11.11.2009.
Trgovačkih centara više u Zagrebu nego u Beču
Žestoka borba za tržišne udjele je neizbježna
U hrvatkoj metropoli, uključujući novi centar WestGate, trenutačno ima 16 trgovačkih centara s ukupnom površinom od 340.000 m². To je gustoća od 44 m² na 100 stanovnika, dok na razini Hrvatske ta gustoća iznosi 18 m² na 100 stanovnika. Zagreb time prestiže gradove poput Beča, premda je kupovna moć daleko niža, navodi se u analizi austrijske konzultantske kuće RegioPlan Consulting.
Gustoća prodajne površine će u narednim godinama još dodatno rasti. Upravo ovih dana otvara se još jedan veliki trgovački centar: WestGate Shopping City u Zaprešiću, sa površinom od 100.000 kvadrata. Pored toga, u Zagrebu je poznato još 16 projekata i svi su najavljeni za unutar naredne tri godine.
Kada bi se to stvarno i dogodilo, postojeća prodajna površina u Zagrebu bi se više nego utrostručila. Međutim, kada znamo da je previše? „O tome da li je previše ili ne, odlučuju kupci“, objašnjava Hanna Bomba-Wilhelmi, direktorica RegioPlan Consultinga, „međutim, borba za tržišne udjele i istiskivanje sa tržišta su u Zagrebu neizbježni“.
Prostora još ima – dijelom zato što raste kupovna moć, a dijelom zato što postoji potražnja za modernim trgovačkim površinama. Unatoč tome, postoje određeni preduvjeti koji se moraju ispuniti, kako bi uspjeh, usprkos jakoj konkurenciji, bio dugoročno osiguran, dodaje se u analizi.
|
Veća potražnja za trgovaćkim centrima u istočnoj Europi
U pravilu je u istočnoj Europi potražnja za površinama u trgovačkim centrima od strane trgovaca viša, jer gradovima nedostaju ustaljene i razvijene trgovačke zone unutar centra grada. Stoga je i za očekivati da će u istočnoj Europi gustoća prodajnih površina u trgovačkim centrima biti viša nego u zapadnoj Europi.
Taj je razvoj, međutim, u posljednje tri godine jednostavno bio prebrz. Kupovna moć stanovništa nije mogla jednako strelovito rasti. Kada bi se u Zagrebu zaista reliziralo svih 16 projekata, prodajna površina bi sa sadašnjih 44 porasla na 136 m².
„To je mnogo, ali prema dosadašnjem iskustvu, neće svi projekti biti realizirani. Pored toga, ne postoji neka predodređena granica kolika bi gustoća morala biti“, dodaje Bomba-Wilhelmi. „Činjenica je da postoji jedna određena količina novca na raspolaganju koju konzumenti mogu potrošiti. Odlučujuće je pitanje - gdje će ga oni potrošiti.“
Neće svi trgovački centri „preživjeti“
Kada je ponuda viša od potražnje dolazi do borbe za tržišne udjele i istiskivanja konkurencije. Već se da naslutiti da svi poznati projekti neće biti realizirani, a oni postojeći će djelomično biti pod velikim pritiskom.
|
Izvor: RegioPlan Consulting GmbH, Shopping Centar Liste Europa – Izdanje 2/2009, *GLA=gross leasable area
Zašto je jedan trgovački centar uspješan, a drugi ne? „Uspjeh ne ovisi o sreći ili slučajnosti, nego o dobrom planiranju i analiziranju“, pojašnjava Hanna Bomba-Wilhelmi. Nakon dugogodišnjeg promatranja možemo zaključiti da uspjeh jednog trgovačkog centra ponajprije ovisi o tome kako dobro će on zadovoljiti potrebe kupaca. Najvažniji faktori su:
- lokacija: gdje se nalazi centar, kakva je okolina?
- izbor: koliki je trgovački centar, koje marke su ponuđene?
- pristupačnost: kakva je prometna povezanost i ima li dovoljno parkirnih mjesta?
- atmosfera: kakvo je osvjetljenje, preglednost, dostupnost klupa i mjesta za odmor, čisti WC?
WestGate će biti najveći trgovački centar u Hrvatskoj
WestGate Shopping City, koji se otvara narednih dana, smijenit će City Center One sa, po veličini, dosad vodeće pozicije.
Na 100.000 m² površine kupci će na izboru uz dodatne sadržaje imati preko 250 trgovina. Međutim, još jedan veliki projekt je u pripremi. To je trgovački centar lanca IKEA, koji bi trebao niknuti na istoku grada. Sa svojih planiranih 140.000 m² površine, taj bi centar bio ne samo najveći u Hrvatskoj, nego jedan od najvećih u cijeloj CEE/SEE regiji.
|
|
|
|