Seniko studio
Broj 1/2003
Izdvajamo iz broja:
Broj 1/2003 - Ante Gavranović
Drugačiji svijet je moguć - Ana Knežević
Novosti u poreznom sustavu Republike Hrvatske od 1. siječnja 2003. godine - Jasenka Gleđa
Novi materijali za novo tisućljeće
Ljerka Nežić
Morate priznati da je kupcima sve teže i složenije kupovati i odlučivati jer se ponuda roba i usluga neprestano uvećava, a sve agresivnija propaganda privlači našu pozornost i na proizvode koji nam nisu neophodni. Klasični primjer razvoja novih proizvoda i nedoumice potrošača prije kupovanja i korištenja, predstavlja ponuda tekstila a poglavito odjeće. Novi materijali, suvremeni dizajn, prestiž, pomodna kretanja ili znatiželja – niz čimbenika utječe na odluku o kupnji.

Primjerice, davno su prošli dani kada su žene s negodovanjem ili čak prezirom odbijale nositi odjeću i čarape iz sintetičkih materijala. Ako ne vjerujete, pitajte majke ili bake: donje rublje moralo je biti svileno ili pamučno, čarape svilene, pamučne ili vunene. Tadašnje umjetne materijale je zbog loših obilježja zasluženo pratio zao glas.

Danas je to već druga priča: suvremeni laboratoriji kemijske industrije razvili su pređu vrhunske kvalitete iz koje se izrađuju posebno tanke tkanine, jednostavne za održavanje, podatne a istodobno otporne. Moda trećeg tisućljeća temeljit će se na sintetskim proizvodima visokih tehnologija.

Nove višenamjenske sintetske materijale i tkanine prvo su tražili i počeli primjenjivati proizvođači odjeće i obuće za slobodno vrijeme i sport, zatim proizvođači torbica i galanterije, te naposljetku modni kreatori. Američka dizajnerica Dona Karan izjavila je: Tehnologija određuje budućnost mode!

Modnim pistama kruže modeli koji bi još prije desetak godina smatrani za znanstvenu fantastiku: odijela ili kravate iz tkanine koja «odbija» prljavštinu; kaputići koji prema potrebi utopljavaju ili rashlađuju. Primjerice, modna kuća Brinkmann proizvodi Bugatti jakne iz umjetne tkanine koja se naziva Outlast, a tajna je skrivena u podstavi jakne gdje je ugrađeno milijun mikroskopski malih voštanih kuglica koje djeluju poput uređaja za rashlađivanje: preuzimaju toplinu tijela stvarajući rashladni učinak, a padne li temperatura ispod zadane vrijednosti, dolazi do povratne predaje topline pa jakna «zagrijava» vlasnika. Ovaj je materijal prvotno razvijen za potrebe američkog svemirskog programa Nasa ili točnije za izradu svemirskih odijela specifičnog djelovanja radi očuvanja topline odnosno života astronauta u nepredvidljivim uvjetima. Uskoro se novi umjetni materijali počinju koristiti za izradu posebne sportske opreme kako bi omogućili postizanje vrhunskih sportskih rezultata, a potom osvajaju modne revije i sa pista silaze na gradske ulice.
Za proizvodnju visoko-tehnoloških materijala nisu presudni tkalački stanovi, nego prvenstveno laboratorij gdje se tekuće sirovine pomoću sapnica protiskuju do vrlo tankih sintetskih vlakana koje se dalje oplemenjuju, jačaju i poboljšavaju do željenih svojstava i kvalitete. Krajnji rezultat je visokokvalitetno predivo tanje od svilenih niti, iz kojeg se tkaju izrazito mekane, gipke, podatne tkanine, lagane za održavanje i izrazito pogodne za izradu ženskog rublja i odjeće. Treba naglasiti da ovi novi materijali nemaju gotovo ništa zajedničko sa svojim sintetičkim predhodnicima iz šesdesetih godina - osim temeljnih sirovina iz naftnih derivata. Između ondašnjih poliamid, poliester i poliakril materijala i današnjih sintetskih tkanina ogromna je razlika omogućena razvitkom novih tehnologija i postupaka. Prelazimo na proizvodnju tzv. vlakna po mjeri, s točno programiranim željenim svojstvima u skladu s krajnjim ciljem odnosno primjenom: vlakna glatka i nježna poput svile – za lepršave ženske bluze; sa svojstvom upijanja vlažnosti – za muške košulje; ili tople i podatne za pulovere.

Miješanjem sintetskih materijala s prirodnim sirovinama stvaraju se potpuno novi materijali s dosad nepoznatim obilježjima. Površina već gotovih materijala iz lana, vune, pamuka ili svile, višestrano i višenamjenski se obrađuje a svojstva materijala mijenjaju dodavanjem novih slojeva, umakanjem u otopine, ljepljenjem, raslojavanjem, gumiranjem, lakiranjem, stiskanjem i drugim tehnološkim postupcima.

Svakako da novi materijali određuju i modu ovog tisućljeća, pa se razvikani modni kreatori natječu u dizajnu i primjeni ovih «luckastih» materijala: Gucci nudi prozračne, lepršave haljine koje «obavijaju ženu poput oblaka» jer su izrađene iz materijala laganog poput perja; Ralph Lauren i Trussardi odlučili su se za tzv. dvostruko ljepljene tkanine čija svojstva su pojačana tehnološkim postupkom izrade koji se slikovito naziva sandwich konstrukcija, a iz njih se izrađuju ženske jakne i suknje koje nalikuju ronilačkim odijelima iz neoprena na unutarnjoj strani ojačanog pamučnim jersejem.
Treba priznati da visoko-tehnološki materijali nisu samo pomodni, nego u skladu s politikom zaštite okoliša jer se mnogi proizvode iz otpada. Primjerice, materijal poznatih polartec toplih zimskih jakna dobiva se preradom plastičnih boca. Prema najnovijem ekološkom projektu, rabljena odjeća iz poliester materijala može se dalje preraditi u nove materijale, a provode se ispitivanja miješanjem, prepletavanje i upletavanjem kemijskih vlakana sa staklom, čelikom, keramikom i drugim tehničkim materijalima radi postizanja dodatnih svojstava za izmjeru i nadzor tjelesnih učinaka onoga koji nosi takva odijela, ili za posebnu zaštitu od hladnoće, topline, smoga i sl. Na svjetskom tržištu možete naći tkaninu presvučenu teflonom koja jednostavno «odbija» kapljice vode, dok modna kuća Done Karan nudi potpuno nepromočivu žensku jaknu iz neoprena ružičaste boje. Očekuje se da će industrija odjeće uskoro proizvoditi odijela od tkanina s ugrađenim čipovima za radio, telefon ili računalo.

Za kemijsku industriju ništa nije nemoguće a kreatori su ionako uvijek nepredvidivi – pitanje je samo da li će Njegovo Veličanstvo Kupac željeti nositi ovu osebujnu novu odjeću?

Izdvajamo iz broja:
Broj 1/2003
Drugačiji svijet je moguć
Novosti u poreznom sustavu Republike Hrvatske od 1. siječnja 2003. godine
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa