28.01.2010.
Appleov tablet - nada za tradicionalne medije
Ljudi koji su vidjeli uživo novi Appleov 'gadget' kažu da to nije samo uređaj koji služi za čitanje vijesti, knjiga i drugih sadržaja, već da će to napokon biti način na koji će medijske tvrtke naplatiti svoje sadržaje
Može li novi Appleov 'gadget' pod imenom iPad učiniti za izdavače tiskanih medija ono što je učinio svojim iTunes-om, online muzičkim servisom, za glazbenu industriju?
U srijedu navečer mnogi su IT analitičari, ali i predstavnici izdavača tiskanih medija pratili kako će proći predstavljanje novog uređaja kompanije iz Cupertina, koji bi mogao označiti početak jedne nove ere za mnoge novinske kuće i izdavače knjiga.
Kao i uvijek pred predstavljanje nekog novog Appleovog uređaja prethodili su mjeseci nagađanja po medijima o tome kakav će uređaj ovog puta biti predstavljen, a sve to praćeno apsolutnom šutnjom Applea.
"Dakle... iPad. Fenomenalan je. Cijeli internet u vašoj ruci", rekao je Steve Jobs, nedavno proglašen biznismenom desetljeća. Težak 680 grama, iPad je računalo bez tipkovnice, odnosno s virtualnom tipkovnicom na ekranu osjetljivom na dodir.
Apple je predstavio i iBooks, aplikaciju za čitanje knjiga na iPadu. Za sve vrste tekstova trebao bi predstavljati ono što je iTunes značio za glazbu: novu platformu koja će pokoriti sve što je ranije postojalo u smislu kupovanja i konzumiranja teksta.
Prema prikazanom, iBooks na iPadu izgleda kao prava biblioteka. Jednostavnim pokretima prstiju po ekranu iPada odaberete knjigu s virtualne "police" u dućanu i... Knjiga je u vašem uređaju, a njene stranice listate potezima prsta identičnim onim kao kod listanja 'prave' knjige.
Većina medijskih kompanija našla se 'nasukana' u dobu interneta, davši svoje tiskane i video sadržaje na web, gledajući kako im odlaze mušterije, kaže The New York Times. Ljudi koji su vidjeli iPad uživo kažu da to nije samo uređaj što služi za čitanje vijesti, knjiga i drugih sadržaja, već da će to napokon biti način da medijske tvrtke naplate svoje sadržaje.
Spojivši svoj famozni spretan software i vitak dizajn sa sustavom naplate putem iTunesa Apple bi mogao pomoći u stvaranju mogućnosti da medijske kompanije izmjene svoj odnos prema digitalnoj eri.
Naravno to će imati svoju cijenu.
Steve Jobs, glavni izvršni direktor Applea, učinio je svoju kompaniju najznačajnijim distributerom glazbe, namećući svoju uvjete glazbenoj industriji, koja pri tom nije uvijek bila baš najsretnija.
|
Apple je danas broj jedan među trgovcima glazbom u SAD-u. Njegov iTunes, glazbena online trgovina, osnovan prije šest godina, pružio je kupcima vrijednu alternativu piratstvu. I dok prodaja CD-a i dalje pada, Apple uspijeva prodavati milijarde pjesama godišnje.
Odnos Apple i glazbene industrije daleko je od idealnog, s puno primjedbi prema kompaniji koju vodi Jobs, ali kako kaže David Card, analitičar digitalne glazbe Forrester Researcha "da nije Applea, Bog zna kako bi loše stajala glazbena industrija".
S novim tabletom medijske kompanije mogle bi biti suočene sa sličnim restrikcijama u politici cijena, s kojima se suočila glazbena industrija, no upućeni kažu da su njihova očekivanja od novog uređaja velika.
Svojim iPhoneom prodanim u desetine milijuna pimjeraka Apple je pokazao kako je ekonomija prijenosnih uređaja jedinstvena.
Njegov dućan, App Store, na kojemu je jedino moguće kupiti aplikacije za njegov smartphone trebao bi u 2010. imati promet od 1,4 milijardi dolara, a do sada je s njega 'skinuto' više od 3 milijarde (!) programa.
Sve te aplikacije, a trenutno ih je više od 140.000, mogu raditi i na njegovom novom uređaju, znatno većeg ekrana, a sigurno je da će proizvođači softwarea u vrlo kratkom vremenu ponuditi na tisuće programa rađenih samo za iPad.
Da postoji veliki potencijal za medijske kompanije uopće ne treba sumnjati. Tako je na predstavljanju uređaja u srijedu The New York Times predstavio svoju aplikaciju za iPad koja u potpunosti na novi mediji prenosi osjećaj i izgled njihove novine, ali uz dodatne sadržaje poput videa. Martin Nisenholtz, stariji izvršni direktor kompanije tom je prilikom rekao "Mi smo pioniri sljedeće generacije digitalnog novinarstva."
Pretjerano? Vrijeme će pokazati.
U ponedjeljak je The Times također objavio da je unutar svoje medijske divizije osnovao i novi segment za "aplikacije za čitače". Doduše kompanija tvrdi da je to slučajno koincidiralo s predstavljanjem iPada, već da je rezultat rastućeg značaja elektroničkih čitača za The Times.
iPad svakako nije prvo tablet računalo na tržištu. Nije niti prvi elektronički čitač. No, ono što ga čini drugačijim je Appleova sposobnost da od svega čega se uhvati napravi globalni trend i, dakako, dobru zaradu za sebe. Na medijskim je tvrtkama da se ukrcaju na vrijeme i zgrabe svoj dio kolača. (Bankamagazin)
|
|
|
|