05.09.2006. (Željko Bukša)
Niskopodni tramvaj novi hrvatski izvozni adut
Za naš tramvaj zainteresirani su u Rumunjskoj, Bugarskoj, Poljskoj, Njemačkoj, Austriji, Srbiji...
ZAGREB - Nakon što se dokazao na zagrebačkim ulicama, niskopodni tramvaj, koji proizvodi konzorcij Končar-Gredelj, mogao bi postati novi hrvatski izvozni adut. »Naime, sve je veći interes iz brojnih zemalja«, kaže Darinko Bago, predsjednik Uprave Končara.
Za naš tramvaj zainteresirani su u Rumunjskoj, Bugarskoj, Poljskoj, Njemačkoj, Austriji, Srbiji ... Izložen je na velikom berlinskom sajmu prometa, a s beogradskim gradskim prijevoznikom dogovoreno je da ga konzorcij predstavi na skupu direktora gradskih prijevozničkih poduzeća srednje i jugoistočne Europe i Azije.
»I to je dokaz da imamo vozilo za svjetsko tržište. Jer teško bi se netko odlučio izložiti ga na takvom skupu stručnjaka da nije tako kvalitetno. Osim toga, već i činjenica da će naš tramvaj voziti po njihovim tračnicama koje nisu posebno priređene govori o njegovim dobrim performansama«, napominje Bago.
On očekuje da bismo najbrže mogli prodrijeti na tržišta srednje i istočne Europe. Ali ne smije se, kaže, zanemariti njemačko tržište, »gladno« takvih vozila.
Ako uz domaće dobiju i velike strane narudžbe radit će se o velikom poslu. Naime, vrijednost jednog tramvaja kreće se od dva do tri milijuna eura, ovisno o njegovoj veličini s jedne te željama kupca i ugrađenoj opremi s druge strane. No, prije ozbiljnijih razgovora čeka se da barem prvi zagrebački tramvaj pređe 100.000 kilometara te da stručna komisija utvrdi u kakvom je stanju jer je to jedan od uvjeta za njegov izvoz.
»Nakon što je prvi tramvaj prešao 50.000 kilometara, komisija je utvrdila da su u izvanrednom stanju pa se očekuje da bez problema može preći milijun kilometara. Ako se to potvrdi i nakon 100.000 kilometara to će biti dokaz da imamo iznimno kvalitetan proizvod i da smo se svrstali među pet zemalja koje mogu proizvesti niskopodni tramvaj«, ističe Bago.
Velike izvozne planove neće omesti ni eventualno »usko grlo« u tvornicama jer Bago tvrdi da je proizvodnja organizirana po najmodernijim svjetskim principima. Zato se proizvodni kapaciteti mogu lako mijenjati i s manjim doradama čak udvostručiti tako da mjesečno umjesto četiri proizvode osam tramvaja.
Inače, konzorcij je dosad zagrebačkom gradskom prijevozniku ZET-u predao polovicu od sedamdeset tramvaja, nakon pobjede na međunarodnom natječaju naručenih niskopodnih tramvaja. »Planirali smo mjesečno isporučiti po četiri tramvaja pa očekujemo da će svi biti gotovi do svibnja 2007.«, kaže Bago.
No, prema riječima zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića, na primopredaji tridesetpetog tramvaja očekuje se još jedna narudžba i izravno ugovaranje za 70 takvih suvremenih vozila. Bago očekuje da bi taj ugovor mogao biti sklopljen do kraja ove godine.
Izvor: Vjesnik.hr
|
|
|
|