10.09.2009.
Privatizacija brodogradilišta - kazna za sedam godina nerada
Za stol nisu došli predstavnici Vlade, tako da su i ovaj put mnoga pitanja ostala bez odgovora
Procesom privatizacije šest brodogradilišta nije zadovoljan niti jedan njezin sudionik, ni sindikati, ni potencijalni investitori, a ni predstavnici lokalnih zajednica i struke, svaki iz svojih razloga.
Zajednička im je ocjena, međutim, da se privatizacija odvija netransparentno, da nema dovoljno informacija, te da nije jasno kakve buduće vlasnike, a onda i brodogradnju želimo, čulo se na okruglom stolu o privatizaciji brodogradilišta u organizaciji magazina Banka i business.hr-a.
Za stol nisu došli predstavnici Vlade, tako da su i ovaj put mnoga pitanja ostala bez odgovora, ali ostali su sudionici, ujedno i predstavnici različitih interesnih skupina koji su uključeni u proces privatizacije ili će osjećati njezine posljedice, naglasili da o brodogradnji treba razgovarati jer se radi o strateškoj djelatnosti i posljednjim ostacima industrije srednje i više tehnološke razine koja još postoji u Hrvatskoj.
"Nesposobna državna vlast je kroz nadzorne odbore i uprave upropastila riječka brodogradilišta", izjavio je Željko Jovanović, zamjenik gradonačelnika Rijeke i naglasio da ovakva ubrzana privatizacija nije dobar put. Rekao je kako Hrvatska nema strategiju brodogradnje i nema rješenje za nju, "te da nikakvi poluprivatni aranžmani potpredsjednika Damira Polančeca ne dolaze u obzir".
Više je sudionika rasprave apostrofiralo uprave brodogradilišta kao nesposobne i politički postavljene.
Rastko Davila, zamjenik direktora Kraljevice, koji je jedini iz uprava brodogradilišta pristao na raspravu, rekao je da će privatizacija završiti onako kako je i pripremljena, ali naglašava da se "ovako više ne može", odnosno da je privatizacija jedina šansa da brodogradnja opstane.
"Sve investitore treba pitati: koji ćete novac uložiti, koje banke će vas pratiti i koje poslove ćete vi donijeti", naglasio je Davila uz opasku kako misli da će opet politika, a ne struka odlučiti.
Slobodan Ljubičić koji je podigao natječajnu dokumentaciju za Brodotrogir i ranije kroz medije najavio da u tom brodogradilištu želi otvoriti servis za jahte, rekao je da treba pronaći onu djelatnost koja ima budućnost i voditi računa o tržišnom natjecanju. Za trogirsko brodogradilište je rekao da je u velikim gubicima, te da je od 1991. godine već 11 puta pojelo svoju vrijednost.
Zoran Kunkera, direktor Nautičkog centra Prgin u ime NCP Remontnog brodogradilišta Šibenik, izjavio je kako su skeptični prema postupku ocjenjivanja ponuda. Kunkera smatra da ponude ne bi smjeli ocjenjivati predstavnici države, uprava brodogradilišta i sindikata jer oni zastupaju različite interese, te predlaže da bi ocjenjivanje ponuda trebalo internacionalizirati i okupiti tim različitih stručnjaka.
|
Gorana Prgina, potencijalnog investitora, pitali su pak za njegovo poslovanje u Remontnom brodogradilištu Šibenik, a on je priznao da je prošlu godinu završio s gubitkom, ali tvrdi da će to već ove godine pokriti iz poslovanja s hotelima.
Prgin je bio naročito kritičan prema upravama državnih brodogradilišta koje je optužio da omogućuju pljačku milijardi kuna putem loših ugovora s kupcima te putem ugovora s kooperantima.
"Zašto se nitko od kooperanata nije javio", pita Prgin i dodaje da uprave zlopotrebljavaju i sindikate kako bi se pod parolom brige za radnike održale status quo.
Rajko Kutlača, glavni povjerenik sindikata Istre i Kvarnera u Uljaniku, u ime HUS-a je izjavio kako se oni protive privatizaciji "jer je riječ o političkoj, a ne o ekonomskoj odluci".
Napomenuo je da je prošle godine oko 2.000 pravnih subjekata fakturiralo račune brodogradilištima i pitao ima li Hrvatska plan kako nadomjestiti gubitak brodogradnje, ne samo u socijalnom, nego i u ekonomskom aspektu.
Gordan Krpanec, direktor Hrvatskog klastera brodogradnje, naglasio je kako se država uopće nije odredila tko je poželjan kupac, te kako je ovakva privatizacija kazna za sedam godina nerada jer je od Hrvatske EU prije sedam godina samo zatražila da svoju brodogradnju restrukturira i uklopi u europsku.
Za Mladena Vedriša iz Nacionalnog vijeća za konkurentnost nije pitanje treba li nam brodogradnja, nego kako je učiniti profitabilnom. Vedriš je rekao da će se ta ista pitanja sutra postaviti vezano i uz ostale sektore (turizam, energetika).
Sudionici rasprave smatraju da privatizacija neće biti okončana u idućih nekoliko mjeseci, te da će restrukturiranje brodogradilišta još godinama biti tema, kao što je to slučaj i u Poljskoj. (Bankamagazin)
|
|
|
|