17.02.2009.
Tekstilci: Opstanak uz međusobno povezivanje
U siječnju ove godine 20,1 posto tvrtki iz odjevne industrije te 28,6 posto iz primarne tekstilne industrije zabilježilo je pad prodaje na domaćem tržištu
Za prevladavanje krize u tekstilnoj i odjevnoj industriji najviše bi pomoglo međusobno povezivanje tvrtki, bolja marketinška prezentacija, širenje trgovačke mreže, nastavak poticaja ovoj grani, manji doprinosi i porezi iz plaća, korektno vođena monetarna politika.
Pokazala je to anketa koju je u siječnju ove godine provelo Udruženje tekstilne i odjevne industrije pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).
Od ukupno 83 anketirana gospodarska subjekta na anketu je odgovorilo 42,2 posto tvrtki.
Rezultati ankete pokazali su da je u siječnju ove godine 20,1 posto tvrtki iz odjevne industrije te 28,6 posto iz primarne tekstilne industrije zabilježilo pad prodaje na domaćem tržištu.
Pad prodaje odjevne industrije kretao se pritom od 11 do 25 posto, dok su tvrtke iz primarne tekstilne industrije zabilježile pad prodaje od 10 do 30 posto.
Anketa je pokazala da je rast prodaje viši od 10 posto ostvarilo 11,4 posto tvrtki iz odjevne industrije, dok je 17,1 posto ispitanih zadržalo istu razinu prodaje.
Na inozemnom pak tržištu pad prodaje od 5 do 60 posto zabilježilo je 17,1 posto tvrtki odjevne industrije, njih 2,9 posto bilježi 10 postotni rast prodaje, dok je prodaja kod njih 25,7 posto bila stabilna.
Anketa je pokazala da 11,4 posto tvrtki iz odjevne industrije očekuje da će im ukupni prihodi u ovoj godini porasti od 10 do 25 posto. Njih 20 posto očekuje pad prihoda od 10 do 30 posto, a njih 17,1 posto procjenjuje da će im prihodi biti stabilni, odnosno na istoj razini.
U razdoblju od kraja prosinca 2007. do kraja prosinca 2008. bez posla je, prema odgovorima tvrtki koje su sudjelovale u anketi, ostalo 285 radnika od čega 76 u tekstilnoj, a 209 u odjevnoj industriji.
Kao razlozi smanjenja broja radnika najčešće su navedeni prirodni odljev (mirovina), uvođenje nove tehnologije, radnik nije zadovoljio ili odlasci po zahtjevu samih radnika.
U istom je razdoblju broj novozaposlenih radnika iznosio 243, od čega 210 u primarnoj teksilnoj industriji, a preostalih 33 u odjevnoj.
Na pitanje kako ocjenjuju trenutačnu konkurentnost tvrtke na tržištu oni koji većim udjelom u proizvodnji rade lohn poslove istaknuli su pogoršanje u konkurentnosti, pošto je cijena rada u susjednim zemljama znatno niža.
U usmenom razgovoru sa nekim tvrtkama (koje rade muška odijela i zimski program i specijalnu odjeću, jer u javnoj nabavi količine koje se naručuju se znatno smanjuju) rečeno je kako će biti problema u popunjavanju kapaciteta proizvodnje u ožujku 2009. godine.
|
Za one tvrtke pak koje imaju vlastiti proizvod može se reći da su konkurentne (ali isključivo su to postigle vlastitim naporima), mada su svjesni da trebaju poraditi na jačoj promociji vlastite robne marke i prezentaciji putem javnih glasila pogotovo na domaćem tržištu, gdje čak ne mogu doći do dobrih prodajnih pozicija u većim gradovima, navode iz HGK.
Suradnju sa bankama 71,4 posto tvrtki ocijenilo je uobičajenom, njih 22,9 posto kaže da imaju teškoće u toj suradnji, a njih 5,7 posto da ih banke ugrožavaju. (H)
|
|
|
|