27.11.2009.
Analiza poduzeća: Hrvatska nema motore rasta za 2010.
Suzana Košćak
Hrvatska ima odličnih poduzeća koja su financijski zdrava, napreduju i izvoze, ali nemaju snage potaknuti gospodarski rast u sljedećoj godini
Suradnica magazina Banka i ekspert za financije Suzana Košćak analizirala je 14 velikih hrvatskih kompanija koje sigurno plove usred oluje, imaju dobar menadžment i potencijal za rast, ali ne mogu povući ostale.
Uz brojne gubitaše kao i poduzeća koja ostvaruju znatno lošije brojke nego proteklih godina iskristalizirala se skupina velikih koji odolijevaju naletima krize i imaju perspektivu za opstanak, ali i šansu da uđu u eru novog ekonomskog zamaha zdravi, financijski stabilni i likvidni.
Analizirali smo 14 poduzeća koji su ili vodeći u svojoj grani (Viro tvornica šećera, Dalekovod, Tehnika, Zagrebačka pivovara, Končar Grupa s naglaskom na Končar disributivni i specijalni transformatori, Kraš, Franck, Dukat) ili imaju veliku ulogu i prepoznatljivi su u svojim branšama (Istraturist, Uljanik Grupa i Uljanik plovidba, Atlantic Grupa, Zvijezda).
Na temelju ključnih detalja iz njihova poslovanja za devet mjeseci za novi broj magazina Banka analizirali smo mogu li spomenute kompanije biti motori rasta i pokrenuti hrvatsko gospodarstvo možda već tijekom 2010. godine.
Oni nemaju prihode u rangu Agrokora ili Ine i nisu naši vodeći predstavnici u regiji, ali su dobri. Neki su odlični u izvozu - poput Dalekovoda, Končar transformatora i Uljanik Grupe, a svi imaju potencijal za rast i dobar menadžment koji je ključ uspjeha.
Većina njih imaju rast dobiti u odnosu na prošlu godinu, neki su isplatili dividendu, a banke im nisu okrenule leđa, pa se uredno refinanciraju.
Većina od spomenutih kompanija su prije krize postavile gabarite poslovanja i stvorile pretposavke za rast i razvoj kad kriza prođe.
Na vrijeme su izgradili suvremene pogone, kao Kraš, Atlantic i Viro i kupili nove kompanije koje im nisu oduzele na atraktivnosti, naprotiv, što pokazuje Atlantic s Cedevitom i Nevom.
Ili su se na vrijeme prodali novim vlasnicima koji nisu uništili nego unaprijedili biznis, kao što se vidi na primjerima Dukata i Zagrebačke pivovare.
Problem je što danas ni oni ne investiraju. Svi čekaju. Jedino Uljanik polovidba ozbiljno investira i troši 240 milijuna kuna.
|
Spomenute kompanije trude se pokazati stabilnima, ali niotkuda nema koraka naprijed. Naravno, sve ovo iznosimo uz ogradu jer nismo analizirali još podosta velikih poput Ine, HEP-a, Plive, T-coma, Nexe Grupe, Vindije, Gavrilovića, IGH-a, cijele Agrokor Grupe…
Hrvatska će teško pokrenuti razvoj 2010. , među ostalim, i zbog toga jer će se dubioze u velikom dijelu gospodarstva - građevinarstvu, brodogradnji kao i u turizmu, nastaviti.
Neće biti inicijative velikih kompanija za pokretanje gospodarskog razvoja u 2010., no one će ostati važne karike stabilnosti sustava.
Glavna kočnica pokretanje razvoja jest veličina kompanije. Hrvatska je, nažalost, nakon Plive ostala bez istinski jake regionalne kompanije koja veličinom i zahtijevnim investicijama može pokrenuti razvoj gospodarstva.
Nema baš nekih primjera da su uz vlastiti kapital i pomoć banaka pružile korak daleko od hrvatskih granica.
Perspektivnih poduzeća koji bi mogli ići u tom smjeru imamo, samo nije jasno što čekaju, primjerice uzdanice poput Končar Grupe ili nekih proizvođača hrane i pića uz dalje okrupnjavanje branše. (Bankamagazin)
|
|
|
|