Trgovina
Seniko studio
Trgovina na malo
02.03.2006. (Biserka Ranogajec) Prvih deset trgovačkih lanaca 2001. držalo 26, a lani 55 posto tržišta
Konzum je 2000. imao 6,6 posto vrijednosnog udjela, 2003. već 15,1, a prošle godine 21,2 posto. Zamjetan je trend smanjivanja broja prodavaonica uz istodobni rast prodajnih površina te povećanje broja zaposlenih

Agencija za istraživanje tržišta GfK objavila je vrijednosne udjele prvih deset trgovačkih lanaca u Hrvatskoj koji su u 2005. godini osvojili ukupno 55 posto tržišta. Postotak bi bio i veći da su istraživači GfK zbrajali podatke trgovina koje su članice Ultra gros grupe ili CBA. Ali i bez ova dva lanca rezultati istraživanja, koje GfK provodi od 2000., pokazuju neprekidni rast velikih trgovaca na račun malih poduzeća i obrtnika. Tako su Konzum, Getro, KTC, Kerum i Billa 2000. godine imali 16,6 posto udjela, da bi već pretprošle godine s Kauflandom, Presoxleksom, Mercatorom, Metroom i IperCoopom osvojili 51 posto, a prošle 54,9.

CBA: Osam posto
GfK rabi poput ostalih agencija za istraživanje više metoda, a jedna od njih je panel anketa kućanstava. Vlasta Kroflin, savjetnica u agenciji objašnjava: "Svaki dan 1500 kućanstava bilježi kupnju 40 grupa proizvoda koji se najčešće kupuju od kruha, mlijeka, deterdženata, pića i sl. Kupci bilježe od toga gdje kupuju, po kojoj cijeni, do vrste proizvoda, robne marke, pakovanja itd. Na temelju tih podataka izračunava se kakva je i po kojim trgovinama kupnja." Tržišni udjeli računaju se i na temelju veličine ukupnog prihoda pa će objavljivanje poslovnih rezultata za 2005. godinu u maloprodaji sigurno donijeti novosti u odnosu na prijašnje godine.

Privrednike obično prihodi više zanimaju od istraživanja GfK, iako se ona prilično podudaraju. Ipak, postoje razlike. CBA koji nije među TOP 10 procijenio je da bi na temelju ukupnog prihoda njegov udio u 2005. mogao biti osam posto. S rastom planiraju i ove godine na temelju učlanjenja novih članica, a postoji i mogućnost kupnje manjih trgovačkih tvrtki. U 2006. će započeti gradnju logističko-distributivnog centra u Zagrebu te otvoriti 70 novih prodajnih mjesa. Lani ih je otvoreno 98, što je bio rekord od kada postoji CBA. Procjene IperCoopa slažu se s GfK, pa i u upravi te talijanske tvrtke kažu da su na desetome mjestu. I oni kreću dalje pa uz četiri hipermarketa koja imaju u Hrvatskoj planiraju otvoriti još jedan u Zagrebu, no lokacija i vrijeme još nisu definirani.

Konzum je u prošloj godini ostvario ukupni prihod od deset milijardi kuna i, prema njihovim procjenama, tržišni je udio u 2005. godini dosegao 26 posto. Ove će godine nastaviti sa širenjem maloprodaje, prvenstveno u segmentu prodavaonica većih formata. I prije objave poslovnih rezultata za 2005. iz Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja stiglo je objašnjenje kako "u strukturi tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo, na temelju prihoda iz maloprodaje (bez PDV-a), udio Konzuma se kreće između 25 i 30 posto".
Tržišni udjeli, tumače u toj agenciji, izračunavaju se na temelju vrijednosti proizvodnje i/ili prodaje, i to uvijek bez PDV-a i rabata, ili na temelju obujma proizvodnje i/ili prodaje. Podatke prikupljaju u vlastitim istraživanjima, surađuju s HGK, Carinskom upravom i gospodarskim udruženjima. Također su podatke dužni dostavljati sami poduzetnici u okviru konkretnih predmeta. U Agenciji tumače kako se "pretpostavlja da u vladajućem položaju se nalazi onaj poduzetnik čiji tržišni udio na mjerodavnom tržištu iznosi više od 40 posto." Ali, riječ je, kažu, o oborivoj zakonskoj pretpostavci. Sam vladajući položaj poduzetnika nije zabranjen, međutim zabranjena je zlouporaba tog položaja, a što se time smatra, tumače dalje, propisano je zakonom.
Pripremiti se za izazove

