19.09.2006.
Održana prezentacija "Što čini Hrvatsku poduzetničkom zemljom"
Organizatori HUP Podružnica Dalmacija i CEPOR
Hrvatska na 19. mjestu po poduzetničkoj aktivnosti od 35 zemalja uključenih u Global Entrepreneurship Monitor
Hrvatska udruga poslodavaca Podružnica Dalmacija i Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva - CEPOR organizatori su prezentacije pod nazivom Što čini Hrvatsku poduzetničkom zemljom na kojoj su prezentirani rezultati Global Entrepreneurship Monitora (GEM) za Hrvatsku. Prezentacija je održana 18. rujna 2006. u velikoj vijećnici HGK Županijske komore Split.
Prezentaciju je vodila Sanja Crnković-Pozaić, direktorica CEPOR-a, a skupu se obratio i Ante Sanader, župan Splitsko-dalmatinske županije. U ime Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva, Uprave za mala i srednja trgovačka društva i zadruge izlagala je Jasminka Keser. Skupu kojem su prisustvovali predstavnici Grada Splita, Županije splitsko-dalmatinske, čelnici područnih službi HZZ-a i HZZO-a i ostalih tijela lokalne uprave i samouprave, poslodavci sa područja Splitsko-dalmatinske županije te predstavnici splitskih fakulteta, obratio se i predsjednik Izvršnog odbora HUP-a Podružnice Dalmacija Zvonko Kotarac. On je istaknuo kako je dobro što je Hrvatska napravila pozitivan pomak u poduzetničkim aktivnostima, ali da treba još puno toga napraviti da bi se položaj poslodavaca popravio, pri tome najviše misleći na komplicirane procedure i sporost i neefikasnost državnih i tijela lokalne uprave i samouprave u izdavanju raznih dozvola.
U 2005. godini Hrvatska je sudjelovala po četvrti put u Global Entrepreneurship Monitoru, najvećem svjetskom istraživanju poduzetništva. Uključivanjem u ovaj veliki međunarodni projekt, Hrvatska je dobila neprocjenjivu mogućnost procjenjivanja djelotvornosti politika, programa i aktivnosti različitih institucija i asocijacija koje se bave izgradnjom poduzetničkog kapaciteta.
Od 2002. kada je po prvi put bili uključena u GEM istraživanje, do ove studije Što Hrvatsku čini poduzetničkom zemljom? kojom se prezentiraju rezultati sudjelovanja Hrvatske od 2002-2005. godine, Hrvatska je napravila veliki pomak: sa 32. mjesta (od 37 zemalja) u 2002. godini na 19. mjesto (od 35. zemalja) u 2005. godini.
Mjereno TEA indeksom (Total Entrepreneurial Activity) kojim se utvrđuje postotak ljudi čija je poduzetnička aktivnost kraća od 42 mjeseca u populaciji odraslih stanovnika, Hrvatska je u 2005. godini postigla TEA 6,11%. To znači da je u 2005. godini na svakih 16 odraslih osoba (iz radnog kontingenta) jedna osoba poduzetnički aktivna, dok je u 2002. godini taj odnos bio jedna poduzetnički aktivna osoba na 30 odraslih osoba.
|
Međutim, TEA Nužnost (broj osoba koje su poduzetnički aktivne jer ih je situacija na to natjerala) je veći od TEA Prilike (onih koji su u poduzetničku aktivnost ušli svojom voljom zbog prepoznate poslovne prilike).
Broj malih poduzeća s potencijalom rasta se povećava, regionalne reazlike se smanjuju, jaz između poduzetničke aktivnosti muškaraca i žena povećao se na 3,79 u korist muškaraca, kvaliteta financijske potpore slabi - sve su to neka od otkrića ovog istraživanja.
Preporuke koje donosi ova studija, koristit će i Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva u kreiranju politika, programa i instrumenata za razvoj poduzetničke okoline.
Preporuke GEM istraživanja za Hrvatsku su:
- razviti tržište kapitala (neformalni investitori, fondovi rizičnog kapitala, garancijski fondovi, mikrokreditiranje)
- razviti vladine politike u području regulatornog okvira, obrazovanja, transfera istraživanja i znanja
- razviti kvalitetne usluge za poduzetnike, posebno one koji imaju potencijal i želju za rastom
- jačati poduzetničku kulturu (obrazovanje, mediji)
- jačati učešća žena u poduzetničkim aktivnostima
Nakon prezentacije prisutni su imali prilike postavljati pitanja prezentatorima i davati sugestije o svemu onom što bi trebalo biti uključeno u slijedeća ispitivanja. Prisutni su se složili da nije dovoljno uvoditi razne poduzetničke kolegije u škole i na fakultete već da cjelokupni obrazovni sustav mora biti poduzetnički orijentiran. Nedostaje suradnja među samim institucijama, te su upućene sugestije da se na fakultetima osnuju posebne službe koje bi bile poveznice znanosti i poduzetništva.
V.I.Šimetin
|
|
|
|