjuje i automobil usporava.
Isprva je papučica bila izravno povezana s gasom ili je mehanizam bio hidraulički. Prije nešto više od desetak godine u sustav je uvedena elektronika, skaldu s općim trendom da računala preuzimaju upravljenje sustavima u transportnoj industriji.
Većina sustava za ubrzavanje u modernim vozilima je elektronička. Vozač pritišće papučicu gasa, a opruga mu pri pritisku pruža otpor. Moment sile koji pri tome nastaje pokreće sklop koji šalje elektronički signal računalu koje upravlja s motorom. Nakon primanja signala s računala ubrizgava se više goriva u motor.
U dokumentima predočenim vladi Toyota navodi da papučica ostaje zaglavljena u slučaju kada se voda kondenzira u sustavu u trenutku kada je uključeno grijanje. Toyota također smatrala da je problem u materijalu od kojeg je napravljena papučica. Materijal je promijenjen, ali problem je ostao.
Toyotin glasnogovornik Mike Michels u srijedu je rekao da kompanija ne namejrava raspravljati o papučici i mogućim uzrocima kvara jer „inženjeri istražuju problem“.
Craig Hoff, profesor mehanike sa Sveučilišta Kettering iz Michigana, pojašnjava kako sklop papučice sustava za ubrzavanje obično sadrži teflonski ležaj na koji ne utječe promjena temperature, tako da je malo vjerojatno da su kvarovi povezani s vremenskim uvjetima. Hoff nije razmatrao konkretan slučaj, ali kaže da bi problem mogao biti u mehaničkoj opruzi koja se opire pritisku na papučicu gasa.
"Kada bih razmišljao o tome, počeo bih od sljedećeg: ili je trenje preveliko ili opruga ne pruža dovoljno jak otpor pri pritisku da bi vratila papučicu u prvobitni položaj“, tumači Hoff koji izučava sustave za ubrzavanje.
Problem bi mogao biti povezan i s elektroničkim senzorskim sustavom. Toyota je u video prezentacijama prije desetak godina mamila kupce istučuči „inteligentnu elektroničku kontrolu sustava za ubrzavanje" u svojim vozilima.
|
Prije nekoliko godina Toyota je objavila tehnički bilten u kojem navodi da neki njeni modeli nekontrolirano ubrzavaju između 60 i 67 kilometara na sat, te da su zbog toga reprogramirali softver koji kontrolira ubrzavanje, kaže Sean Kane.
John Heywood, upravitelj laboratorija za promet na MIT-u (Michigan Institute of Technology), kaže da je Toyota jedini proizvođač automobila koji se suočava s ovim problemom, tako da bi problem mogao biti u specifičnom dizajnu, kao što je smještaj i integracija elektroničkog senzorskog sustava.
"To je vrlo kompleksan sustav. Može se očekivati da će biti ovakvih propusta“, smatra Raj Rajkumar sa Sveučilišta Carnegie Mellon.
CTS, koji prodajom dijelova Toyoti prihoduje oko 3 posto svoje ukupne godišnje prodaje, proizvodi slične djelove za Hondu, Nissan i Mitsubishi.
No,uobičajeno je da proizvođači dijelova svoje proizvode prilagođavaju specifikacijama pojedinog proizvođača automobila i njhova monataža i operabilnost jako ovisi o vozilu. Honda, Nissan i Mitsubishi kažu da nisu zaprimili nikave pritužbe na papučice gasa u svojim vozilima.
Čini se da je ključni problem nedostatk mehanizma koji nadjačava akcelerator ako se istovremeno pritisnu papučice gasa i kočnice, smatra Kane. Prilikom povlačenja vozila zbog tepiha, Toyota je najavila da će u neke svoje modele uvesti takav sustav.
Riječ je važnom sigurnosnom sustavu koji se naziva 'brake-to-idle algorithm'", objašnjava Kane te dodaje da su ga neki drugi proizvođači automobila već uveli u svoja vozila, a Rajkumar kaže da će ubuduće sve više proizvođača ugrađivati takav sustav u vozila.
Krajem 80-tih godina 20. stoljeća američka vlada je istraživala pritužbe da vozila iz serije Audi 5000 iznenada ubrzavaju prilikom parkiranja ili vožnje unatrag. Američka nacionalna agencija za sigurnost cestovnog prometa (National Highway Traffic Safety Administration) utvrdila je da je većina incidenata uzrokovana pritiskanjem pogrešne papučice – gasa umjesto kočnice.
Ali Agencija je utvrdila da se vozila Audi 5000 zbog sigurnosti ipak moraju povući s tržišta. Nakon velikog opoziva1986. prodaja tog modela se, naravno, srozala. Kako bi riješio problem, Audi je modificirao obje papučice, instalirao sustav za prevenciju prilikom parkiranja koji spriječava istovremeno djelovanje pritisnutih papučica te usavršio sustav za kontrolu.
John Heywood, upravitelj laboratorija za promet na MIT-u, nije upoznat s detaljima Toyotina slučaja, ali je izučavao problem s iznenadnim ubrzanjem kod drugih vozila i sudjelovao je u rješavanju Audijevih problema. (Bankamagazin)
|
|
 |
|