U prezentaciji tržišnih udjela, odnosno analizi koncentracije trgovine, istraživanjima GfK služi se među ostalim i HGK-ov Sektor za trgovinu. Općenito, kaže voditeljica Sektora Milica Rakuša Martulaš, vrijedi konstacija što je veći udio manjeg broja vodećih poduzeća u ostvarenom prometu, to je stupanj koncentracije veći i obrnuto. No moguće je, nastavlja, zapažanje o dostignutom stupnju koncentracije i na temelju variranja drugih pokazatelja kao što su prodajni objekti i njihov broj, broj zaposlenih, raspoloživa sredstva i sl. U HGK zaključuju kako koncentracija trgovine nije nikakva hrvatska specifičnost te da ljudi kojima je trgovina struka i koji upravljaju poduzećima tu zakonitost trebaju prihvatiti i pripremiti se za izazove koje ona nosi. U trgovini je zamjetan trend smanjivanja broja prodavaonica uz istodobni rast prodajnih površina, ali i povećanja broja zaposlenih što je posljedica koncentracije, objašnjava Milica Rakuša.

Na hrvatsko maloprodajno tržište svoj dolazak najavili su globalni igrači poput njemačkog Lidla, što znači još jaču konkurenciju. Rakuša predviđa daljnje smanjenje broja samostalnih malih trgovaca te smatra kako su nužna daljnja poslovna povezivanja i integriranja malih trgovaca. Njezin je "recept" ovakav: veliki se i dalje moraju širiti na domaćem tržištu, ali i inozemnom, te stupati u međunarodne kooperacije te tako postati dio globalnih međunarodnih lanaca. To, međutim, nije lako postići ako se, primjerice, promatra Mađarska gdje se krenulo u okrupnjavanje i prije ulaska u EU, ali tako da je domaćih trgovaca bilo sve manje na račun svjetskih multinacionalni kompanija. Tu su Wal-Mart, Aldi, Lidl, Penny Market, Tesco, Spar... U 2005. otvoreno je 100 novih hipermarketa, ali su najviše ojačali diskonti i sada ih je 400. Prema GfK, broj diskonata u Mađarskoj će rasti na 500 do 800 u sljedećem razdoblju.

Obrtnicima pet posto
Prema procjeni Borisa Vukelića, predsjednika Ceha trgovine HOK-a, tržišni udjel male trgovine u Hrvatskoj u 2006. vjerojatno će se kretati oko 27 posto, a udio obrtničke trgovine u ukupnoj distributivnoj trgovini oko pet posto. Daljnji pad je neminovan, a dolaskom "hard discountera" bit će ubrzan.
Vukelić tvrdi da kvartovske trgovine nisu ni atraktivne ni perspektivne. Dobar potez za male trgovce svakako je formiranje udruga (ne zadruga!) kakve uspješno funkcioniraju u Međimurju, Sisku i Rijeci. Primjerice, Udruga trgovaca Međimurja ima više od 150 ugovora s različitim dobavljačima. "Jedan od najvažnijih partnera naših udruga je Konzumov Velpro i mimo samoga kupoprodajnog odnosa pa se nadamo da će tako odnositi i prema budućim udrugama", kaže Vukelić.

Obrtnici: Dućani su turistički adut
"Prema podacima Obrtnog registra, početkom 2004. godine bilo je aktivno 37.919 obrta koji su registrirali trgovačku djelatnost, početkom prošle godine 39.492, a u siječnju ove godine 39.051. Država bi morala prihvatiti činjenicu kako joj mala trgovina treba zbog toga što je turistički adut kao i u svim mediteranskim državama. Usto, zapošljava veći broj ljudi po jedinici prodanog proizvoda od 'velike' trgovine", smatra Boris Vukelić iz Ceha trgovine. "Klasičan izgovor za bilo kakav potez u našu korist", nastavlja Vukelić, "pozivanje je na tržište kao apsolutno jedini regulativ. No po toj bi logici na svijetu postojao samo jedan trgovac i zvao bi se Wal- Mart".

