02.12.2009.
"Crni petak" za šoping centre - Amerikanci kupuju online
Prema riječima glasnogovornika Macy'sa svaki dolar koji kupac potroši online u roku od deset dana dovodi do potrošnje 5,70 dolara u trgovini
"Crni petak" označava početak blagdanske shopping sezone u Americi i poznat je kao najprometniji trgovinski dan. Blagdanske su rasprodaje počele 27. studenoga i trajat će do Božića, no prema prvim podacima s terena izgleda da je recesija ubrzala odljev kupaca iz tradicionalne u internetsku trgovinu, piše u svojem internetskom izdanju Economist.
Preliminarni podaci pokazuju tek blagi porast potrošnje na taj dan u odnosu na prošlu godinu. Amerikanci su potrošili 10,66 milijardi dolara, što predstavlja rast od tek 0,5 posto u odnosu na godinu ranije, pokazuju podaci analitičke tvrtke ShopperTrak RCT Corp.
U ovoj se godini očekuje pad maloprodaje za više od tri posto, dok je lani zabilježila rast od tek 1 posto, prema podacima National Retail Federation.
S druge strane, internetska trgovina lani je porasla 13% na više od 141 milijarde dolara, a predviđa se da će ove godine njezin rast iznositi 11%. Ona čini 6 posto ukupne američke maloprodaje, a 2008. je taj udjel iznosio 5 posto. Očekuje se da će u iduće četiri godine njezin udjel narasti na 8%.
Ne čudi da taj segment prodaje bilježi stalni rast jer omogućuje jednostavnu i brzu usporedbu cijena, kupci ponekad tako mogu izbjeći i neke poreze, a dostava je besplatna.
Internetske stranice specijalizirane za online prodaju, poput Amazona i eBaya, bilježe velik rast. Amazonu je prodaja porasla za oko 5,5 milijarde dolara u trećem kvartalu ove godine, što je gotovo 30% više u odnosu na godinu dana ranije.
Sve je veća i raznovrsnost robe dostupna online. Amazon je tako počeo prodavati i namirnice, a Procter & Gamble (P&G) pelene i deterdžente. Taj su kanal prodaje počeli koristiti čak i trgovci luksuznom robom poput draguljarske kuće Fabergé koja je svoja ekskluzivna jaja počela prodavati online.
Rast internetske prodaje dobra je vijest za kompanije poput P&G-ja koje nemaju dovoljno vlastitih prodavaonica, no za tradicionalne trgovine taj podatak izaziva zabrinutost. Tako su "prisiljeni" udvostručiti svoju prisutnost na "mreži svih mreža", a pribjegava se i konceptu "višekanalne" prodaje.
Kupce se pokušava "natjerati" da koriste razne načine prodaje - online, putem mobitela te tradicionalan način. Dokazano je da rast online trgovine može povećati prodaju u dućanima, a prema riječima glasnogovornika Macy'sa svaki dolar koji kupac potroši online u roku od deset dana dovodi do potrošnje 5,70 dolara u trgovini.
|
Uz rast novog kanala prodaje promijenile su se i navike kupaca koji sada traže sve više "iskustava" prilikom kupnje.
Pionirom te strategije smatra se Apple koji potiče kupce na isprobavanje svojih uređaja još u trgovinama, a takav je pristup privukao brojne imitatore. Navodno će Walt Disney ponovno napisati neke dječje priče i obogatiti ih novim gadgetima koje će onda prodavati.
Kupci se pokušavaju namamiti i tako što im nude usluge koje nisu dostupne online. Trgovina elektronikom Best Buy počela je prodavati sate u muzičkoj školi zajedno sa glazbenim instrumentima, a Lululemon athletica, koja prodaje sportsku odjeću, nudi besplatne sate yoge.
Tradicionalni trgovci se nadaju da će im prodaju povećati mobilni telefoni i tehnologija near-field communication (NFC). Ona omogućava kupcima da mobitelima "skeniraju" proizvod kako bi saznali više o njemu i onda ga njime i plate. Nažalost, NFC još uvijek nije dostupan širokim masama, tako da nije pomogao ostvarenom prometu u maloprodaji na "Crni petak". (Bankamagazin)
|
|
|
|