03.07.2009.
Škverovi određeni za privatizaciju prihodovali 8 mlrd dolara
Brodosplit, 3. Maj, BSO, Kraljevica, Brodotrogir i Uljanik u razdoblju od 1991. godine do danas ukupno su izradila 283 broda
Šest velikih hrvatskih brodogradilišta za koja će se sljedeći tjedan objaviti dogovoreni natječaji za privatizaciju, u razdoblju od 1991. godine do danas ukupno su izgradila 283 broda u vrijednosti od osam milijardi dolara, podaci su Hrvatske brodogradnje-Jadranbrod.
Tako je Kraljevica od 1991. godine izgradila 23 broda u vrijednosti 162 milijuna dolara, 3. Maj je izradio 53 broda za 1,6 milijarda, dok je vrijednost Brodotrogirovih 30 brodova 820 milijuna dolara.
Brodosplit je izradio 67 broda, vrijednih 2,5 milijarde dolara, dok je BSO izradio 26 broda za 88 milijuna.
U Brodosplitu je, inače, upravo u petak porinut drugi od tri tankera P-MAX za plovidbu i prijevoz nafte i naftnih proizvoda u ledenim područjima, nosivosti 65.056 tona, izrađen za švedskog naručitelja. Riječ je o trećem od šest brodova koji ove godine trebaju izaći iz splitskoga škvera.
Jedino profatibilno brodogradilište, pulski Uljanik, u periodu je od 1991. godine izgradilo 76 brodova, za 2,5 milijarda dolara.
Inače, knjiga narudžbi hrvatskih brodogradilišta permanentno je 'teška' negdje preko 2,5 milijarde dolara.
Profesor Roko Markovina sa splitskog Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje za Banku.hr komentirao je situaciju u 3. Maju, Brodosplitu, BSO-u, Kraljevici, Brodotrogiru i Uljaniku.
"Brodogradilišta su, osim Uljanika za političare bila i ostala 'vreća bez dna'. U njima se ugovaraju poslovi vrijedni stotine milijuna dolara. Zbog toga je politika tamo uvijek postavljala svoje kadrove, osim dične iznimke Uljanika", izjavio je profesor Markovina.
Prema njegovim riječima, privatizacija nije jedino rješenje hrvatske brodogradnje, te naglašava da je država koju smatra lošim vlasnikom, ipak bolja nego 'četiri napuhana tajkuna' kojima će, pretpostavlja, brodogradilišta pripasti.
Iako razočaran što se struka nije pitala, bez obzira na prijedloge, zajedničke izjave i elaborate, prof. Markovina još uvijek jasno mogućnosti koje bi dovele brodogradnju na 'pravi put'.
"Prvo, smjesta iz svih brodogradilišta udaljiti sve javne ili prikrivene političke aktiviste, učiniti i objaviti aktualnu bilancu, angažirati stručnjake, od države zahtijevati da izvrši preuzete obveze... Konačno, treba dati povjerenje i priliku struci da uradi ono što zna i može".
Također, smeta ga floskula da je brodograđevna industrija 'na grbači radnog naroda', što po njemu nije istina.
"Mi smo računom dokazali i objavili u prošlom broju časopisa Brodogradnja, da i u slučaju najvećih državnih subvencija, brodograđevna industrija još uvijek 'ostavlja' u proračunu oko 200 tisuća kuna", kazao je Markovina. (Bankamagazin)
|
|
|
|