08.09.2009.
Cjenovni rat proizvođača ulja u Hrvatskoj i Srbiji
U Plodinama nisu pretjerano pogođeni Konzumovim snižavanjem cijena, jer u svojim trgovinama prodaju čepinsko ulje čija je cijena za kunu do kunu i pol niža
Već sama najava da srbijanska tvornica jestivog Victoria oil pregovara s hrvatskim distributerima o ulasku na hrvatsko tržište potaknula je Agrokor, odnosno Tvornicu ulja Zvijezda, da snizi proizvođačku cijenu ulja i na hrvatskom tržištu.
Vijest o sniženju cijene jestivog suncokretova ulja proizvedenog u Zvijezdi s 13,49 na 9,99 kuna javno je objavljena preko trgovačkog lanca Konzum, putem vijesti o sniženju cijena oko tisuću artikala iz njihova asortimana.
Ostali distributeri Zvijezdina ulja o snižavanju proizvođačkih obaviješteni su s dovoljnim odmakom da vijest o Konzumovom potezu bude atraktivno plasirana u medije, a reakcije ostalih hrvatskih proizvođača ulja za sada još uvijek nisu poznate.
U riječkom trgovačkom lancu Plodine, koji je prema podacima Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja na maloprodajnom tržištu lani zauzeo prvu poziciju iza tržišnog lidera Konzuma, kažu za www.banka.hr da je Zvijezda snizila proizvođačku cijenu za 28,5 posto, odnosno za isti postotak za koji je snižena maloprodajna cijena njenog suncokretovog jestivog ulja u Konzumovim trgovinama.
No, u Plodinama nisu pretjerano pogođeni Konzumovim snižavanjem cijena, niti iskorištavanjem vlasničke povezanosti proizvođača s trgovačkim lancem, jer u svojim trgovinama prodaju čepinsko ulje pod svojom robnom markom po cijeni koja je za kunu do kunu i pol niža od Konzumove snižene cijene (8,99 kuna, a u akcijskoj prodaji i niže).
Još nije poznato hoće li Tvornica ulja Čepin sniziti cijene prema trgovačkim lancima, kako bi se otvorio prostor za daljnje sniženje maloprodajnih cijena, s obzirom da su marže u prodaji ulja vrlo niske, kažu u Plodinama.
Plodine su u prvom polugodištu ove godine prihodovale kroz maloprodaju 1,07 milijardi kuna, uz rast od 18,09 posto u usporedbi s istim lanjskim razdobljem, i uz neto dobit od 12,02 milijuna kuna. Prema analizi AZTN-a, izrađenoj na temelju podataka za prošlu godinu, Plodine su po prometu druga najveća maloprodajna tvrtka u Hrvatskoj s udjelom od oko 10 posto.
Nakon što se na srbijanskom tržištu pojavilo jestivo ulje domaćeg proizvođača po cijeni od 85 do 88 dinara (oko 7 kuna), i praktično preko noći i drugi proizvođači odlučili su smanjiti cijene za otprilike trećinu.
|
Domino efekt Victoria oila
Litra ulja, prije ulaska na tržište tvornice Victoria Oil iz Šida, koštala je oko 120 dinara (oko 10 kuna). Sada ulje Vital košta oko 90 dinara, a Sunce oko 87 dinara. Proizvođač ulja Cvet banata snizio je cijenu na 85 dinara, a Dijamant iz Zrenjanina, koji je u vlasništvu zagrebačkog Agrokora, na 90 dinara.
Puni kapacitet šidske uljare je 14 tisuća litara na sat, odnosno 300 tisuća litara dnevno, a 10 milijuna mjesečno.
Srbija ima mjesečne potrebe oko 9 do 10 milijuna litara, a Victoria Oil planira više od 50 posto proizvodnje plasirati u zemlje u okruženju te do kraja godine postići tržišni udjel od 20 posto.
Do sada je već ugovoren plasman u Bosnu i Hercegovinu, Sloveniju, Crnu Goru i Makedoniju, a manje količine već su izvezene u Italiju, Austriju i Švicarsku.
Tvornica do sada nije flaširala ulje već se samo bavila proizvodnjom, no, zbog porasta cijena uljarica, koje je izazvalo i rast cijena jestivog ulja, odlučili su krenuti i u taj segment poslovanja.
Do pojave novog konkurenta 90 posto srbijanskog tržišta proizvođača ulja zauzimale se tvrtke Invej (tvornice Vital iz Vrbasa i Sunce iz Sombora), Dijamant iz Zrenajnina (tvrtka u vlasništvu zagrebačkog Agrokora) i Banat iz Nove Crnje. (Bankamagazin)
|
|
|
|