Izvor: poslovni.hr

Povezani članci
03.07.15 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u svibnju porasla 10. mjesec zaredom, za 4,1 posto
31.10.14 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u rujnu neočekivano porasla za 1,4 posto
04.08.14 Trgovina na malo
Trgovina na malo u lipnju porasla 0,1 posto
04.08.14 Trgovina na malo
Makroekonomija: Očekuje se pad potrošnje drugi mjesec zaredom
06.06.14 Trgovina na malo
Hrvatska maloprodaja uspješno prati svjetske trendove
18.04.14 Trgovina na malo
DZS: Maloprodaja u veljači stagnirala
13.02.14 Trgovina na malo
Maloprodaja u prosincu realno pala za 1,1 posto
11.09.13 Tvrtke i tržišta
AZTN: tržište maloprodaje lani poraslo 2 posto, Konzum i dalje najznačajniji trgovac
18.06.13 Strateški savezi
Todorić: Jedina dobra prilika je IPO
06.05.13 Trgovina na malo
Pad potrošnje u ožujku usporio na 2,1 posto
29.03.13 Šira regija
Slovenija: u maloprodaji u godinu dana pad prihoda od 3,6 posto
22.03.13 Financije i gospodarstvo
DZS: realni pad prometa u maloprodaji u siječnju 5,9 posto
28.01.13 Vijesti
Dukat izdvaja dostavnu djelatnost iz svog poslovanja
12.10.12 Trgovina na malo
DZS: U kolovozu nastavljen pad prometa u trgovini na malo na godišnjoj razini
27.07.12 Trgovina na malo
AZTN: Tržište maloprodaje lani raslo 5,3 posto, veleprodaje 2 posto
12.07.12 Trgovina na malo
Pad prometa u trgovini na malo na godišnjoj razini
03.07.12 Trgovina na malo
A.T. Kearney: Veliki maloprodajni lanci i dalje zaobilaze Hrvatsku
03.07.12 Trgovina na malo
Trgovci na malo prilagodili su se krizi
08.06.12 Trgovina na malo
Domaći trgovački lanci u plusu, osim Keruma
11.05.12 Trgovina na malo
Tomislav Mamić: Tommy ne prodajem Sparu
10.05.12 Trgovina na malo
Trgovački lanac B-Hyper započeo poslovanje u Hrvatskoj
12.04.12 Trgovina na malo
Spar s najvećim rastom među trgovcima u 2011.
29.02.12 Trgovina na malo
NL: Trgovci ne znaju na što se smanjuje PDV, a na što povećava
28.02.12 Trgovina na malo
Hoće li trgovci stvarno preuzeti na sebe povećanje PDV-a?
22.02.12 Trgovina na malo
Udio malih trgovina na tržištu ispod 30 posto
04.01.12 Trgovina na malo
Analitičari: Očekuje se pad potrošnje u studenome
15.12.11 Trgovina na malo
Slovenski sindikati i dalje protiv prodaje Mercatora
28.11.11 Trgovina na malo
Agrokor dostavio Mercatoru jamstva o sastavu konzorcija kupaca
25.11.11 Trgovina na malo
EBRD: Podupiremo Agrokor u procesu preuzimanja Mercatora
24.11.11 Trgovina na malo
NLB: Pregovori s Agrokorom će se nastaviti
24.11.11 Trgovina na malo
Selšek pojasnila Mercatorove rezerve prema Agrokoru
23.11.11 Trgovina na malo
Mercator prekida pregovore s Agrokorom jer nema EBRD-a i IFC-a
15.11.11 Trgovina na malo
Slovenski mediji o pregovorima Mercatora i Agrokora
14.11.11 Trgovina na malo
NO Mercatora o daljnjim pregovorima s Agrokorom
28.10.11 Trgovina na malo
Konzum: Rast prihoda i dobiti
28.10.11 Trgovina na malo
Agrokor i vlasnici Mercatora iduća tri tjedna u pregovorima
22.10.11 Trgovina na malo
Konzum o Agrokorovoj neobvezujućoj ponudi za Mercator
20.10.11 Trgovina na malo
U Hrvatskoj veća koncentracija maloprodaje nego u BiH i Srbiji
04.10.11 Trgovina na malo
Finance: Mercator za iduću godinu planira korjenite promjene
24.08.11 Trgovina na malo
Prihodi i dobit Plodina porasli oko 13 posto
15.07.11 Trgovina na malo
Konzum i nadalje najveći trgovac, Kerum ispao iz TOP 10
05.07.11 Trgovina na malo
Hrvatska nije na listi prioriteta globalnih trgovačkih lanaca
11.05.11 Trgovina na malo
Poslovni dnevnik: Lidl zabilježio najveći rast, Kerum ispao s liste top deset
07.03.11 Trgovina na malo
Slabašan rast maloprodaje u siječnju
14.12.10 Trgovina na malo
Na listi želja europskih trgovaca Hrvatska zadnja
15.10.10 Seminari, konferencije
EBRD i Infoarena Grupa okupljaju regionalne lidere industrije hrane, pića i maloprodaje
04.08.10 Trgovina na malo
Petina prihoda od trgovine ostvaruje se u Zagrebu
15.06.09 Trgovina na malo
Hrvatski maloprodajni lanci nezanimljivi velikim igračima
18.12.08 Trgovina na malo
Novi trgovački centar Mercator-H u Koprivnici
15.09.08 Trgovina na malo
AZTN: Udjel Konzuma na tržištu maloprodaje 30 posto
10.06.08 Trgovina na malo
Usporavanje realne stope rasta maloprodaje
02.06.08 Trgovina na malo
Zagreb ima više trgovina od Beča
19.03.08 Trgovina na malo
GfK: 70 posto potrošnje u trgovačkim lancima
12.02.08 Vijesti
I mali trgovci snižavaju cijene
28.01.08 Trgovina na malo
Plodine: Do kraja godine novi trgovački centar u Rijeci
22.01.08 Vijesti
Profitna stopa hrvatske trgovine tri puta niža od europskog prosjeka
18.01.08 Trgovina na malo
Plodine mijenjaju poslovnu strategiju
08.01.08 Šira regija
EU: Pad prometa u maloprodaji
08.01.08 Trgovina na malo
Tijekom studenog nastavljeni pozitivni trendovi u maloprodaji
18.12.07 Tvrtke i tržišta
Ultra gros objavio preuzimanje Trgocentra Virovitica
05.12.07 Trgovina na malo
Nastavljen snažan rast maloprodaje i u listopadu
03.12.07 Trgovina na malo
GfK: 75% građana kupuje u velikim trgovačkim centrima
06.11.07 Trgovina na malo
Nastavljen procvat trgovačkih centara u Europi
05.11.07 Trgovina na malo
AZTN: Konzum ima 30 posto udjela na tržištu maloprodaje
05.09.07 Trgovina na malo
Trgovina na malo 6,6% viša u prvih sedam mjeseci
04.07.07 Trgovina na malo
Nastavljen snažan rast maloprodaje
12.06.07 Trgovina na malo
Do kraja 2008. u Hrvatskoj novih 15 trgovačkih centara
10.05.07 Trgovina na malo
U prvom tromjesečju realni rast trgovine na malo 7,7%
24.04.07 Trgovina na malo
U siječnju pad prometa u maloprodaji
15.03.07 Trgovina na malo
GfK: kretanje maloprodaje u tranzicijskim zemljama
27.02.07 Trgovina na malo
U minuti se troši 5,4 milijuna dolara u najvećim trgovačkim lancima
08.02.07 Trgovina na malo
DZS: U prosincu u maloprodaji potrošeno 5,6% više nego godinu dana ranije
07.02.07 Šira regija
Promet u EU maloprodaji uvećan 3,3 posto
17.01.07 Trgovina na veliko
Financial Times: Što je rat razdvojio, CEFTA spaja
07.12.06 Trgovina na malo
Ubrzan godišnji rast prometa u maloprodaji
09.08.06 Trgovina na malo
Promet od trgovine na malo u prvih šest mjeseci 4,4% viši nego lani
18.07.06 Trgovina na malo
Promet u maloprodaji u ZG povećan 4,3 posto
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa